کرونا؛ نقطه سر خط

به گزارش رپید دانلود، ویروس جهش یافته انگلیسی، سوغات پرسروصدای آنگلوساکسون ها دارد به کشتار ادامه می دهد. بانوی 71ساله ساکن در خیابان وحدت اسلامی تهران رفت، مرد 48ساله اهل آبیک رفت، بانوی 45ساله کاشانی هم رفت.

کرونا؛ نقطه سر خط

تعداد قربانیان ویروس جهش یافته انگلیسی فعلا طبق چوب خطی که رسم نموده ایم به عدد سه رسیده، سه ای که عظیم و عظیم تر می گردد؛ امروز می آید سراغ من، فردا سراغ تو، پس فردا سراغ آنها و یکهو سراغ همه مان.

این روزها داریم خرمای اولین سالگرد ورود ویروس کرونا به کشور را در ظرف غم وغصه هایمان می چینیم که ویروس انگلیسی از راه رسیده تا سالگرد اولی بگردد نقطه آغاز دومی.

این همان ویروسی است که به گفته وزیر بهداشت، مقتدرترین نظام های بهداشتی و درمانی اروپا را به زانو درآورده و حالا آمده است سراغ ما.

درباره تعداد مبتلایان به گونه جدید کرونا حرف و حدیث زیاد است. دیروز یک منبع آگاه در گفت وگو با ما به عدد 13 اشاره نمود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اما به عدد 9 ؛ وزیر بهداشت هم عدد 12 را تایید کرد که هفت نفرشان متعلق به تهرانند. از تهران تا آبیک، از قزوین تا کاشان، معلوم است که ویروس جهش یافته انگلیسی در حال چرخیدن در کشور است و ایرانگردی اش را آغاز نموده، طوری که شاید سفرش را به نیمه رسانده باشد و زنگ خطر، تازه برای ما به صدا درآمده باشد، چون فرید نجفی، معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفته است قطعا تعداد موارد ابتلا به این ویروس در کشور از تعداد اعلام شده بسیار بیشتر است و ویروس کرونای انگلیسی در همه مناطق پراکنده شده است.

حکایت 3 قربانی

مرور برش آخر زندگی سه قربانی ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور، مرور جولان این ویروس در کشور است؛ ویروسی که به جاهایی سرک کشیده و سراغ آدم هایی رفته که مبتلا شدن شان محل بحث است.

زن 71ساله تهرانی که در یکی از محلات مرکزی تهران تسلیم ویروس انگلیسی شده هیچ سفر خارجی نداشته و با هیچ مسافری هم مرتبط نبوده اما مبتلا و سپس قربانی شده است.

بانویی که در کاشان قربانی شده دو روز قبل با علائم تب و تنگی نفس به مرکز درمانی شهید بهشتی مراجعه نموده ولی کم کم با تشدید علائم، احتیاج به لوله گذاری تنفسی پیدا نموده اما در نهایت و با سرعتی عجیب مقهور ویروس شده است.

عجیب تر مرد 48ساله ای که در آبیک قزوین، آن هم نه در شهر که در روستای حسین آباد آبیک ساکن بوده که مسلما به عنوان کشاورزی روستایی نه سفری خارجی داشته و نه با مسافران از خارج آمده ارتباطی برقرار نموده.

این نکته ای است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین آن را تایید نموده و ضمناً از مثبت شدن تست پنج نفر دیگر در این روستا خبر داده که به قرنطینه شدن حسین آباد منجر شده است. باز شدن پای ویروس جهش یافته انگلیسی به روستا یعنی جولان قطعی ویروس در شهر و در نهایت آلوده بودن ایران؛ ایرانی که در آستانه یک ساله شدن درگیری اش با کرونا باید در جبهه ویروس جهش یافته انگلیسی هم بجنگد و لابد چندین و چند برابر آنچه که تا به حال متحمل شده، از این ویروس بکشد.

انتها، قرنطینه

بندر خمیر در 75کیلومتری غرب استان هرمزگان چند روزی است درگیر شده و سه روستایش به نام های درواخانی، کیشی و کرمران از دیروز قرنطینه شده اند. فرماندار گفته است علت قرنطینه، افزایش موارد مثبت کرونا در این روستاها بوده و علت افزایش ابتلاها، رفت و آمد کارگران غیربومی بخش کشاورزی به روستاها، مراسم عزاداری و دورهمی های خانوادگی ها و رفت و آمد مردم به شهرهای همجوار همچون بستک.

مناطق بحرانی کرونایی شهرستان شادگان در خوزستان هم قرنطینه شده و بلدوزرها کوپه های خاک را بر سطح آسفالت مسیرهای ورودی بالا آورده اند تا مانع ورود مسافران و گردشگران شوند.

سرپرست فرمانداری شادگان تایید می نماید ورودی شهر دارخوین و روستاهای بوزی و سالمی به این طریق مسدود شده تا حال شادگان که به گفته او بحرانی و جزو مناطق قرمز خوزستان است، از این بدتر نگردد.

دراین نقطه از ایران تالارهای پذیرایی، حوزه های علمیه، آکادمی های فنی و حرفه ای، سالن های ورزشی، کافه ها و چایخانه ها، مراکز تفریحی و باشگاه های بدنسازی تا اطلاع بعدی اجازه فعالیت ندارند و نمازجمعه هم برگزار نخواهدشد، دستور جلوگیری از تردد خودروهای حامل کالاهای ته لنجی نیز صادر شده تا ورودی ها به شادگان تا جایی که می گردد کمتر باشد.

این اتفاقات یعنی قرنطینه، همانی که بقیه کشورهای دنیا هم تجویزش می نمایند اما نه وقتی که شرایط بیماری، مرزهای بحران را پشت سر گذاشت و رنگ ها قرمز تند شد. اما همین که قرنطینه رخ داده یعنی خطر درک شده، مخصوصا این که تبدیل شهرها از زرد به نارنجی سپس به قرمز زمان زیادی نبرده و این احتمال را باید قوی دانست شاید پای ویروس انگلیسی در میان باشد.

خیز چهارم را باور کنیم

وزیربهداشت معتقد است خیز چهارم کرونا درکشور آغاز شده، حتی باور دارد زنگ خطر جدی برای مدیریت کرونا هم به صدا درآمده. سعید نمکی می گوید سخت ترین روزهای مدیریت کرونا نیز آغاز شده و او که انگلیسی ها را به دروغگویی درباره میزان قدرت سرایت ویروس جهش یافته متهم می نماید، به همکارانش به صراحت اعلام نموده این ویروس هم قدرت سرایتش چند برابر است و هم قدرت بیماری زایی و مرگ و میرش.

ظاهرا او از روز دهم دی ماه که قلم به دست شده و نامه ای نگاشته و در آن ورود خیز سهمگین بیماری را پیش بینی نموده، امروزمان را می دیده اما این که چرا بیشتر از یک ماه دست روی دست گذاشته شده تا ویروس انگلیسی وارد کشور گردد و ویروس چینی دوباره سربرآورد، سوال اساسی ماست.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان البرز که تا امروز یک قربانی ویروس جهش یافته داشته است، تاکید دارد قدرت سرایت و خطر ویروس انگلیسی به مراتب بیشتر از ویروس کنونی است و نسبت به درمان نیز بیشتر مقاومت نشان می دهد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین که یک قربانی ویروس انگلیسی فعلا به نامشان ثبت است نیز قدرت سرایت این ویروس جهش یافته را پنج برابر بیشتر از کرونای معمولی می داند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونای کشورمان نیز ویروس جهش یافته انگلیسی را بسیار سرایت پذیر توصیف می نماید که بیشتر میل به مبتلا کردن افراد کم سن و سال دارد.

معاون تحقیقات وزیربهداشت نیز به حرکت درآمدن ویروس انگلیسی در کشورمان را تایید می نماید و می گوید: مرگ و میر ناشی از آن 30 تا 70درصد بیشتر از کرونای چینی است و شانس بستری شدن افراد را هم زیاد می نماید. این درحالی است که رئیس بیمارستان سینا در تهران که درگیری اش با کرونا یک ساله شده، می گوید پیک بعدی کرونا می تواند همراه با ویروس انگلیسی باشد. در حالی که خطر انتشار این نوع ویروس پنج برابر و مرگ و میر آن سه برابر بیشتر است و خطر را تا 15برابر بالاتر می برد.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز می گ: از حدود دو هفته قبل در خصوص افزایش موارد جدید ابتلا به کرونا هشدار داده بودیم و در شهر تهران نیز به وضوح شاهد افزایش ابتلای شدید به بیماری هستیم.

اینها همه یک صدا می گویند خیز چهارم کرونا در کشور آغاز شده و ویروس انگلیسی نیز چاشنی اش شده تا اگر ما غفلت کنیم شب عیدمان عزا گردد.

آنها که سفر می فرایند و کل می کشند

در زرقان استان فارس 15نفر از مهمانان یک عروسی در حالی که مشغول خوش و بش و کل کشیدن و نقل پاشیدن بر سر عروس و داماد و دست به دست دادن آنها بودند به کرونا مبتلا شده اند و آمار مبتلایان این شهرستان نوبنیاد در 25 کیلومتری شیراز را به 1125نفر رسانده اند.

اینها کسانی هستند شبیه مسافرانی که به تعبیر خبرگزاری ایسنا، دسته جمعی به دل مرگ می زنند و به تعبیر مدیر یکی از آژانس های مسافرتی شهرتهران دربحبوحه کرونا و کشت و کشتارهایش تقاضای اجرای تور گروهی دیزین، سفر به کویر و جنوب کشور را دارند، به طوری که هتل های قشم، چابهار و بوشهر تا هفتم اسفند همگی پر شده اند و یک هتل خالی سه ستاره نیز پیدا نمی گردد.

معنی این رفتارها، نگاه بی اعتنای مردم به کرونا، سست شدنشان در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و منفعل بودن تصمیم گیران در مواجهه با رفتارهای اجتماعی است، آن هم درحالی که وزیر بهداشت رک و پوست کنده از آغاز موج چهارم کرونا برایمان می گوید و تنها راه مصون ماندن از بیماری را همچنان ماسک زدن، پرهیز از سفر و دورهمی و رعایت بهداشت می داند.

مریم خباز - جامعه / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 837

به "کرونا؛ نقطه سر خط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا؛ نقطه سر خط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید