فقط 5 درصد شهر تاریخی سیمره کاوش شده

به گزارش رپید دانلود، پایگاه شهر تاریخی سیمره یکی از قدیمی ترین پایگاه های میراث ملی کشور است که بیش از 15 سال فعالیت را در کارنامه خود ثبت نموده. شهر تاریخی سیمره پایین دست سد سیمره نهاده شده است و از جمله دره شهرهاست که دوره تاریخی آن ساسانی - اسلامی تخمین زده شده است. حدود 60 هکتار عرصه و بیش از 120 هکتار حریم درجه یک دارد. 10 فصل کاوش باستان شناسی در آن اجرا شده و دارای عرصه و حریم مصوب است. با وجود آنکه در برهه ای از زمان مورد توجه باستان شناسان نهاده شد اما بیش از یک دهه است که فعالیت پژوهشی در این شهر تاریخی تعطیل شده و انجام نمی گردد.

فقط 5 درصد شهر تاریخی سیمره کاوش شده

جمال شیخی، مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره با اشاره به آن که مدیران گذشته بیشترین توجهشان را به انجام کارهای روتین، حفاظت و ... معطوف نموده بودند، از عدم پرداختن به مباحث پژوهشی در این شهر تاریخی اطلاع داد و گفت: سعی ما برآن است تا برنامه ها را پژوهش محور کنیم و اعتبارات نیز تخصیص یابد. امیدواریم بتوانیم در امسال یک فصل کاوش یا حدس در شهر تاریخی سیمره داشته باشیم.

او ادامه داد: با توجه به گسترده بودن شهر تاریخی سیمره، جای کار برای فعالیت های پژوهشی بسیار زیاد است. می توانیم ادامه کاوش های قبلی را از سر بگیریم چراکه 10 فصل کاوش در این شهر اجرا شده اما نا تمام باقی مانده است. درعین حال می توانیم کاوش های جدید در بخش های جدید را نیز انجام دهیم.

به گفته شیخی، طی این سال ها حتی 5 درصد شهر تاریخی سیمره نیز کاوش نشده است و احتیاج است تا توجه بیشتری به این شهر تاریخی شود. البته اکنون اولویت کاوش ، انجام حدس در چهارطاقی است که در این شهر واقع شده است و تصور آن است که به دوره ساسانیان بازمی شود اما باید گاهنگاری و تاریخ آن را بدست آوریم ضمن آنکه باید عرصه و حریم آن معین و مدون شود.

مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره همچنین از انجام بازسازی اضطراری در این مجموعه تاریخی اطلاع داد و اذعان کرد: بازسازی زمانی انجام می شود که کاوش انجام شود. از آن جا که بیش از یک دهه است که کاوش در این شهر تاریخی انجام نشده از این رو احتیاج است تا در سال های آینده نگاه ویژه ای به حوزه کاوش باستان شناسی داشته باشیم. این درحالی است که همواره بودجه و اعتبارات لازم تخصیص یافته اما به سمت کارهای دیگر رفته. البته باتوجه به تنوع گچ بری های نفیس بدست آمده در این شهر تاریخی، بیشتر تمرکز درخصوص ساماندهی این میراث معطوف شده بود.

به گفته او، در کنار شهر تاریخی سیمره، موزه ای فعال است که گچ بری های شاخص بدست آمده از این شهر که تا به امروز 11 مورد از آنها به عنوان اشیاء تاریخی نفیس در فهرست میراث ملی ثبت شده اند، در آن موزه نگهداری می شوند. این گچ بری ها تاثیر مستقیم آثار ساسانی و اسلامی را نشان می دهند و نمونه های بارزی از این دوره تاریخی هستند. البته مدت هاست آثار جدید بدست نیاورده ایم چراکه کاوش انجام نشده است. تا زمانی که شهر تاریخی کاوش جدید نداشته باشد، جاذبه بصری برای مخاطبان و بازدیدکنندگان نخواهد داشت.

ساماندهی جهت جهانگردی

مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره در ادامه از تعریف جهت جهانگردی در این مجموعه میراث ملی اطلاع داد و گفت: ساماندهی جهت جهانگردی را در دست داریم تا بتوانیم جهت را برای بازدیدکنندگان محیا سازیم. البته این روزها باتوجه به شیوع ویروس کرونا، جهانگرد نداریم و خودمان را برای دوران پساکرونا آماده می کنیم.

چالش های شهر تاریخی سیمره

او درخصوص چالش هایی که در پایگاه شهر تاریخی سیمره با آن روبه رو هستند، توضیح داد: مشکل اصلی ما در شهر تاریخی سیمره، قرار گیری شهر جدید در محدوده شهر تاریخی است که مشکلاتی از جمله تملک، نفوذ در عرصه و حریم و... را به همراه دارد. هرچند تا حد توان جلوی انجام ساخت وسازها در عرصه گرفته شده و بیش از 95 درصد آن حفظ شده اما در حریم درجه یک شاهد بعضی تخلفات و ساخت وسازها هستیم که با آنچه در توان داریم، جلوی آنرا می گیریم. ضمن آن که ضوابط حریم، احتیاجمند اصلاح است.

شیخی با تاکید برآن که حفاری های غیر مجاز در محدوده شهر تاریخی سیمره انجام نمی شود، گفت: این شهر تاریخی در نزدیکی شهر امروزی واقع شده است و حفاظت ها دقیق انجام می شود.

شهر باستانی سیمره در دره سیمره، در جنوب رودخانه ای به همین نام و در شمال کبیرکوه، امروزه در شهرستان دره شهر استان ایلام بخش بندی شده است. در منابع تاریخی آمده که سیمره شهری آباد بوده و دو دژ داشت، اما از نزدیک به یک هزاره پیش، ویران و رها می شود. بعضی تاریخ نگاران علت این ویرانی را زمین لرزه ای عظیم دانسته اند.

ایلنا نوشت، نشانه های برجای مانده از تاریخی شهر سیمره در مساحتی 120 هکتاری گسترده است. به همین سبب سیمره را عظیم ترین زمین تاریخی غرب کشور می دانند.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 569

به "فقط 5 درصد شهر تاریخی سیمره کاوش شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقط 5 درصد شهر تاریخی سیمره کاوش شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید