طرز تهیه کتلت تبریزی، اصیل خوشمزه و مجلسی

به گزارش رپید دانلود، کتلت غذایی ساده، خوشمزه و البته مقوی است که گزینه خوبی هم برای یک شام سبک، هم برای مسافرت و دورهمی محبت آمیز است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کتلت تهرانی و طرز تهیه کتلت شیرازی را آنالیز نموده بودیم و اکنون طرز تهیه کتلت تبریزی را مرور می کنیم. کتلت تبریزی هم مثل همه کتلت ها تقریبا با مواد مشابهی تهیه می گردد اما اندک تفاوتی دارد که در ادامه آنالیز می کنیم.

طرز تهیه کتلت تبریزی، اصیل خوشمزه و مجلسی

مواد لازم برای تهیه کتلت تبریزی

  • گوشت چرخ نموده 350 گرم
  • لپه 150 گرم
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • تخم مرغ 1 عدد
  • نمک، فلفل و ادویه مناسب به میزان لازم

طرز تهیه کتلت تبریزی

1. آماده کردن لپه

اولین مرحله از طرز تهیه کتلت تبریزی این است که لپه را بعد از شستن در میزانی آب بریزید و بگذارید حداقل به مدت 2 ساعت بماند تا خوب خیس بخورد. سپس آب آن را دور بریزید و در قابلمه مناسب با یک تا یک و نیم لیوان آب بپزید. (لپه معمولا بعد از 20 دقیقه می پزد اما اگر خوب نپخت هم نگران نباشید چون قرار است کاملا له گردد) در نهایت آن را آبکشی کنید و کنار بگذارید.

2. مخلوط کردن مواد

در این مرحله از تهیه کتلت تبریزی نوبت آن است که پیاز را رنده کنید و آب اضافه آن را بگیرد. بعد پیاز را به گوشت چرخ نموده اضافه کنید و خوب با دست هم بزنید. در نهایت لپه را یا در چرخ گوشت بریزید یا با گوشت کوب کاملا له کنید. بعد که لپه خوب له شد، آن را به ترکیب پیاز و گوشت چرخ نموده اضافه کنید؛ نمک، فلفل و ادویه مدنظرتان را داخل مخلوط بریزید و خوب با دست ورز دهید تا مواد کاملا به خورد هم بروند و در نهایت تخم مرغ را به مواد اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

3. سرخ کردن کتلت ها

اکنون نوبت آن رسیده که در یک ماهیتابه مناسب میزانی روغن بریزید و اجازه دهید خوب داغ گردد. بعد با دستتان به میزان یک تخم مرغ از مواد بردارید و به شکل گرد یا بیضی درآورید و در ماهیتابه که روغنش خوب داغ شده بگذارید تا سرخ گردد. هر دو طرف کتلت را خوب سرخ کنید و این کار را تا اتمام تمام مایه کتلت انجام دهید. کتلت تبریزی شما آماده است. می توانید آن را با گوجه، سبزی خوردن و ماست بخورید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه کتلت

تهیه کتلت کار ساده ای است فقط کمی حوصله می خواهد و رعایت نکات و فوت وفن های خاص برای تهیه هر چه بهتر آن.

طرز تهیه کتلت تبریزی به روایت های مختلف

در خصوص اصالت غذاهایی مثل کتلت تبریزی روایت موثقی نیست. بنابراین یکی از روش های پختن کتلت تبریزی همان است که بالا مرور کردیم و یکی دیگر از روش ها مثل باقی دیگر کتلت هاست یعنی از ترکیب گوشت چرخ نموده و سیب زمینی پخته تهیه می گردد، با این تفاوت که در آن از ادویه های خاصی استفاده می گردد. ادویه های تهیه کتلت تبریزی به این روش شامل سماق، گرد غوره، ادویه کاری در کنار آرد نخودچی است که البته یک سبزی معطر مثل جعفری یا ریحان هم استفاده می گردد.

افزایش انسجام مواد کتلت و وا نرفتن کتلت

اگر کتلت تان انسجام کافی نداشت می توانید میزانی پودر نان، آرد نخودچی یا پودر سوخاری هم اضافه کنید. برای آن که کتلت وا نرود حتما بعد از رنده کردن پیاز، آب آن را بگیرید. طرز تهیه کتلت پفکی را می توانید در کتاب کاله بخوانید. اگر هم دوست دارید کتلت تردتری داشته باشید بهتر است در صورت استفاده از سیب زمینی آن را نپزید و به شکل خام رنده کنید. طرز تهیه کتلت با سیب زمینی خام را هم قبلا در کتاب کاله مرور نموده ایم.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 4 آذر 1402 بروزرسانی: 4 آذر 1402 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1631

به "طرز تهیه کتلت تبریزی، اصیل خوشمزه و مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کتلت تبریزی، اصیل خوشمزه و مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید