روسیه خطاب به غرب: از افغانستان به عنوان حربه سیاسی استفاده نکنید

به گزارش رپید دانلود، نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه کشورهای غربی را از استفاده از مساله افغانستان به عنوان حربه سیاسی برای دستیابی به اهداف ژئوپلیتیک برحذر داشت.

روسیه خطاب به غرب: از افغانستان به عنوان حربه سیاسی استفاده نکنید

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

پاتروشف روز پنجشنبه در کنفرانس بین المللی امنیتی مسکو گفت: استفاده از مساله افغانستان به عنوان حربه ای برای حل مسائل ژئوپلیتیک غیرقابل قبول است.

وی اضافه کرد: ما به این نکته توجه داریم که آمریکا و ناتو به وعده خود برای یاری های مادی به دولت افغانستان، حمایت از نیروهای امنیتی این کشور، تامین شرایط فعالیت فرودگاه بین المللی کابل و حل سایر مسائل اولویت دار پایبند خواهند بود.

دبیر شورای امنیت روسیه گفت: در همین حال معتقدیم که استفاده از مساله افغانستان برای حل مسائل ژئوپلیتیکی ازجمله تقویت و افزایش حضور نظامی بازیگران غیرمنطقه ای در منطقه آسیای مرکزی غیرقابل قبول است.

وی اعلام کرد که روسیه خواستار آغاز گفت و گوهای بین گروههای داخلی افغانستان با یاری شرکای بین المللی است.

دبیر شورای امنیت روسیه در خصوص مذاکرات سازش بین افغانستانی گفت که روسیه در این مذاکرات ازجمله در فرمت مذاکرات مسکو مشارکت فعال دارد.

دبیر امنیت ملی روسیه با اظهار تاسف از اینکه کشورهای دیگر، همکاری با روسیه علیه تروریستها در سوریه را ضروری ندانستند، گفت: تشدید اوضاع در افغانستان، با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو، به رشد تروریسم در این کشور یاری می نماید.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن کوشش می کنیم که از مکانیسم های موجود همکاری به وسیله سازمان همکاری شانگهای، سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان جامعه کشورهای مشترک المنافع (همسود) برای این منظور حداکثر استفاده را بکنیم.

پاتروشف هشدار داد: بدتر شدن اوضاع افغانستان که با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور به چشم می خورد، موجب رشد تروریسم در این کشور می گردد.

وی اعلام کرد که تروریست های داعشی و القاعده در افغانستان در حال افزایش تحرکات خود هستند.

پاتروشف گفت: در دوره حضور کشورهای غربی در افغانستان، فراوری مواد مخدر در این کشور دهها برابر افزایش یافته و دست کم 40 برابر رشد نموده است.

به گفته وی، فراوری و قاچاق مواد مخدر، منبع اقتصادی بسیار بزرگی برای تروریست ها در افغانستان بوجود آورده است.

نیروهای آمریکایی در راس نیروهای ناتو از اول ماه می آغاز به خروج از افغانستان نموده اند و به گفته مقامهای آمریکایی این فرایند روز 11 ماه سپتامبر به سرانجام می رسد.

پیشرفت هایی در همکاری روسیه و آمریکا درباره ثبات راهبردی بدست آمد

دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد که هم اکنون می توان از بدست آمدن پیشرفت هایی در همکاری روسیه و آمریکا در عرصه ثبات راهبردی سخن گفت.

وی در این رابطه به تمدید پیمان استارت-2، بیانیه مشترک سران روسیه و آمریکا در اجلاس اخیر ژنو و تصمیم برای ازسرگیری مذاکرات در خصوص ثبات راهبردی بین دو کشور اشاره نمود.

اجلاس ناتو ضدروسی بود

پاتروشف در ادامه سخنان خود گفت که اجلاس اخیر ناتو روحیه شدید ضدروسی شرکت کنندگان در آن را نشان داد و ادعای سران این پیمان برای ایفای نقش پلیس دنیای را به نمایش گذاشت.

وی اضافه کرد: ما اطلاع داریم که سیاست بلوک بندی چه پیامدهای مخربی برای امنیت بین المللی و منطقه ای به همراه دارد.

دبیر شورای امنیت روسیه این را نیز گفت که تغییرات دنیای اقلیمی ممکن است نقشه دنیا را تغییر دهد و باعث بروز بحران های بی سابقه و گسترده دنیای گردد.

نهمین کنفرانس مسکو در خصوص امنیت بین المللی دیروز چهارشنبه در پایتخت روسیه آغاز بکار نموده است. در این همایش دو روزه نمایندگان وزارتخانه های دفاع، سازمان های بین المللی و کارشناسان دولتی و غیر دولتی در کوششند تا پاسخ سوالات اصلی امنیت دنیای را بیابند.

بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه بیش از 600 مهمان در نهمین کنفرانس مسکو در خصوص امنیت بین المللی شرکت دارند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1032

به "روسیه خطاب به غرب: از افغانستان به عنوان حربه سیاسی استفاده نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه خطاب به غرب: از افغانستان به عنوان حربه سیاسی استفاده نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید