ایران در حالت آماده باش ، وزارت بهداشت ابتلای 6 مورد مشکوک به کرونا را رد کرد

به گزارش رپید دانلود، روزنامه شهروند نوشت: وزارت بهداشت خبر ابتلای 6 مورد مشکوک به کرونا را رد کرد. پروازهای رفت و برگشت ایران به چین موقتا متوقف شد.

ایران در حالت آماده باش ، وزارت بهداشت ابتلای 6 مورد مشکوک به کرونا را رد کرد

به گزارش خبرنگاران، روزنامه شهروند نوشت: ردپای کروناویروس در چند شهر ایران دیده شده است. 2 مورد در یزد، 2 مورد در تبریز، یک مورد در قم و یک مورد در تهران. تا روز گذشته این 6 نفر مشکوک به ویروس کرونا بودند، اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این خبر را رد نموده است.

آخرین خبرها حکایت از تشکیل جلسه ستاد پیشگیری ورود ویروس کرونا به استان تهران در استانداری تهران در بعدازظهر روز گذشته (12 بهمن) دارد. این جلسه در پی شدت شیوع کرونا در چین و مشاهده آن در کشورهای دیگر تشکیل شد. در این جلسه درباره تمهیدات لازم برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین که تعدادشان به 80 نفر می رسد، صحبت شد.

محمد تقی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت و پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور در این جلسه حضور داشتند. قرار شده است با هماهنگی های اجرا شده از سوی وزارت امور خارجه و سفارت ایران در چین، دانشجویان ایرانی به ایران بازگردند؛ احتمالا در هفته آینده. با این که تقی زاده نسبت به ابتلای این افراد به ویروس تردید دارد، اما رئیس اورژانس کشور که در این جلسه حضور داشت، تأکید کرد که هیچ کدام از دانشجویان مبتلا نشده اند. اقداماتی که قرار است انجام گردد برای پیشگیری است مثل 2 هفته قرنطینه کردن آنها.

در این جلسه بر آمادگی مدیریت بحران استان تهران برای در نظر دریافت مکان های قرنطینه در صورت بروز و شیوع ویروس در تهران تاکید شد. هم زمان یک جلسه اضطراری با حضور وزرای راه و شهرسازی، امور خارجه، گردشگری و میراث فرهنگی، کشور و سخنگوی دولت برگزار و قرار شد، پروازهای رفت و برگشت ایران به چین موقتا متوقف گردد. این خبر را وزیر بهداشت اظهار داشت آخرین آمارها از مرگ 213 چینی و ابتلای 9 هزار و 776 نفر به کروناویروس در این کشور حکایت دارد و با اعلام چند مورد مشکوک در ایران، وزارت بهداشت به کوشش و تکاپو افتاده است. رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت اخیرا در برنامه ای تلویزیونی چشم در چشم دوربین اظهار داشت: کروناویروس وارد ایران خواهد شد نه فقط ایران که تمام کشورها. ویروس هیچ مرزی نمی شناسد.

با این حال، او از مردم خواست که وحشت نکنند. با این که در چند روز گذشته همه جا صحبت از ورود کروناویروس به ایران است، حسین عرفانی که رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت است، در گفت وگو با شهروند با قطعیت می گوید که هیچ مورد مثبت ابتلا در کشور تأیید نشده است. به گفته او، وزارت بهداشت 6 مورد مشکوک ابتلا به این بیماری را آنالیز نموده است: اول مریض باید علائم بالینی داشته باشد، مثل تب حاد، مسائل تنفسی، گلودرد، سرفه، آبریزش بینی و بدن درد. بعد از این مرحله باید آنالیز گردد که آیا احتمال انتقال ویروس به او وجود داشته یا خیر، مثل این که در 2 هفته گذشته در تماس با بیمار مبتلا به این ویروس بوده یا خیر، اگر نبوده که ماجرا منتفی است و اگر بوده، باید از او نمونه آزمایشگاهی گرفته گردد. با این روش است که می توان به قطعیت رسید.

مسئولان وزارت بهداشت می گویند این مراحل برای تمام 6 نفر مشکوک به این بیماری در ایران طی شده و نتیجه منفی بوده است. در این شرایط، وزارت بهداشت برای موارد احتمالی ابتلا به کروناویروس چند مرکز درمانی در نظر گرفته است. به گفته عرفانی، با هماهنگی ای که با 3 دانشگاه علوم پزشکی یعنی تهران، شهید بهشتی و ایران شده، چند بیمارستان برای پذیرش احتمالی بیماران مبتلا به این ویروس در نظر گرفته شده است تا اگر احتیاج باشد، بیماران در شرایط ایزوله و جداسازی قرار گیرند. از آن طرف، رئیس اورژانس تهران هم از آمادگی برای مقابله با این ویروس خبر داده است: لباس های مقابله با بیماری های عفونی به طور معمول در آمبولانس های کشور وجود دارد و اگر هر نوع بیماری عفونی گزارش گردد، قطعا از این تجهیزات استفاده می گردد.

  • کنترل مرزها

کروناویروس اواخر دسامبر 2019 در شهر ووهان چین با قربانی کردن 41 نفر مشاهده شد و پس از گذشت یک ماه از شیوع یکباره و سریع این ویروس در همان کشور و سرایت آن به 23 کشور دیگر، شامگاه دهم بهمن سازمان بهداشت جهانی جلسه ای برای آنالیز اعلام شرایط جدید ویروس کرونا در ژنو برگزار کرد؛ جلسه ای که در آن دبیر کل سازمان جهانی بهداشت شرایط اضطراری جهانی اظهار داشت. به دنبال این اعلام کشورها هم تصمیماتی برای محدودیت پرواز به چین دریافتد. براساس اعلام رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، سازمان بهداشت جهانی شرایط (A Public Health Emergency of International Concern PHEIC) اعلام نموده است؛ یعنی نگرانی بین المللی درباره تهدید سلامت عمومی: پس از این هشدار سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت هماهنگی های لازم را با وزارتخانه های دیگر انجام داد و تمامی مبادی مرزی و داخلی کشور آمادگی برای بیماریابی همراه با امکانات تشخیصی را پیدا کردند تا اگر موردی دیده شد، وارد عمل شوند.

در پی اعلام همین هشدار سعید نمکی وزیر بهداشت نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نوشت و از او خواست تا اطلاع ثانوی از ورود هرگونه مسافر از مبدأ چین به هر طریقی جلوگیری گردد. او این خبر را در حساب توییترش اظهار داشت و گفت که تمام پایگاه های بهداشتی در تمام ورودی های کشور از شروع شیوع کرونا در حال آماده باش کامل قرار دریافتد. او در همین نامه نسبت به سلامتی دانشجویان ایرانی که در شهر ووهان چین اقامت دارند، اعلام نگرانی نموده است. با این همه مسئولان وزارت بهداشت می گویند به طور کامل نمی توان جلوی ورود فرد آلوده به ایران را گرفت، چراکه ممکن است فردی مبتلا به این ویروس اما در دوره نهفتگی باشد و هیچ نشانه ای از ابتلا نداشته باشد. مهم این است که بتوان در ساعت های اول، بیمار را شناسایی و مراقبت کرد.

  • کروناویروس به کشورهای همسایه ایران رسیده است؟

آنالیز ها نشان می دهد به جز چین، کشورهای استرالیا، ژاپن، تایلند، کره جنوبی، تایوان، عربستان، پاکستان، اقلیم کردستان عراق، امارات و آمریکا درگیر این ویروس شده اند؛ هرچند رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید می نماید که این ویروس هنوز وارد عراق، کردستان عراق و پاکستان یا هیچ یک از کشورهای همسایه نشده است. تنها در یک کشور در منطقه ابتلا به این ویروس تایید شده که آن هم امارات متحده عربی است. کروناویروس دستگاه تنفسی را گرفتار می نماید و نشانه هایش شبیه به آنفلوآنزاست. در بعضی از موارد حاد ممکن است بیمار دچار ذات الریه گردد.

براساس اعلام جهانی، این ویروس درمان و واکسن ندارد اما حسین عرفانی که رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت است، می گوید که درمان این بیماری به صورت کانسرواتیو یا حمایتی انجام می گردد و براساس آن اقدامات درمانی مورد احتیاج براساس آنچه در کتاب های پزشکی وجود دارد، صورت می گیرد. بیشتر افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مثل دیابت کنترل نشده، نارسایی قلبی و عروقی و نارسایی تنفسی مبتلا به انواع شدیدی از کروناویروس جدید می شوند. این ویروس به وسیله حیوانات به انسان منتقل شده است. وزارت بهداشت اعلام می نماید که درصد کمی از این بیماران هم ممکن است جانشان را از دست بدهند که این میزان در حال حاضر 4درصد است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 144

به "ایران در حالت آماده باش ، وزارت بهداشت ابتلای 6 مورد مشکوک به کرونا را رد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در حالت آماده باش ، وزارت بهداشت ابتلای 6 مورد مشکوک به کرونا را رد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید