8 غذای محلی کاشان که باید امتحان کرد

به گزارش رپید دانلود، اگر از یک کاشانی در خصوص خوشمزه ترین غذای محلی کاشان بپرسیم معمولا جوابش چند غذاست؛ گوشت لوبیا، شفته یا نخودآله. اما این ها تمام انتخابی نیست که داریم. برای همین هم لیستی از غذاهای سنتی کاشان آماده نموده ایم تا دستتان برای انتخاب باز باشد.

8 غذای محلی کاشان که باید امتحان کرد

کوفته آب سماق

وقتی نام کوفته به میان بیاید، ایرانی ها دل از دست می دهند. نوع متداول کوفته با برنج و لپه پخته می گردد، اما در هر شهر روش طبخ فرق دارد. گوشت چرخ نموده، آرد نخودچی، پیاز و سماق؛ این محتویات اصلی کوفته آب سماق کاشانی ست که فقط در این شهر پیدایش می کنیم.

این کوفته به خاطر سماق، طعم ترش یا ملسی دارد که ممکن است باب سلیقه همه نباشد. این غذا علاوه بر طعم خوب، به خاطر داشتن ویتامین های e، a و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. به این کوفته، شفته سماق هم می گویند. این غذا را معمولا با نان می خورند، اما در رستوران هایی مثل عباسیان کاشان می توان آن را با برنج هم سفارش داد.

شفته نخودچی

کوفته در کاشان فقط به کوفته سماق ختم نمی گردد. کوفته نخود، یا شفته نخود هم غذای محلی دیگری متعلق به شهر گل و گلاب است که بعضی به آن شفته انار می گویند. داخل گوشت چرخ نموده، کمی تخم مرغ، آرد نخودچی و کمی سبزی خشک شده می زنند و بعد از ورز دادن مواد آن را با کف دست گرد و داخل روغن سرخ می نمایند. بعد که گوشت ها سرخ شدند، روی آن رب انار و پیاز سرخ شده می ریزند و با نان می خورند. همان طور که حدس زده می گردد این غذا مزه ترشی دارد که طعم شیرین قطاب های شیرین کاشانی را می شوید و هضم می نماید.

شفته بادمجان

باز هم غذای کاشانی و باز هم شفته. شفته بادمجان هم دقیقا مشابه دو شفته بالاست. با این تفاوت که دیگر خبری از مزه ترش یا ملس رب انار و سماق نیست. برای سس شفته بادمجان، بادمجان و پیاز را با هم سرخ می کنیم، بعد از اضافه کردن رب گوجه و کمی آب اجازه می دهیم مواد به خورد هم برود و بعد سس را روی کوفته می ریزیم.

هرآنچه برای سفر به کاشان ضروری است بدانید!

گوشت و لوبیا

از نامش پیداست که شباهت زیادی به همان آبگوشت دارد، ولی به جای حبوبات آبگوشت، فقط در آن لوبیا، آن هم از نوع لوبیا سفید می ریزند. داخل آن برنج هم دارد و برای همین این غذا آنقدرها هم شبیه به آبگوشت نیست. در این غذا سبزی هایی مثل شنبلیله و تره هم می ریزند و برای همین این غذا عطر خوبی دارد.

آبگوشت به

کسی انتظارش را هم احتمالا نخواهد اشت که داخل آبگوشت می توان رب انار هم ریخت. کاشانی ها آبگوشت پرهوادار خودشان را با به و رب انار درست می نمایند. برای این غذا یک به را چهار قاچ نموده و هسته هایش را در می آورند و بعد با گوشت و حبوبات داخل قابلمه می گذارند تا بپزد. در نهایت بعد از پخت به آن رب و نمک اضافه می نمایند و در سرانجام آب آن را جدا می خورند و مخلوط گوشت را بعد از کوبیدن با گوشت کوب، با نان سرو می نمایند.

نخودآله

نخودآله همان خورش قیمه کاشانی هاست. این غذا بین یزدی ها هم هوادار دارد و به آن قیمه یزدی می گویند. شیوه پخت این خورش، شبیه به همان قیمه است، با این تفاوت که به جای لپه نخود می ریزیم. البته باید از قبل نخودها را خیس و پوست شان را جدا کرد. معمولا بهتر است داخل این خورش مغز ران گوشت ریخته گردد تا غذا را خوش طعم تر کند.

چلو دیزی

همه ایرانی ها اگر دیزی نخورده باشند، حداقل نام دیزی به گوش شان خورده است. با این حال نام چلو دیزی چطور؟ چلودیزی غذایی متعلق به مردم کاشان است که معمولا با گوشت سردست یا ران پخته می گردد. گوشت را با لوبیا چشم بلبلی و پیاز می پزند و بعد برنج را همراه با این مواد دم می نمایند. این غذا با دوغ و ماست بسیار خوشمزه می گردد.

همه چیز درباره گلاب گیری کاشان

جوجویی تاس کباب

در این غذا خبری از جوجه نیست. به خاطر اینکه جوجویی تاس کباب با رب انار، بادمجان، گوجه و گوشت درست می گردد، بیشتر ما را به یاد غذاهای شمالی می اندازد، اما در واقع جوجویی تاس کباب، یکی از غذاهای محلی کاشان است. این غذا در واقع همان تاس کباب است که به شیوه کاشانی ها پخته می گردد و معمولا آن را با نان می خورند.

معروف ترین غذای محلی کاشان چیست؟

در بین غذاهای سنتی کاشان، گوشت و لوبیا یا گوشت لوبیاب، در این شهر معروف است و برای نذری بسیار استفاده می گردد.

کدام غذای محلی کاشان را باید امتحان کرد؟

در زمان سفر به کاشان از فهرست غذاهای محلی شفته بادمجان، کوفته آب سماق، آبگوشت به و چلو دیزی را می توانید امتحان کنید.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 23 آذر 1401 بروزرسانی: 23 آذر 1401 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1507

به "8 غذای محلی کاشان که باید امتحان کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 غذای محلی کاشان که باید امتحان کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید