بایدن و شکست ناپذیری آن

به گزارش رپید دانلود، انتخابات ریاست جمهوری سال جاری آمریکا در حالی کمتر از 70 روز دیگر برگزار می گردد که ادامه اعتراضات ضدنژادپرستی این کشور از یک سو و تداوم اختلافات سیاسی میان جمهوری خواستار و دموکرات ها از سوی دیگر به چالشی عظیم برای هیأت حاکمه این کشور تبدیل شده است.

بایدن و شکست ناپذیری آن

گروه دانشگاه خبرنگاران، شهاب اسفندیاری؛ انتخابات ریاست جمهوری سال جاری آمریکا در حالی کمتر از 70 روز دیگر برگزار می گردد که ادامه اعتراضات ضدنژادپرستی این کشور از یک سو و تداوم اختلافات سیاسی میان جمهوری خواستار و دموکرات ها از سوی دیگر به چالشی عظیم برای هیأت حاکمه این کشور تبدیل شده و در حال تبدیل به پاشنه آشیل انتخابات است. هم اکنون تقلب موضوع اول انتخابات آمریکاست و همه موضوعات دیگر حول آن قرار دارند. کمتر روزی است که حرفی از تقلب در رسانه های هر دو حزب اصلی آمریکا نباشد.

در جبهه سیاسی هم تنش های لفظی و نگرانی های هر دو طرف از بروز تقلب افزایش قابل تاملی داشته است. در طول تاریخ آمریکا همیشه یا دموکرات ها یا جمهوری خواستار در رأس کار بوده اند و وقتی هر دو طرف نگران تقلبند مفهومی جز مضحکه انتخابات نیست.

در همین ارتباط سخنان دیروز هیلاری کلینتون و توصیه هایش به جو بایدن برای نپذیرفتن شکست در شب انتخابات مفهومی جز بی اعتمادی به ساختار سیاسی جامعه آمریکا ندارد. عجیب تر اینکه رئیس جمهوری مستقر آمریکا یعنی ترامپ هم صراحتا گفته اگر در انتخابات ببازد یعنی تقلب انجام شده است. به عبارت دیگر حالا دیگر مهم نیست برنده انتخابات آمریکا چه کسی باشد؛ مهم این است که رقیب قصدی برای پذیرفتن نتیجه انتخابات ندارد.

این تنش ها در کنار اعتراضاتی که هرازگاهی چند نفر از مردم آمریکا در آن کشته می شوند به چالش عظیمی تبدیل شده است. از سوی دیگر ادامه اعتراضات مردمی به نژادپرستی به صورت مداوم در ایالات آمریکا طی 3 ماه گذشته تداوم یافته است. این اعتراضات در ابتدا به دلیل قتل فجیع جورج فلوید، شهفرایند سیاه پوست 46 ساله توسط پلیس آمریکا شروع شد و حالا به این جنبش قهرمانان دیگری هم در حال اضافه شدن هستند و یکی از آنها جیکوب بلیک 29 ساله است که چند بار از پشت از سوی پلیس آمریکا هدف شلیک گلوله نهاده شد و ظواهر امر از فلج شدن وی حکایت دارد. همین امر هم سبب شده تا اعتراضات مردمی در ویسکانسین آمریکا برای چهارمین شب متوالی ادامه یابد. در این اعتراضات تا به امروز 3 نفر کشته شده اند. افزایش خشونت نیروهای امنیتی آمریکا در سایه حمایت های ترامپ از ادامه این فرایند چالش عظیمی پیش روی کشوری است که قرار است 2 ماه دیگر در آن انتخابات برگزار گردد.

توصیه کلینتون به بایدن

به گزارش وطن امروز، هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا به جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری این کشور توصیه کرد در شب سوم نوامبر، صرفنظر از هر اتفاقی که در انتخابات می افتد، شکست را نپذیرد. هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 رقیب دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا بود و نتیجه رأی گیری را به او واگذار کرد. کلینتون شب سوم نوامبر 2016 شکست را پذیرفت اما او گفته با توجه به اینکه سال جاری رأی گیری به صورت پستی انجام می گردد، معین شدن برنده انتخابات احتمالا زمان بیشتری خواهد گرفت. هیلاری کلینتون گفت ممکن است نتیجه روز برگزاری انتخابات حاکی از فزونی ترامپ با اندکی اختلاف باشد. کلینتون گفت در چنین شرایطی جو بایدن نباید تحت هیچ شرایطی شکست را بپذیرد، چون به نظر من اعلام نتایج طول خواهد کشید.

اشاره کلینتون به موضوع زمان اعلام نتایج نهایی از این جهت است که به دلیل مشکلاتی که اخیرا از سوی دولت در ماموریت و بودجه اداره پست آمریکا به وجود آمده است، همه ایالت ها و مقام های محلی ظرفیت لازم و کافی را برای شمارش سریع آرای پستی ندارند. کارزار انتخاباتی بایدن تا به امروز واکنشی به سخنان کلینتون نداشته اما از آنجا که پیش بینی می گردد نیمی از رای دهندگان آمریکایی به صورت پستی در انتخابات شرکت نمایند و این رقم دو برابر سال 2016 است، دموکرات ها تمرکز ویژه ای روی این مبحث خواهند داشت. مساله رای گیری پستی در ماه های اخیر به چالشی جدی بین ترامپ و دموکرات ها مبدل شده است و 2 طرف بارها با اعلام موضع خود در این باره هشدارهایی را در ارتباط با وقوع تقلب و تخلف توسط طرف مقابل داده اند.

ترامپ چندی قبل در جمع هوادارانش صراحتا تاکید نمود: فقط در صورتی که تقلب گردد در انتخابات شکست می خورم. از سوی دیگر دموکرات ها هم بارها نگرانی خود را از نفوذ غیرقانونی ترامپ در فرایند انتخابات ابراز نموده اند. در آخرین مورد از این حدس ها نیویورک تایمز به نقل از بعضی مقامات حزب دموکرات اعلام نمود استراتژی آنها در صورت شکست در انتخابات، کشاندن مردم به خیابان ها و مقابله با ترامپ است.

علاوه بر این ال گور از چهره های سرشناس حزب دموکرات و معاون رئیس جمهور اسبق آمریکا با تاکید بر اینکه ترامپ به صورت راهبردی، از پیش به دنبال ایجاد شبهه [در نتایج انتخابات] است، هشدار داد اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور شکست در انتخابات را قبول نکند، به زور از کاخ سفید بیرون انداخته می گردد. وی اضافه کرد: در آن موقع نیروهای نظامی و امنیتی فقط به رئیس جمهور جدید جوابگو خواهند بود.

در شرایطی که طی 3 سال و نیم گذشته رفتارهای ترامپ بیش از هر چیز ویژگی های ضد اخلاقی و نژادپرستانه او را نمایان نموده است، کمپین انتخاباتی او کوشش می نماید چهره متفاوتی از او ارائه کند. کوشش جمهوری خواستار برای پاک کردن 2 واژه بیگانه هراسی و نژادپرستی از شخصیت ترامپ به خودی خود نشان می دهد دیدگاه منفی گسترده ای نسبت به ترامپ در جامعه آمریکا وجود دارد. بر این اساس بامداد چهارشنبه در ابتدای شب دوم مجمع ملی حزب جمهوری خواه، جان پوندر مرد سیاه پوستی که به خاطر سرقت از بانک محکوم شد و بعدا توسط ترامپ در مقابل دوربین های رسانه ای در کاخ سفید مورد بخشش نهاده شد، سخنان کوتاهی را در حمایت از او اعلام کرد.

در این مراسم بیشترین توجه رسانه های خبری به سخنان ملانیا ترامپ همسر رئیس جمهور آمریکا معطوف شد. وی از ترامپ به عنوان شوهری یاد کرد که از او در همه زمینه ها حمایت نموده و دولتی را اداره می نماید که تعداد بی سابقه ای زن در آن نقش های کلیدی دارند. این در حالی است که ترامپ هفته گذشته انتخاب کامالا هریس به عنوان معاون بایدن را باعث آزرده خاطر شدن مردهای آمریکایی دانست. تیم ترامپ کوشش زیادی را شروع نموده است تا حمایت رای دهندگان سیاه پوست را جلب کند.

شهاب اسفندیاری - کارشناسی مهندس نفت دانشگاه امیرکبیر

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 523

به "بایدن و شکست ناپذیری آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن و شکست ناپذیری آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید