با ما به این سفر بیایید تا افسون شوید ، جایی که شب ها در ایران، آسمان به زمین می چسبد

به گزارش رپید دانلود، لذت سفر به دنیای افسون و جادو را تجربه کنید. تماشای کویرهای بی نظیر ایران آرزوی جهانگردان بسیاری است؛ به ویژه در این فصل بهار و پاییز، اما باید شب در خانه یا کاروانسرایی باشید تا حس ترکیدن استخوان به جانتان نیفتد. این گزارش در ویژه نامه ایران شناسی، ماهنامه سرزمین من در اسفند1387 منتشر شده است.

با ما به این سفر بیایید تا افسون شوید ، جایی که شب ها در ایران، آسمان به زمین می چسبد

خبرنگاران، کویر تنها خاک نیست؛ پر از عجایب دیدنی است.

درخشنده های خشکیده

اصلا به ذهنتان نیفتد که کویر جایی بی آب و علف است؛ گاه دریاچه هایی در دل کویر می بینید که زیبایی و رنگ های عجیبی به رختان می کشند. البته نباید انتظار دریاچه پرآبی را داشته باشید که جان بدهد برای آب تنی! دریاچه های کویری بیشتر فصلی هستند و از جنس نمک. در این فصل دریاچه های کویری زیباتر از همه سال است.

معدن متفاوت الماس

دریاچه نمک آران و بیدگل

برای رسیدن به دریاچه آران و بیدگل 2 راه بیشتر ندارید: مسیر اول آران به مرنجاب است که بعد از 35 کیلومتر ماشین سواری به دوراهی دریاچه نمک می رسید.

مسیر دوم که هوادار بیشتری هم دارد، 2 کیلومتر بعد از کاروانسرای مرنجاب است که کم کم دریاچه مثلثی آران پیدا می گردد.

زمین های اطراف دریاچه به شدت باتلاقی است و بهتر است از خیر کشف یک مسیر نو بگذرید و از همان مسیرهای متعارف بروید.

دریاچه در بیشتر سال، خشک و پوشیده از بلورهای نمک است؛ بلورهایی که در نور خورشید چنان درخشندگی ای پیدا می نمایند که انگار روبه روی یک معدن مسطح از الماس ایستاده باشید.

بزرگ ترین نمک دنیا

دریاچه نمک خور

شاید طبیعت گردهای خارجی بیشتر از ما شهروندان ایرانی نام دریاچه نمک خور را شنیده و آن را دیده باشند. همین اول کار بگوییم برای رسیدن به دریاچه نمک خور فقط باید از مسیر جاده آسفالته شهرستان خور به طبس بروید تا بعد از 50 کیلومتر رانندگی به قسمت جنوبی دریاچه برسید. به علت باتلاقی بودن زمین های اطراف و خود دریاچه به نفعتان است مسیر دیگری را امتحان نکنید.

گیر کردن در باتلاق از آن بلاهایی است که هیچ ارزش آزمون ندارد. هرچند بهتر است قبل از حرکت، یک راهنما برای خودتان دست و پا کنید اما اگر هوس ماشین سواری روی دریاچه به سرتان زد، حتما از راهنمای محلی بهره ببرید. دریاچه خور، بزرگ ترین دریاچه نمک فصلی دنیا است که دنیاگردان زیادی برای دیدن آن پایشان به این قسمت از بیابان باز شده است.

افق های ترک خورده

دریاچه مهارلو

در نزدیکی شهری پرگردشگر و تاریخی زیبایی های طبیعی ای وجود دارد که یک بار دیدنش هرگز از خاطر پاک نمی گردد. شاید نزدیکی دریاچه مهارلو با مرکز باستانی ایران نامش را برای مردم سرزمینمان آشنا نموده است.

دریاچه مهارلو در 18 کیلومتری جنوب شیراز قرار گرفته و به خاطر سطح بالایی که نسبت به دریا دارد، آب آن به سرعت تبخیر می گردد. حجم آب دریاچه بسیار کم است و برای اتراق پرندگان مهاجر مناسب نیست؛ گرچه گاهی پرندگان با اشتباه فرود می آیند و بال هایشان شوره می بندد.

در فصل های بارندگی هم فقط در بخش های شمالی و مرکزی آن، چیزی حدود 2 وجب آب با درجه شوری بسیار بالا وجود دارد. اما دیدن سطح وسیعی از کویر که با ترک های ریز و درشت تا افق کشیده شده، چندان خالی از لطف نیست.

هزارتوهای زندگی

روستای ابیانه

در دامنه کوه کرکس و در 40 کیلومتری جاده نطنز به کاشان، روستایی هست با خانه های تودرتو و سنگی به نام ابیانه؛ روستایی چندطبقه با ایوان های چوبی و حیاطی که سقف خانه طبقه پایینی ها به شمار میرود. کوچه های باریک روستا با روزنه هایی از نور که از لابه لای سنگ ها راه فراری برای خودشان پیدا می نمایند هم جان می دهد برای آنهایی که ذوق عکاسی دارند. اما برای گذراندن شب خیلی نمی توانید روی خانه های محلی حساب باز کنید چون اهالی از سرزدن های وقت و بی وقت گردشگر ها و سرک کشیدن به خانه هایشان حسابی کفری هستند و چندان دل خوشی از گردشگر ها ندارند. اما اگر جیب پر پولی دارید، می توانید روی اتاق های هتل ابیانه که از همان خانه های سنگی داخل کوه است، حساب کنید؛ البته به شرطی که خوش شانس باشید و هتل جای خالی برایتان داشته باشد.

آبادی ای از شن وماسه

هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که یک شب تا صبح را در خانه ای کاهگلی وسط کویر بگذرانید؛ خانه هایی با سقف های گنبدی و روزنه های نورگیرمانند که می توانید زیر آنها دراز بکشید و ستاره ها را دیدن کنید. حتی فکرش هم در شلوغی و روزمرگی زندگی شهری می تواند.

به دادتان برسد.

بهارستان کویر

روستای سیرچ

هیچ باورکردنی نیست که در دل منطقه بی آب وعلف شهداد در استان کرمان روستایی با انبوه درختان سرسبز و آب وهوای خنک وجود داشته باشد؛ روستایی که خود اهالی کویر لوت به علت هوای مطبوعش نام بهارستان را روی آن گذاشته اند. سیرچ به خاطر همین آب وهوای متفاوتش مشهور شده است. گیاه معطر و درمانگر زیره هم که آن را سوغات کرمان می نامند در ارتفاعات سیرچ می روید.

سیرچ از یک سو به پیست اسکی و از سوی دیگر به کویر لوت می رسد که موجب شده این منطقه از بی نظیرترین منطقه ها طبیعت گردی به حساب آید. زیبایی بصری سیرچ این روستا را به یکی از پرهوادارترین روستاهای منطقه برای کویرنوردان و کوهنوردان تبدیل نموده است. هرچند روستا بیشتر به ییلاق می ماند تا محل سکونت دایم و سکنه ثابتی ندارد اما می توانید برای اقامت شبانه روی خانه های اهالی حساب کنید.

خاک سرخ و انار

روستای چوپانان

به کاربردن عبارت خوش آب وهوا برای توصیف روستایی کویری شاید کمی اغراق آمیز به نظر برسد اما چوپانان با باغ های انار، زردآلو و انگورش واقعا یکی از خوش آب وهواترین روستاهای کویری است که می گردد حتی در گرمای تابستان هم از بودن در آن لذت برد.

روستا بین نایین و اصفهان و در 95 کیلومتری انارک قرار گرفته است و با جمعیت بالای هزار نفرش یکی از پرجمعیت ترین روستاهای کویری است.

یکی از جاذبه های روستا رنگ قرمز ملایم خاک رس بیابان های اطراف روستاست؛ رنگی که به خانه های روستا هم سرایت نموده و در کنار معماری خانه های کویری زیبایی روستا را دوچندان نموده است. درباره این خاک مردم محلی افسانه هایی می گویند که شنیدنی و جالب توجه است.

شاخ آفریقا در همین نزدیکی

روستای مصر

کمتر کسی می دانست وسط بیابان برهوت روستایی وجود دارد که همنام کشوری در شمال آفریقاست.

برای رفتن به مصر 2 راه وجود دارد؛ یکی از جاده خاکی - آسفالته خور (از شهرستان های اطراف اصفهان) و دیگری از جاده خاکی جندق که درنهایت به روستا می رسد. برای شب ماندن در این روستا هم می توانید روی خانه های اهالی حساب کنید؛ هرچند در نزدیکی روستا هم خانه ای قدیمی وجود دارد که صاحبش آن را برای اسکان کویرنوردان، خوش رنگ و لعاب نموده.

از نقاط دیدنی روستا هم نیزار، دریاچه نمک سلکنون و رمل های ماسه ای است. اگر فصل پاییز و موقع چیدن زعفران پایتان به مصر رسید، می توانید از محلی ها زعفران تازه هم برای سوغات خریداری کنید.

هتل های کویری

خوبی شب ماندن در کاروانسراهای کویری این است که لذت گذراندن یک شب تا صبح در کویر را با تمام وجودتان تجربه خواهید کرد و این به علت موقعیت جغرافیایی کاروانسراهای کویری است. کاروانسراها درست وسط کویر

ساخته شده اند؛ پیش از آنکه مسافر کویر از وجود پناهگاهی امن کاملا ناامید گردد. نیاکانمان هم در این مواقع به کاروانسراها می رسیدند

آسمانی از جنس الماس

قصر بهرام

قصر بهرام در منطقه حفاظت شده پارک ملی کویر قرار گرفته و برای همین هم باید برای ورود به این منطقه و سپری کردن شب در کاروانسرا مجوز داشته باشید.

کاروانسرا در 50 کیلومتری جنوب پیشوای ورامین در منطقه ای که به سه راهی اصفهان معروف بوده، به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد تا جناب شاه موقع رفتن به اصفهان، جای ترو تمیزی برای گذراندن شب داشته باشند. کاروانسرا حالا به یکی از برترین اقامتگاه های کویری برای شب مانی و رصد ستاره ها تبدیل شده است.

برای رسیدن به قصر بهرام، 4 مسیر گرمسار، ورامین، پیشوا و کاشان وجود دارد. فقط اگر خواستید از مسیر کاشان بروید، از جاده خارج نشوید که منطقه سفیدآب، باتلاق های فراوان دارد.

سرگردانی خود خواسته

کاروانسرای مرنجاب

اگر دوست دارید در سفری گم شوید و دوباره پیدا شوید، به آران و بیدگل در کویر مرکزی ایران بروید. اگر بچه های زرنگی باشید و صبح زود راه بیفتید، حوالی ظهر به کاشان و کمی بعد به آران و بیدگل می رسید. بهتر است همه خرید سوغات و خوراک را در کاشان یا آران و بیدگل انجام دهید چون درست بعد از آران، بیابان برهوت کویر مرکزی آغاز می گردد. در کاروانسرای این منطقه هم جز پیرمرد نگهبانی که مسئول جای دادن کویرنوردان است، با کسی برخورد نمی کنید. اگر بیشتر از یک شب در کاروانسرا می مانید، پیاده روی در کویر برای روز اول پیشنهاد بدی نیست اما فردا صبح زود، به سمت دریاچه نمک و جزیره سرگردانی راه بیفتید و یکی از زیباترین منطقه ها کویری را با چشم های خودتان ببینید.

حاکم خوش ذوق

کاروانسرای (رباط) زین الدین

اگر نام حمام گنجعلی خان در کرمان را شنیده باشید برای دیدن کاروانسرای او آمادگی بیشتری پیدا می کنید.

او بر یکی از ساخته هایش نام کوچکش را گذاشته و روی دیگری نام خانوادگیش را. کاروانسرای زین الدین در 60 کیلومتری جاده یزد به کرمان و در فاصله 500 متری از جاده قرار گرفته است.

این بنا به دستور زین الدین گنجعلی خان -حاکم کرمان - در قرن دهم هجری ساخته شده است. کاروانسرا معماری منحصربه فردی دارد که به تازگی بازسازی شده و به مکان مناسبی برای شب مانی کویرنوردان تبدیل شده است. علاوه بر طبیعت گردها و کویرنوردان مسافران جاده جنوب هم می توانند شب خوب و پرخاطره ای را در این کاروانسرای تاریخی سپری نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1402 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1576

به "با ما به این سفر بیایید تا افسون شوید ، جایی که شب ها در ایران، آسمان به زمین می چسبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ما به این سفر بیایید تا افسون شوید ، جایی که شب ها در ایران، آسمان به زمین می چسبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید