سایه کرونا و پیامدهای اقتصادی آن بر نشست گروه 20

به گزارش رپید دانلود، عربستان نخستین کشور عربی است که میزبان نشست گروه 20 است، این نشست به صورت مجازی (وبینار) و تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی جهانی ناشی از این بیماری برگزار می شود.

سایه کرونا و پیامدهای اقتصادی آن بر نشست گروه 20

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

برگزاری این نشست در ریاض پرسشی را در افکار عمومی جهانی بوجود آورده که تکلیف پرونده نقض حقوق بشر در عربستان چیست.

شبکه خبری دویچه وله در گزارشی گفت که نشست ثروتمندترین کشورهای جهان، معروف به اجلاس G20 ، با توجه به اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شکست در انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفته و در میان انتقادهای کارشناسان نسبت به پاسخ ناکافی این گروه به بدترین رکود اقتصادی دهه های گذشته به مدت دو روز در ریاض برگزار می شود، چه نتیجه ای برای جهان به دنبال خواهد داشت.

در این نشست رهبران جهان با تشدید تلاش های جهانی برای تکمیل و توزیع واکسن بیکاری کووید - 19 در مقیاس گسترده، پس از آزمایش های موفقیت آمیز اخیر، گفت وگو خواهند کرد، در حالی که درخواست جهانیان از کشورهای عضو گروه 20 برای جبران کسری بودجه و اختصاص صندوقی ویژه به منظور تأمین اعتبار لازم در این زمینه ادامه دارد.

برنامه های نشست گروه 20 در مقایسه با نشست های گذشته این گروه بیشتر نمادین و محدود خواهد بود، زیرا در نشست کنونی که به صورت مجازی برگزار می شود، رهبران جهان هیچ فرصتی برای گفت و گوهای دو جانبه نخواهند داشت.

سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی ریاست اجلاسی را بر عهده خواهد داشت که تغییر اقلیم را به عنوان یک بحث اصلی در دستور کار خود قرار داده است. قرار است بسکمک از رهبران از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این نشست سخنرانی کنند.

چالش های اقتصادی

برگزارکنندگان این نشیت می گویند که کشورهای گروه 20 معادل 11 تریلیون دلار برای حمایت و حفاظت از اقتصاد جهانی اندوخته دارند و بیش از 21 میلیارد دلار برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا که حدود 55 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و منجر به مرگ نزدیک به 1.3 میلیون نفر شده است، کمک کرده اند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی مستقر در پاریس پیش بینی می کند که تولید اقتصادی جهانی در سال جاری 4.5 درصد با کاهش روبرو شود.

محمد الجدعان وزیر دارایی عربستان گفت که اجلاس گروه 20 به دنبال تقویت همکاری بین المللی برای حمایت از رشد اقتصاد جهانی است.

با وجود این، رهبران گروه 20 با فشارهای فزاینده ای روبه رو هستند تا به کشورهای در حال توسعه کمک کنند. هفته گذشته، وزرای دارایی این گروه چارچوب اقدام مشترک برای طرح تغییر شرایط بدهی کشورهای آسیب دیده از ویروس کرونا را گفتند، اما فعالان اقتصادی و مقامات سیاسی این اقدام را ناکافی توصیف کردند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد این هفته در پیامی به رهبران گروه 20 آنها را به اقدامات جسورانه تر فراخواند و تأکید کرد که به اقدام های بیشتری برای کاهش بدهی های کشورهای توسعه نیافته نیاز است.

کریستینا گئورگیوا مدیرکل صندوق بین المللی پول نیز پنجشنبه گذشته هشدار داد که در حالی که یک راه حل و درمان پزشکی برای بحران کرونا نزدیک است، بهبود و رشد اقتصادی همچنان در برابر عقب ماندگی ها آسیب پذیر خواهد بود.

فرض بر این است که مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده در جریان این نشست در عربستان به سر ببرد. ترامپ نیز در این اجلاس شرکت خواهد کرد، اما معین نیست که آیا وی با رهبرانی صحبت خواهد کرد که بسکمک از آنها با دانستن اینکه وی روز جمعه در اجلاس آسیا و اقیانوسیه شرکت کرده است، به رقیب او، جو بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفته اند.

رکود اقتصادی

در آستانه افتتاحیه اجلاس گروه 20 اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده پس از روی کار آمدن بایدن رئیس جمهوری منتخب دمکرات ها، تعهد خود را نسبت به رویکرد چندجانبه به ویژه در مبارزه با همه گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی، تجدید کند.

علاوه بر این، پس از آنکه فعالان و خانواده های زندانیان سیاسی در عربستان کارزارهای گسترده ای را برای برجسته کردن نقض حقوق بشر در این کشور کلید زدند، این موضوع و در حالی که برادران فعال زندانی لجین الهذلول در اعتصاب غذا بسر می برند، در کانون توجه جهانیان قرار گرفت.

با این وجود، مقامات غربی گفتند که در این نشست که معمولاً معطوف به چالش های جهانی است، موضوع حقوق بشر مورد بحث قرار نخواهد گرفت و آنها ترجیح می دهند که به گفت و گوهای دوجانبه برای طرح موضوع نقض حقوق بشر با دولت عربستان روی آورند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 668

به "سایه کرونا و پیامدهای اقتصادی آن بر نشست گروه 20" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه کرونا و پیامدهای اقتصادی آن بر نشست گروه 20"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید