بنیان گذار TSMC می گوید ایالات متحده برترین طراحان تراشه را در دنیا دارد

به گزارش رپید دانلود، موریس چانگ، بنیان گذار TSMC در صحبت های اخیر خود در رابطه با سرمایه گذاری شرکت تایوانی در ساخت یک کارخانه فراوری تراشه در آمریکا، ضمن بی فایده دانستن این کار گفت که ایالات متحده برترین طراحان تراشه را دارد و باید روی همین کار تمرکز کند.

بنیان گذار TSMC می گوید ایالات متحده برترین طراحان تراشه را در دنیا دارد

در حال حاضر بزرگ ترین شرکت های فراورینماینده تراشه در دنیا به ترتیب TSMC و سامسونگ هستند که اولی در تایوان و دومی هم در کره جنوبی فعالیت می نمایند. هر دو شرکت هم در حال حاضر از پیشرفته ترین فناوری ساخت (4 نانومتری) بهره می برند و قرار است از سال دیگر، فراوری تراشه های 3 نانومتری را شروع نمایند. TSMC حتی اخیرا گفته که در سال 2026، فراوری تراشه های 2 نانومتری خود را هم شروع خواهد نمود که نشان می دهد تا چه مقدار فراوری تراشه هایی با مقدار کوچک تر، فرایندی سخت و پیچیده است.

از لحاظ تئوری، هرچه تراشه کوچک تر باشد، نشان از آن دارد که فناوری ساخت آن پیشرفته تر، سخت تر و گران تر است. اما از آن طرف، هرچه این عدد کوچک تر گردد، به این معناست که ترانزیستورهای بکار رفته روی یک تراشه هم کوچک تر و تعداد آن ها بیشتر خواهد شد و بدین ترتیب هم سرعت تراشه به شکل چشمگیری افزایش پیدا می نماید و هم در مصرف آن صرفه جویی می گردد.

از آن جایی که دو شرکت بزرگ تأمین نماینده پردازنده در تایوان و کره جنوبی فعالیت می نمایند، ایالات متحده نگران است که نکند این جغرافیای سیاسی باعث بوجود آمدن مشکل در تأمین تراشه های مورد احتیاج برای آن ها گردد. خصوصا اینکه اخیرا شنیده بودیم چین می خواهد به تایوان حمله نموده و کنترل آن را بدست بگیرد. به همین دلیل آمریکا می خواهد در طراحی و ساخت تراشه خودکفا گردد تا مواردی مثل این آن را نگران ننمایند.

البته طراحی تراشه نباید خیلی مشکل خاصی به حساب بیاید. آمریکا در حال حاضر شرکت هایی نظیر اینتل، کوالکام و اپل را در اختیار دارد که برترین تراشه ها را طراحی می نمایند و کیفیت آن ها نیز بی نظیر است. اما ساخت یک کارخانه فراوریی علاوه بر اینکه زمان بر است، واقعا پرهزینه خواهد بود. خصوصا اینکه باید در نزدیکی یک زنجیره تأمین قابل اعتماد نیز باشد.

اینطور که به نظر می رسد، TSMC در حال کار با آمریکا است تا بتواند در آریزونا یک کارخانه فراوری تراشه احداث کند. گفته می گردد این کارخانه در سال 2024 فعالیت خود را رسما شروع خواهد نمود اما حتی در آن موقع، فناوری ساخت آن محدود به 5 نانومتر خواهد بود که مدتی بعد، با فناوری ساخت 3 نانومتری جایگزین خواهد شد.

موریس چانگ، بنیان گذار TSMC اما اعتقاد دارد احداث تأسیسات فراوری تراشه جز هدر دادن زمان و پول هیچ نقطه عطف خاصی برای آمریکا نخواهد داشت و کاملا ایده پوچ و بی منطقی است. او می گوید آمریکا هیچ استعدادی در زمینه فراوری تراشه ندارد و به همین دلیل اصلا نباید تا این مقدار برای احداث یک تأسیسات فراوریی هزینه کند. در حالی که تایوان پر شده از استعداد. از آن طرف آمریکا از شرکت های طراح تراشه غنی است و واقعا هم در این زمینه عملکردی استثنائی دارد.

موریس 90 ساله کیفیت طراحی تراشه آمریکا را برترین در دنیا توصیف کرد و اضافه نمود: تایوان واقعا استعداد کمی در زمینه طراحی تراشه دارد. TSMC هم که اصلا هیچ استعدادی ندارد. به اعتقاد وی، TSMC احتیاجی هم به این کار ندارد چون در زمینه فراوری تراشه عملکرد خوبی را ارائه می دهد و وظیفه آن هم ساخت تراشه هایی است که به وسیله اپل، مدیاتک، کوالکام، اینتل و … طراحی می شوند.

یکی از اتاق فکرهای آمریکا معتقد است عدم احداث تأسیسات در آمریکا باعث می گردد بسیاری از شغل ها همچنان بدون کارمند باقی بمانند اما بسیاری از آن ها با نظر چانگ موافق هستند چون احداث تأسیسات فراوری تراشه در آمریکا 50٪ بیشتر از احداث همان کارخانه در تایوان است. از طرفی هزینه تراشه هایی که در آمریکا فراوری می شوند به واسطه جمعیت کم و دستمزد بالا، بسیار زیاد خواهد بود و آمریکا نمی تواند در بازارهای بین المللی حضور موثری داشته باشد.

از طرفی تایوان 90٪ تراشه مورد احتیاج در دنیا را فراوری می نماید و اگر جنگی رخ دهد، نه تنها آمریکا بلکه کل دنیا جز کشوری که کنترل تایوان را برعهده می گیرد تحت فشار قرار خواهد گرفت. بنابراین نگرانی ها از این بابت هم تا حدودی طبیعی است. حال باید دید چه پیش می آید.

نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟

منبع: Retail News

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1394

به "بنیان گذار TSMC می گوید ایالات متحده برترین طراحان تراشه را در دنیا دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنیان گذار TSMC می گوید ایالات متحده برترین طراحان تراشه را در دنیا دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید