موشک های برافراشته در شرق آسیا

به گزارش رپید دانلود، در حالی که رسانه های غربی مثل بی بی سی، سی ان ان، وال استریت ژورنال، بلومبرگ و دیگران روز چهارشنبه 17فوریه به صورتی هماهنگ و جالب توجه خبر از استقرار سامانه موشکی چین در دریای جنوبی داده اند، یکی از مقام های ارشد چین این خبر را تکذیب نموده است.

موشک های برافراشته در شرق آسیا

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران ، در حالی که رسانه های غربی مثل بی بی سی، سی ان ان، وال استریت ژورنال، بلومبرگ و دیگران روز چهارشنبه 17فوریه به صورتی هماهنگ و جالب توجه خبر از استقرار سامانه موشکی چین در دریای جنوبی داده اند، یکی از مقام های ارشد چین این خبر را تکذیب نموده است. وانگ یی، وزیر خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جولی بیشاب، وزیر خارجه استرالیا خبر رسانه های غربی را تکذیب نموده و با دعوت آنها به دقت عمل بیشتر، از استقرار فانوس های دریایی توسط کشورش در این منطقه گفته که باعث انتشار آن خبر شده است. رسانه های غربی مدعی تصاویر ماهواره ای از منطقه شده اند اما نگاه وانگ یی به اجلاس آ سه آن است که در امریکا برگزار شده و می داند آن رسانه ها با این خبر مواد تبلیغاتی لازم را در دومین روز از آن اجلاس و موضع ضد چینی کشورهای حاضر در آن فراهم می نمایند. اگر این خبر جبهه تبلیغاتی ضدپکن را برای آ سه آن فراهم می نماید، به نظر می رسد در حوزه شبه جزیره کره جبهه عملی ضدپکن ایجاد شده است.

یک روز بعد از سخنان سؤال برانگیز پارک گئون های، رئیس جمهور کره جنوبی چهار فروند جنگنده امریکایی اف 22 در ارتفاع کم بر فراز کره جنوبی پرواز کردند و با اسکورت چند هواپیمای امریکایی و کره جنوبی در پایگاه هوایی اوسان در نزدیکی سئول به زمین نشستند. گئون های روز سه شنبه گفته بود که اگر کره شمالی از برنامه بمب اتمی اش دست نکشد، دچار سقوط و فروپاشی می گردد و برای جلب حمایت داخلی تأکید کرد: شمشیری که به طرف پیونگ یانگ گرفته ایم نباید به طرف خودمان برگردد و دست خودمان را ببرد. این نحو اظهار نظر از سوی گئون های بی تردید، تردید پیونگ یانگ نسبت به سیاست های همسایه جنوبی با حمایت امریکا را تأیید می نماید و نشانه روشنی است بر هدف نهایی امریکا و کره جنوبی در جهت براندازی نظام کره شمالی.

با این وجود، پکن موضوع را از جهت دیگری ارزیابی می نماید و نگاه کلان رقابت با واشنگتن را مدنظر دارد که حالا امریکا با استفاده ابزاری از کره جنوبی و در جهت همین رقابت تنش را در شبه جزیره کره بالا می برد همچنان که با آن تنش تبلیغاتی در دریای جنوبی چین، رقابت را در نقطه ای دیگر و هماهنگ با این منطقه به راه انداخته است. روزنامه چینی گلوبال تایمز، روزنامه حزب کمونیست چین، اوضاع در شبه جزیره کره را در این جهت ارزیابی نموده و به خصوص به برنامه امریکا برای استقرار سیستم ضد موشکی تاد،Terminal High Altitude Area Defense -THAAD، در کره جنوبی توجه نموده و در این مورد می نویسد: اگر قرار باشد امریکا سپر موشکی تاد را در کره جنوبی آرایش دهد، آن موقع چین هم باید سامانه های موشکی بیشتری در آسیای شمال شرقی مستقر کند. به نظر گلوبال تایمز، پکن به این صورت تجربه قبل روسیه را در پیش می گیرد که در برابر سامانه های ضدموشکی مقابله به مثل کرد و توانست پاسخ محکمی به واشنگتن بدهد. گلوبال تایمز به این وسیله دیدگاه مسئولان ارشد حزب و نظام چین را منعکس نموده و نشان می دهد آنها بیشتر از اوضاع دریای جنوبی چین به تحولات در شبه جزیره کره توجه دارند. امریکا مدت هاست قصد استقرار تاد را در کره جنوبی دارد و اقدام اخیر کره شمالی برای پرتاپ ماهواره بر بهانه ای به واشنگتن داده تا سئول را تسلیم خواسته اش کند و گفت وگو بین دو طرف در این مورد هم آغاز شده است.

سئول به خوبی می داند هدف تاد موشک های همسایه شمالی نیست بلکه امریکا استقرار تاد را به قصد تضعیف امنیت پکن در حوزه شبه جزیره از دریای زرد تا آن سو و دریای ژاپن در شرق دارد، بنابر این بهانه استقرار تاد در ظاهر پرتاب ماهواره بر کره شمالی است اما در واقع، مسئله بر سر رقابت واشنگتن و پکن در این منطقه است که اظهارات اخیر گئون های و پیشرفت در استقرار تاد در کره جنوبی بر حساسیت پکن افزوده است. حالا پکن خود را در موقعیتی می بیند که ناچار به مقابله به مثل در این حوزه است و باید در برابر آن اقدامی نماید که تأثیر تاد بر امنیت خود را کاهش و حتی خنثی کند. این به معنای ورود پکن و واشنگتن به مرحله ای عملی در این منطقه است در حالی که هنوز رقابت در دریای جنوبی چین را باید در مرحله تبلیغاتی دانست تا زمان برای ورود به مرحله عملی از رقابت در آن منطقه هم فرابرسد.

منبع: تسنیم
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 61

به "موشک های برافراشته در شرق آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشک های برافراشته در شرق آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید