اعتیاد به شیرینی و راه های رهایی از آن

به گزارش رپید دانلود، آیا عاشق شیرینی جات هستید و احساس می کنید که اعتیاد به شیرینی دارید؟ پس با ما در این مطلب همراه باشید تا به چگونگی جلوگیری از میل شدید به شیرینی پی ببرید.

اعتیاد به شیرینی و راه های رهایی از آن

آیا شما به شیرینی معتاد هستید؟

اعتیاد به شکر، شایع تر از آن چیزی است که فکر می کنید. مثلا آمریکایی ها به طور میانه 20 تا 30 قاشق چای خوری (حدود نصف فنجان) شکر در روز مصرف می نمایند در ایران نیز مصرف روزانه قند وشکر برای هر فرد 45 گرم اعلام شده است. مصرف شکر با انواع مسائل سلامتی مرتبط است، از جمله چاقی، فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت، سندروم روده تحریک پذیر (IBS)، مسائل مربوط به توجه و حافظه، بیش فعالی، اضطراب و افسردگی. هر ماه، نتیجه مطالعه تازه منتشر می گردد و به فهرست خطرات ناشی از مصرف شکر و هم قطارهای آن، یعنی شربت ذرت با فروکتوز بالا، مالتوز و دکستروز اضافه می نماید. اما به رغم خطرات موجود، هم چنان به مصرف شکر ادامه می دهیم، چون بسیار اعتیادآور است. در واقع شکر، تمام معیارهای یک ماده اعتیادآور را دارد:

شکر به روشی مشابه کوکائین و سایر داروهای مخدر، انتشار انتقال دهنده های عصبی، از جمله دوپامین و سروتونین را در مغز افزایش می دهد.

مردم به رغم عوارض منفی شکر و تصمیمی که برای ترک آن دارند، به اجبار آن را مصرف می نمایند و با استفاده مداوم، نسبت به اثرات آن مقاومت پیدا می نمایند. افرادی که زیاد شکر مصرف می نمایند، نمی توانند بدون آن به درستی کار و فعالیت نمایند و وقتی مصرف شکر را قطع می نمایند، علائم ترک در آنها بروز می نماید.

چاره چیست؟خلاص شدن از شر وابستگی به شکر، به حرف آسان است اما عمل کردن به آن، کار دشواری است. چون اعتیاد به شکر، هم ریشه های جسمانی دارد و هم احساسی، شما به ترکیبی از روش های جسمی و روانی احتیاج دارید. هرچه کمتر شکر بخورید، کمتر هوس شکر خواهید کرد. اگر دچار علائم ترک شدید، بدانید که تنها چند روز طول خواهد کشید و پس از آن، شما متعادل تر و پرانرژی تر از همواره خواهید بود.

یک مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی مصرف کنیدکرومیوم پیکولینات و ال گلوتامین به کاهش هوس های غذایی در بعضی افراد یاری می نمایند.

منظم ورزش کنیدعلاوه بر ورزش منظم، به مقدار مناسب در معرض نور خورشید قرار بگیرید و خواب کافی داشته باشید تا هوس مصرف شکر را کاهش دهید.

یاد بگیرید هوس هایی را که نتیجه گرسنگی واقعی نیستند، شناسایی و مدیریت کنیداین هوس ها معمولا از اضطراب یا استرس نشأت می گیرند. برای مدیریت استرس تان، راه های دیگری پیدا کنید: برای آرام کردن بدن تان به پیاده روی بروید، با یک دوست تماس بگیرید، کتاب بخوانید، فیلم دیدن کنید، نفس عمیق بکشید، مدیتیشن کنید، به موسیقی گوش کنید یا دوش آب گرم بگیرید. تمدد اعصاب به متعادل کردن قند خون و کاهش هوس های غذایی یاری می نماید.1

وعده های غذایی خود را متنوع کنیدهنگام تهیه یک وعده غذایی توصیه می گردد از تمام گروه های جدول غذایی بهره ببرید زیرا اغلب مردم به علت پیروی از رژیمی نامتعادل هوس خوردن شیرینی جات می نمایند. ممکن است در رژیم غذایی خود فیبر یا پروتئین کافی دریافت نکنید تا به سیری شما یاری کند. در حقیقت همه عناصر مغذی با یکدیگر کار می نمایند تا قند خون را ثابت و از لحاظ جسمی شما را سیر نگه دارند بنابراین به همه آن ها احتیاج است.

از وعده های غذایی خود صرف نظر نکنیدحذف وعده های غذایی بدن را به متابولیسم سریع سوق می دهد بنابراین احتمالا تنها چیزی که هوس می کنید خوردن شیرینی جات است. هنگامی که گرسنه می شوید میان وعده های شیرین راه حلی سریع برای کاهش شدید قند خون انتخاب می شوند. اطمینان حاصل کنید که روزانه سه وعده غذایی متعادل دارید؛ چنان چه به میان وعده احتیاج دارید غذاهایی سرشار از فیبر و پروتئین را انتخاب کنید.

میان وعده ای با شیرینی طبیعی بخوریدهنگامی که میل به خوردن میان وعده دارید به احتمال زیاد به سمت آب نبات خواهید رفت اما توصیه می گردد در این شرایط سعی کنید ترکیبی از مغز بادام ، میوه خشک و چند عدد شکلات تلخ را مصرف کنید. این میان وعده ها قابل حمل بوده و نه تنها شیرینی مورد احتیاج بدن شما را فراهم می نمایند ، بلکه از مغزها ؛ پروتئین و چربی سالم و از میوه ها؛ آهن و فیبر دریافت خواهید کرد.

هیدراته بمانیدهیدراته ماندن مزایای بی شماری دارد که یکی از فواید آن کاهش میل به خوردن شیرینی است. افراد معمولا تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرند بنابراین قبل از این که میان وعده ای فرآوری شده بخورید یک بطری آب یا دتاکس واتر بنوشید.

خواب کافی داشته باشیدبه گفته کارشناسان مقدار خواب با ولع مصرف شیرینی ارتباط مستقیمی دارد. به طوری که مستند شده است افرادی که کم می خوابند بیشتر هوس خوردن شیرینی دارند. کافئین موجود در قهوه و چای برای بیدار ماندن در شب و در پی آن مصرف شیرینی جات در دراز مدت ، منجر به رژیم غذایی نامناسب و افزایش وزن بالقوه خواهد شد.2

حس چشایی خود را آموزش دهیدشما برای چشیدن شیرینی به مقدار زیادی قند احتیاج ندارید. در واقع می توانید حس چشایی خود را جوری آموزش دهید که از غذاهایی که زیاد شیرین نیست هم لذت ببرد. سعی کنید هر هفته یک غذای شیرین را از برنامه خود حذف کنید. مثلا آرام مقدار شکر چای یا قهوه خود را کم کنید. بعد از مدتی خواهید دید بدون اینکه حس کنید مقدار شکری که استفاده می کردید خیلی کمتر شده.

شیرینی هایی که برایتان خوب است را انتخاب کنیدلازم نیست خودتان را از شیرینی محروم کنید . فقط کافی است منبع را عوض کنید . توت تازه یا پوره میوه بدون شکر بهره ببرید . میوه های خشک ، یخ زده و کمپوت (با کمترین مقدار شکر اضافه شده) بهره ببرید. یک لیوان شیر کم چرب با شکر کم هم میتواند پاسخگو باشد.

عادت ها را با قدمهای کوچک دور کنیداگر تغییرات کوچک در رژیم غذایی خود ایجاد کنید پایبندی به آنها ساده تر است. با خوردن بیشتر میوه و سبزی آغاز کنید . بیشتر آب بخورید . کمتر از محصولات فرآوری شده که قند پنهان دارند بهره ببرید. غذاهای بدون قند خریداری کنید و شیرینی غذا را خودتان تنها به میزان ای که مزه اش را بچشید اضافه کنید. هر هفته مقداری از شکری که استفاده می کردید را کم کنید بعد از مدتی می فهمید اصلا دلتان برای آن مقدار شکر تنگ نشده.

از پروتئین یاری بگیریدوقتی گرسنه هستید انگار تمام شیرینی های جهان شما را فریاد میزند! گشنگی قدرت اراده شما در برابر قند را شکست می دهد . خوردن پروتئین راهی برای محدود کردن چنین احساسی است . غذاهایی که پروتئین بالا دارند دیر هضم می شوند و مدت بیشتری بدن را سیر نگه می دارد. پروتئین به آن شکل که قند ها و کربوهیدرات های ساده باعث افت قند می شوند عمل نمی نماید. در رژیم خود از مرغ بدون چربی، ماست کم چرب، تخم مرغ، آجیل، یا حبوبات بهره ببرید.

فیبر زیاد مصرف کنیدفیبرجلوی میل به شکر را از راه های مختلفی می گیرد . اول اینکه باعث میگردد احساس سیری داشته باشید . بعلاوه غذاهایی که فیبر زیاد دارند باعث می شوند انرژی بیشتری داشته باشیم چون قند خون را بالا نمی برند و بعد از غذا خوردن دوباره احساس گرسنگی نمی کنید . فیبر محلول را می توانید از میوه ها و سبزیجات دریافت کنید و فیبر غیر محلول را می توانید از غلات بگیرید. می توانید کره بادام زمینی روی سیب بمالید و میل کنید تا ترکیبی از پروتئین و فیبر را یکجا دریافت کنید.3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.namnak.com

3.www.kermany.com

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1195

به "اعتیاد به شیرینی و راه های رهایی از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتیاد به شیرینی و راه های رهایی از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید