خواب آلودگی بهار را چگونه درمان کنیم؟

به گزارش رپید دانلود، این روزها، روز های آغازین فصل پر طراوت بهار است؛ همان فصلی که نسیم خنک صبحگاهی و آفتاب سوزان ظهر گاهی آن تن را هم می نوازد و هم می آزارد. خمیازه های طولانی مدت و چرت زدن های پشت سرهم حکایت روز های بهاری در خانه و محل کار است.

خواب آلودگی بهار را چگونه درمان کنیم؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در فصل بهار مدام خمیازه می کشید و یا اول صبح احساس خواب آلودگی می کنید و یا اگر اول صبح و یا اواسط روز انرژی کافی برای انجام امور روزانه خود ندارید، دچار خواب آلودگی بهاری هستید.

مهم ترین دلیل خواب آلودگی بهار این است که در بهار، سوخت وساز بدن بیشتر و مصرف اکسیژن زیاد می گردد و ذخیره اکسیژن مغز ما کاهش می یابد.

خواب آلودگی بهاری یک نشانه طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی نیست. شما می توانید با تغییر در برنامه غذایی روزانه خود و یا کنترل آن، فصل بهار را به یکی از زیباترین دوران عمر خود تبدیل کنید.

برای اینکه به موضوع خواب آلودگی در فصل بهار و راه های مقابله با آن بپردازیم، ابتدا باید درباره دلیل این حالت در فصل بهار بدانیم.

بدن شما در فصل زمستان هورمون های مختلفی مانند سروتونین را به صورت طبیعی فراوری می نماید. از آن جایی که ساعات روز در زمستان در مقایسه با سایر فصل ها کوتاه تر است و بدن شما احتیاج به قوی تر شدن دارد، این هورمون یاری می نماید تا بدنی قوی داشته باشید؛ اما زمانی که فصل بهار فرامی رسد، روز ها طولانی تر شده و خورشید قوی تر می گردد؛ در نتیجه درجه حرارت بدن شما بالا رفته و رگ های خونی منبسط شده و فشارخون پایین می افتد.

از طرفی دیگر نور زیاد خورشید باعث می گردد که بدن هورمون سروتونین بیشتری آزاد کند. این در حالی است که میزان ملاتونین خون شما همچنان بالاست. تمامی این عوامل باعث می گردد تا شما همچنان احساس خستگی و کسالت در فصل بهار داشته باشید؛ در نتیجه باید با تغییر رژیم غذایی و یا استفاده از دارو های گیاهی بدن خود را تنظیم کنید.

مهم ترین دلیل خواب آلودگی بهار این است که در بهار، سوخت وساز بدن بیشتر و مصرف اکسیژن زیاد می گردد و ذخیره اکسیژن مغز ما کاهش می یابد.

افزایش طول روز و تنظیم نبودن ساعت بیولوژیک بدن در فصل بهار موجب خواب آلودگی در این فصل می گردد. در فصل بهار ساعت بیولوژیک یا محیط زیست بدن افراد که با ساعت های طولانی شب تنظیم شده، نمی تواند با طولانی شدن روز هماهنگ گردد و انرژی آن به سرعت تحلیل می رود، بنابراین بعضی افراد به اختلال خواب از نوع پرخوابی مبتلا می شوند.

بدن انسان ها متناسب با محرک های خارجی مانند نور و دما سطح هورمون را تغییر می دهد. بی حالی فصل بهار نوعی عکس العمل رایج بدن انسان نسبت به تغییرات فصل بهار مانند افزایش مدت زمان تابش نور خورشید و طولانی شدن روز، است.

بدن برای تطبیق با شرایط تازه احتیاجمند زمان است. در زمستان درجه حرارت بدن کمتر و سرعت سوخت وساز بدن کاهش یافته و بدن در زمستان هورمون ملاتونین فراوری می نماید که باعث ایجاد احساس خواب آلودگی می گردد.

نکته های مهم برای مبارزه با خواب آلودگی

اکسیژن کافی را وارد بدن خود کنید

کشیدن نفس عمیق یاری می نماید تا انرژی بدن شما افزایش یابد و در نهایت خواب آلودگی شما برطرف گردد. برای این منظور کافی است 3 بار در روز، به مقدار 10 بار نفس عمیق بکشید.

غذا های مقوی بخورید

سعی کنید که در فصل بهار از خوردن مواد مغزی مانند لوبیا، آجیل، دانه ها، ماهی، اسفناج، مارچوبه و غلات غافل نشوید. بعلاوه مصرف سبزی های تازه و میوه ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

به مقدار و کافی بخوابید

سعی کنید که به مقدار بخوابید. برای این کار بهتر است محیط خواب شما راحت و سازگار باشد. بعلاوه سعی کنید که اول شب بخوابید. بعلاوه از خواب با شکم خالی و خواب بین الطلوعین خودداری کنید.

صبحانه بخورید

این یک پیشنهاد جدی است. اگر می خواهید که دچار خواب آلودگی صبحگاهی فصل بهار نشوید، حتماً صبحانه بخورید. مثلاً می توانید میوه، بلغور جو دو سر بخورید. این عادت پسندیده یاری می نماید تا انرژی شما در صبح افزایش یابد و تمام ویتامین ها و مواد معدنی لازم که در طول روز به آن احتیاج دارید را به دست بیاورید؛ در نتیجه با انرژی بیشتری برای انجام امور روزانه آماده شوید.

مصرف نمک را کاهش دهید

مصرف نمک در شروع روز انرژی بسیار زیادی را برای شما به ارمغان می آورد؛ اما برای کسانی که از فشارخون بالا رنج می برند، باید مصرف نمک را به حداقل برسانند.

ورزش کنید

انجام ماساژ و یا ورزش می تواند خستگی ناشی از تغییر فصل را برطرف کند. بهتر است همراه ورزش رژیم غذایی همراه با ویتامین D را مصرف کنید. این کار یاری می نماید تا خستگی و سطح پایین انرژی شما برطرف گردد.

برای هوشیاری در طول روز، آب گرم و عسل را باهم مخلوط نموده و بنوشید.

از مصرف زیاد غذا های چرب دوری کنید. غذای چرب باعث احساس خستگی، کاهش دمای بدن، کاهش قند خون، کاهش حوصله و کاهش کارایی فرد می گردد؛ بنابراین بهتر است در فصل بهار، غذا های سبک مصرف کنید.

غذا های مثل شیر، ماست و دیگر لبنیات شما را به خواب می برند. پس از خوردن لبنیات زیاد پرهیز کنید.

از مصرف زیاد شیرینی ها و قند و شکر دوری کنید.

صبحانه کامل بخورید. صبحانه کامل، کالری کافی در طول روز را تأمین می نماید.

پروتئین کافی مصرف کنید. منابع پروتئین عبارت اند از: تخم مرغ، شیر و لبنیات، گوشت ها و حبوبات.

میوه و آب میوه مصرف کنید. میوه ها پتاسیم فراوان دارند. پتاسیم باعث شادابی سلول ها می گردد. کشمش، پرتقال، موز و سیب محتوی میزان زیادی پتاسیم هستند.

سبزی ها تازه از قبیل اسفناج و هویج به افزایش سوخت وساز و دفع سموم از بدن یاری می نمایند. نعناع به برطرف خستگی و خواب آلودگی یاری می نماید. بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید. ورزش هوازی بیشتر انجام دهید.

هنگامی که احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید، به حمام رفته و دوش آب سرد بگیرید. رژیم غذایی متعادل داشته باشید. مصرف حبوبات، غلات سبوس دار، آجیل و پروتئین های ناب عناصر مهمی برای حفظ سلامت و تندرستی است و به برطرف خواب آلودگی یاری می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 15 فروردین 1402 بروزرسانی: 15 فروردین 1402 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1559

به "خواب آلودگی بهار را چگونه درمان کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواب آلودگی بهار را چگونه درمان کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید