شما هم خرو پف می کنید؟

به گزارش رپید دانلود، خروپف های بلند و ممتد، نه فقط اسباب زحمت اهالی خانه بوده، بلکه نشانی از شرایط نامناسب سلامت است. خروپف زمانی اتفاقی می افتد که هوا بین بافت های در حال استراحت گلو به جریان افتاده و موجب گردد که آنها هنگام تنفس، مرتعش شده و صداهای خشن و گرفته ای ایجاد نمایند. تغییر سبک زندگی مانند کاهش وزن و صحیح خوابیدن می تواند به قطع یا کاهش این مشکل یاری کند. اگر چه جراحی هم یکی از روشهای قطع خروپف است.

شما هم خرو پف می کنید؟

شما هم خرو پف می کنید؟

خروپف های بلند و ممتد، نه فقط اسباب زحمت اهالی خانه بوده، بلکه نشانی از شرایط نامناسب سلامت است. خروپف زمانی اتفاقی می افتد که هوا بین بافت های در حال استراحت گلو به جریان افتاده و موجب گردد که آنها هنگام تنفس، مرتعش شده و صداهای خشن و گرفته ای ایجاد نمایند. تغییر سبک زندگی مانند کاهش وزن و صحیح خوابیدن می تواند به قطع یا کاهش این مشکل یاری کند. اگر چه جراحی هم یکی از روشهای قطع خروپف است. اما این کار برای همه توصیه نمی گردد. وقتی می خوابید و خواب شما عمیق و عمیق تر می گردد، ماهیچه های موجود در سقف دهان، زبان و حلق استراحت می نمایند. بافت های موجود در حلق به دلیل شل شدن تا حدودی راه هوا را مسدود می نمایند. هر چه راه تنفس تنگتر باشد، هوا با فشار بیشتری وارد و به این دلیل ارتعاش بافت ها بیشتر شده وخروپف بلندتر می گردد. مسائل مختلفی موجب بروز خروپف می گردد از جمله:

ساختار دهان:

داشتن یک نرم کام افتاده و ضخیم، لوزه های بیش از حد بزرگ یا بافت هایی در پشت حلق می تواند موجب باریک شدن راه تنفسی گردد. علاوه بر این اگر زبان کوچک، بزرگ و کشیده باشد، اختلال ایجاد نموده و ارتعاش بافت ها را زیاد می نماید. اضافه وزن هم به باریک شدن راه تنفسی یاری می نماید

اختلالات بینی:

پرخونی دایمی بینی با وجود پیچ خوردگی بین دو سوراخ بینی هم به خرو پف یاری می نماید.

آپنه یا اختناق تنفسی:

در این حالت بافت های حلق موجب ایجاد اخلال در راه تنفسی و مانع نفس کشیدن می گردد. یکی از نشانه های اختناق تنفسی این است که فرد بعد از یک سکوت طولانی، خرو پف بلندی می نماید.معمولاً اخلال در تنفس به شکل کامل بروز نمی نماید، اما بیشتر اوقات، وقتی هنوز خرو پف ادامه دارد، راه تنفسی آن قدر کوچک می گردد که تنفس مختل شده، کم کم کمبود اکسیژن و افزایش دی اکسید کربن به فرد هشدار می دهد که از خواب بیدار گردد یا او را مجبور می نماید، خروپف بلندی نموده یا بریده بریده نفس بکشد. این حالت ممکن است چندین بار در طول شب ادامه پیدا کند.

به پزشک مراجعه کنید:

شاید شما متوجه نشوید که خروپف می کنید، اما خانواده تان حتماً متوجه خواهند شد. اگر کودک شما خرو پف می نماید، با پزشک اطفال در میان بگذارید. بچه ها هم می توانند به اختلالات تنفسی مبتلا شوند. در بیشتر بچه ها مسائل بینی و گلو، بزرگی لوزه ها و چاقی دلیل اصلی خروپف کردن است. دکتر شما ممکن است آزمایش های فیزیکی انجام داده و درباره سابقه خانوادگی از شما بپرسد. بعلاوه او از افراد خانواده در خصوص زمان و نحوه خروپف شما سؤال خواهد نمود تا بتواند شدت و حدت مسأله را بر آورد کند. سپس احتمالاً شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی برای مطالعه و آزمایش بیشتر ارجاع می دهد.

عوارض خروپف:

خروپف های طولانی و مداوا نشدهای که بر اساس گرفتگی راه تنفسی ایجاد می گردد، خطراتی از جمله فشارخون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی را در پی خواهد داشت. این حالت در بچه ها موجب بیش فعالی و ناآرامی و اختلال خواهد شد.

درمان

در ابتدا دکتر به شما پیشنهاداتی برای تغییر سبک زندگی می دهد. اگر باز هم این مسأله مرتفع نشد، این راهکارها پیشنهاد می شوند:

1- استفاده از وسایل دهانی:

ابزار مربوط به دهان وسایلی هستند که با بهبود شرایط زبان و فک، راه تنفسی را باز می نمایند.هنگام استفاده از این ابزار در سال اول مصرف، هر شش ماه یک بار و بعد از آن دست کم هر سال برای کسب اطمینان، از فرایند بهبود به متخصص مراجعه کنید.

2- جراحی سنتی:

در این نوع جراحی، شما بیهوش می شوید و جراح بافت های اضافی را مرتب می نماید (چیزی شبیه چروکبرداری برای حلق).

3- جراحی با لیزر:

درجراحی سرپایی که جراحی با لیزر گفته می گردد، جراح با استفاده از اشعه لیزر زبان کوچک را جا به جا می نماید. برداشتن بافت های اضافی موجب باز شدن راه تنفسی شده و ارتعاش را کم می نماید. معمولاً جراحی لیزری برای خروپف های گاه گاه یا سبک توصیه نمی گردد. در روش جراحی دیگری، پزشک فرکانس های رادیویی با شدت کم را برای جا به جایی نرم کام به کار می برد. تأثیرات استفاده از این روش که در آن از بیهوشی موضعی استفاده می گردد، هنوز در دست آنالیز است.

4- استفاده از ماسک:

در این روش هنگام خوابیدن از ماسکی که دارای هوای تنظیم شده است، استفاده می گردد. ماسک به یک پمپ کوچک که هوا را به داخل مجرای تنفسی شما پمپاژ می نماید، وصل است و آن را باز نگه می دارد. این روش مانع بروز خفگی می گردد.

راهکارهای دیگری برای کنترل خروپف عبارتند از :

* اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را متعادل کنید. اضافه وزن از دلایل شایع خروپف محسوب می گردد.

* به پشت خوابیدن موجب می گردد که زبان به عقب و به طرف حلق برگشته و مجرای تنفسی را تنگ کند. بنابراین سعی کنید به پهلو بخوابید.

* آلرژی یا انحراف در بینی هم خروپف می آورد. این امر موجب می گردد که شما از دهان تنفس کنید و این مسأله احتمال بروز خروپف را بیشتر می نماید. هیپیوتیزم هم می تواند به قطع یا کم کردن خروپف یاری کند. متخصص این کار ضمن هیپنوتیزم به شما دستور می دهد که به محض آغاز خرو پف، حالت خوابیدن خود را تغییر دهید.

منبع: نشریه راه موفقیت، ش 22.

منبع: راسخون
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1158

به "شما هم خرو پف می کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شما هم خرو پف می کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید