چگونه از اطلاعات خود در برابر حملات باج افزارها محافظت کنیم؟

به گزارش رپید دانلود، حمله باج افزاری هفته گذشته به یکی از اصلی ترین خطوط لوله انتقال سوخت در ایالات متحده، مورد توجه ویژه کارشناسان امنیت سایبری قرار گرفته است.

چگونه از اطلاعات خود در برابر حملات باج افزارها محافظت کنیم؟

به طور طبیعی کارشناسان امنیتی دوباره به مردم، کاربران و البته سازمان ها و کسب وکارها هشدار دارند اقدامات امنیتی را رعایت و بلکه افزایش دهند.

هفته گذشته، هکرها پیروز شدند شبکه مدیریت و کنترل خطوط انتقال انرژی شرکت Colonial Pipeline را به دست گرفته و با یک باج افزار قفل و از دسترس مدیران شبکه خارج کنند. اگرچه هکرها به طور مستقیم تاثیری روی خطوط انتقال انرژی نگذاشتند ولی باعث تعطیلی 4 روزه آن شدند تا شرکت کلونیال پایپلاین مجبور به پرداخت اخاذی به روش رمزارزها شود و خسارت به حداقل برسد.

اکنون، پرسش اصلی این است که کسب وکارها و سازمان ها در برابر حملات باج افزار چقدر امن یا آسیب پذیر هستند؟ سایت CTVNews.ca با علی دهقانتاها، مدیر بخش تحقیقات موسس Cybersecurity and Threat Intelligence درباره حملات باج افزار گفت وگو کرده و اینکه چگونه می توان از اطلاعات خود محافظت کنیم و اگر گرفتار باج افزار چه باید کرد؟ خلاصه ای از این گفت وگو در ادامه آمده است:

حملات باج افزار چیست و چقدر ممکن است هدف این حملات باشیم؟

باج افزار (Ransomware) نوعی بدافزار است به طور عمدی برای آسیب رساندن به کامپیوترها، سرورها و شبکه های کامپیوتری طراحی شده است. باج افزار می تواند تمام اطلاعات شما را رمزنگاری می کند و هکر برای رمزگشایی این اطلاعات روی سیستم شما، درخواست باج و اخاذی می کنند.

یک دهه پیش، هکرها عمدتا کاربران خانگی یا شرکت های بسیار کوچک را هدف حملات باج افزاری خود قرار می دادند و باج آن ها حدود 1000 تا 2000 دلار داشتند ولی با پیشرفت فناوری، هکرها توانستند شرکت های بزرگ تر را با میلیون ها تومان باج مورد هدف قرار دهند.

خواه هکرها سراغ یک کاربر خانگی بیایند یا سازمانی را هدف قرار دهند؛ احتمال قربانی شدن حملات باج افزار زیاد است. چون نه تنها توسعه یک باج افزار کم هزینه است؛ بلکه تخصص ساخت یک باج افزار چندان پیچیده نیست. در یک جمله، دانشجوی سال دوم مهندسی کامپیوتر هم می تواند یک باج افزار برنامه نویسی کند.

شما برای قربانی کردن یک هدف، نیازی به گروه حرفه ای از هکرها یا تیمی سازمان یافته متخصص امنیت سایبری ندارید. حتی نیازی به دانش، تخصص و تجربه امنیتی زیادی هم نیست.

بسیاری از سرورهای شبکه های LAN از سیستم عامل استفاده می کنند. بنابراین، برای رمزنگاری اطلاعات کافی است به این سیستم عامل دسترسی پیدا کنید که خیلی کار پیچیده ای محسوب نمی شود.

چگونه خودمان را در برابر حملات باج افزار محافظت کنیم؟

به طور منظم از اطلاعات خود روی دستگاه های خارجی (اکسترنال)، مانند هارددیسک اکسترنال پشتیبان گیری کنید. دارایی های دیجیتالی مهم باید همیشه روی یک دستگاه خارجی آفلاین (دستگاهی که به اینترنت متصل نیست) نگهداری و محافظت شوند.

برای سازمان ها و شرکت های تجاری، باید مدیران شبکه و سیستم، دسترسی کارمندان به پوشه ها و فایل های مهم را به حداقل برسانند. کارمندان به طور سهوی و ناخواسته، داده ها را دستکاری کرده، افزایش داده یا از ابزارهای رمزنگاری استفاده می کنند که همه این فعالیت ها باعث دسترسی آسان هکرها به اطلاعات می شود.

رعایت اصول ایمنی سایبری مهم است. باید رمزهای عبور بسیار سخت انتخاب و به طور مکرر تغییر پیدا کنند. مطمئن شوند که همه سیستم ها به روز هستند و از احرازهویت دو عاملی استفاده شود.

ما درباره چیزهای کوچکی صحبت می کنیم که می توانند خطرات حملات باج افزار را به طور بسیار زیادی کاهش دهند. وقتی سیستم های شما کاملا به روز باشند و آسیب پذیری های کوچک و بزرگ آن ها رفع شده باشند؛ دسترسی به رمزهای عبور بسیار سخت می شود و دسترسی به اطلاعات، اسناد محرمانه و خصوصی شما سخت تر خواهد شد.

اگر قربانی حمله باج افزاری شدیم؛ چه کار کنیم؟

اگر از سوی یک هکر یا گروهی از هکرها مورد تهدید قرار گرفتید؛ با متخصصان امنیتی سایبری تماس بگیرید. برخی اوقات، این کارشناسان می توانند اطلاعات رمز شده شما را بازیابی کنند. این متخصصان با ردیابی و تجزیه و تحلیل سیستم شما، ضمن اینکه شما را از دادن باج به هکرها نجات می دهند؛ بلکه می توانند اقداماتی پیشنهاد کنند تا از تکرار این حملات جلوگیری شود.

اطمینان پیدا کنید کارشناسان امنیتی کل سیستم یا شبکه شما را مورد تحلیل قرار دادند و روش های نفوذ، آسیب پذیری و راه حل های امن سازی و محافظت از اطلاعات را ارائه دادند.

شرکت های بسیار زیادی دیده شده که هر سه ماه یک بار قربانی باج افزارها می شوند. شما نباید جزو این دسته از افراد باشید و تنها راه حل آن تست مرتب سیستم برای یافتن آسیب پذیری ها و افزایش ایمنی به طور فرآیندی دائمی و تعطیل ناپذیر است.

اگر قربانی باج افزار شدید و به ناچار پول اخاذی را دادید؛ حتما سراغ کارشناسان امنیتی بروید و از آن ها بخواهید جلوی تکرار چنین حادثه ای را بگیرند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1017

به "چگونه از اطلاعات خود در برابر حملات باج افزارها محافظت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از اطلاعات خود در برابر حملات باج افزارها محافظت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید