چند درصد مردم تهران به کرونا مبتلا شده اند؟

به گزارش رپید دانلود، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در بعضی استان ها مثل قم و گیلان حدود 40 درصد مردم به کرونا و بیماری کووید19 مبتلا شده اند. در تهران این میزان حدود 15درصد جمعیت است و در استان های دیگر کمتر است.

چند درصد مردم تهران به کرونا مبتلا شده اند؟

به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار گردید، درباره میزان ابتلا به کرونا در کشور اضافه کرد: در خصوص اینکه چند درصد کشور درگیر کرونا شده است نمی توان یک آمار کلی کشور اعلام نمود، چون استان به استان فرق می نماید. در بعضی استان ها 4 درصد یا 5 رصد میزان درگیری با کرونا بوده است. بعضی 10 تا 12 درصد، در استان تهران بر اساس آنالیز های سرولوژی کمتر از 20 درصد و حدود 15 درصد درگیری داشته ایم. قم و گیلان بالای 40 درصد درگیر شده اند. اگر قرار به ایمنی جمعی برسیم بالای 65 دصد درگیری باید باشد.

وی درباره اینکه آیا ابتلای دوباره به کرونا وجود داشته است گفت: گزارشی از اینکه بیمارانی دوباره مبتلا شده باشند نداشته ایم. اگر تست کسی تست مثبت شده باشد تا 60 روز بعد ممکن است تست او مثبت باشد. این به معنای آلودگی محدد نیست. تکه های ویروس مثبت تلقی در بدن باقی ماند. این ویروس در بافت ریه یا مخاط سینوس تا مدت ها باقی می ماند، اما مثبت های بعدی بیماری زایی جدید نیست.

رئیسی گفت: اشتباهی که اجرا شده و چند بار هم گزارش شده درباره ابتلای مجدد به کووید 19 اشتباه بود ضمن اینکه اگر فردی بعد از یک بار تست مثبت تست او منفی و بعد دوباره مثبت گردد ممکن است در زمانی که منفی شده است، منفی کاذب بوده باشد، چون تست کرونا در 40 درصد موارد منفی کاذب دارد؛ بنابراین تا به امروز تا به امروز گزارش مستندی از دوباره دریافت کووید19 نداشته ایم.

رئیسی درباره تاثیر بازگشایی ها بر افزایش ابتلا به کووید19 گفت: بازگشایی ها در افزایش بیماری کووید 19و انتقال کرونا تاثیر داشته است. اما می دانیم که حداقل تا یکسال با اپیدمی کرونا درگیر هستیم در این شرایط تا کی می توانستیم بازگشایی ها را به تعویق بیندازیم.

وی گفت: به عنوان وزارت بهداشت به نفع ما بود که بازگشایی ها اتفاق نمی افتاد، اما ما تحت تحریم و در شرایط بد و مسائل مالی هستیم افرادی هستند اگر روزانه کار ننمایند شب شام ندارند نمی توانیم همه چز را تعطیل کنیم.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: آمریکا 114 میلیارد دلار برای کرونا پول گذاشت. انگلیس 22 میلیارد پوند برای مدیریت و کنترل کرونا پول گذاشت. پول ما برای کرونا یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی که با گذشت 5 ماه از اپیدمی کرونا فقط 30 درصد این پول را گرفته ایم باید واقع نگر باشیم.

رئیسی گفت: اعتقاد ما این است که می گردد بازگشایی ها انجام دهیم و با رعایت پروتکل ها بیماری هم افزایش پیدا نکند.

بازگشت محدودیت ها در 7 استان

وی اضافه کرد: شنبه هفته جاری تصمیم خوبی در ستاد ملی کرونا گرفته شد. بر اساس آن به استان های که در شیوع بالای کرونا هستند، اختیار داده شد که بتوانند، تعطیلی داشته باشند. این تصمیم یک نقطه عطف در مدیریت کرونا در ایران است. هفت استان درخواست مدیریت کرونا 7 استان درخواست داشتند، اجازه تعطیلی و بازگشت محدودیت را داشته باشند. وزارت بهداشت این درخواست را تایید کرد و قرار شد امشب به وزارت کشور ابلاغ گردد و از بسته شدن اماکن عمومی در این استان ها اعمال گردد. این اقدام نوعی تعطیلی و اعمال محدودیت موقت است

رئیسی ادامه داد: اجرای دستورالعمل فاصله گذاری و اعمال محدودیت ها نوعی فاصله گذاری پویاست که جلوی شیوع ناگهانی کرونا را می گیرد.

رئیسی گفت: بازگشایی ها الزامات کلی و عمومی دارد، یکسری الزامات کلی شامل همه جا می گردد هر بازگشایی که باعث تجمع و کاهش فاصله گذاری اگر پروتکل ها رعایت نگردد، می تواند باعث افزایش بیماری گردد. اگر تجمع در جای سرپوشیده باشد افزایش بیماری بیشتر خواهد بود. مثلا اگر استخر یا سینما روباز باشد موارد انتقال کمتر است. در فضای بسته با توجه به حجم فضا میزان انتقال متفاوت است هر چه فضا بزرگتر و افراد کمتر باشند احتمال انتقال کمتر است.

معاون وزیر بهداشت تاکید نمود: اجرای پروتکل ها و نظارت بر اجرای پروتکل ها هر دو مهم است و باید توجه گردد افرادی که پروتکل ها را رعایت نمی نمایند جریمه شوند. میزان ریسک انتقال کرونا در یک نانوایی با یک رستوران فرقی ندارد، البته در نانوایی ها مسائل بهداشتی زیادی از قبل داشته ایم که راهکار آن صنعتی شدن نانوایی هاست. اما مردم هنوز با نان سنتی علاقه دارند.

وی گفت: نانی که از تنور بالای 60 درصد خارج می گردد کرونا ندارد، بعد از آن است که باید بهداشت رعایت گردد تا بیماری منتقل نگردد.

رئیسی اضافه کرد: دستورالعملی به زودی ابلاغ می گردد که کارکنان رستوران ها و مراکز اغذیه فروشی حق استفاده از دستکش را نداشته باشند، زیرا کسی که از دستکس استفاده خودش ایمن می گردد، اما می تواند ویروس را به دیگران منتقل نکد، حتی ممکن است با همان دستکش سوسک بکشد و بعد برای دیگران غذا بیاورد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: پروتکل های بهداشتی برای همه صنایع ارسال شده است. همه کارکنان باید خود اظهاری سلامت نمایند و باید تعهد اجتماعی داشته باشند که دیگران را در مخاطره بیماری قرار ندهند. باید جلوی تخلفات را هم در اماکن عمومی و هم در بین مردم بگیریم و باید به طور جدی با متخلفان برخورد کنیم.

پلمب 247 هزار واحد صنفی متخلف بعد از کرونا

وی ادامه داد: بعد از آغاز کرونا تا به امروز 247 هزار واحد صنفی و صنعتی را در این مدت پلمب کردیم؛ و این آمار همچنان رو به افزایش است، اما این اقدام کافی نیست و خود مردم باید نظارت نمایند.

ماسک اجباری می گردد

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: طرحی را آماده نموده ایم و دستور کار اصلی ستاد ملی کرونا با حضور رئیس جمهوری در روز یکشنبه آینده است که برنامه اجباری کردن ماسک است که تعیین می نماید این طرح از کی و چگونه اجرا گردد باید به تدریج اجرا گردد، زیرا باید ماسک به اندازه کافی باشد بعد بتوانیم اجرا کنیم.

وی گفت: تصمیم جدی داریم که واحد های متخلف پلمب شوند این برخورد های قهرآمیز شاید گریزناپذیر باشند، اما راه پایداری نیست. خود مردم اگر تخلف دیدند نباید در مراکز متخلف حضور پیدا نمایند.

رئیسی ادامه داد: اصلا احتیاجی نیست سراغ ماسک های گرانقیمت برویم. ماسک ساده خانگی هم یاری نماینده است. با آموزش های ساده می توان ماسک خانگی فراوری کرد. مهمترین ناظر خود مردم هستند اگر کسی که کنار ما نشسته ماسک استفاده نمی نماید باید به او توصیه کنیم ماسک استفاده کند.

هنوز در موج اول کرونا هستیم

معاون وزیر بهداشت گفت: به طور کلی اکنون هنوز پیک اول را تمام ننموده ایم. گاهی چند استان گرفتار می شوند بعد استان های بعدی گرفتار می شوند. ویروس کرونا همچنان در سطح کشور می چرخد. زمانی می گوییم موج دوم که حداقل 80 درصد موج اول به اتمام برسد، آن موقع می توانیم افزایش بعدی را موج دوم تلقی کنیم.

وی اضافه کرد: مهمترین شاخص های تاثیر گذار درباره شیوع و بروز کووید 19، ویژگی های ویروس است. بیماری کووید19 هنوز نه واکسن و نه درمان قطعی دارد و تا حدود زیادی هنوز رفتارش ناشناخته است. بر خلاف اجداد ویروس کرونا، این ویروس جدید اصلا ضعیف نشده و از بین نرفته است.

رئیسی ادامه داد: ویروس کرونا حداقل تا یکسال آینده باماست. در پاییز و زمستان آنفلوانزا هم داریم. ویروس کرونا بر خلاف آنفلوانزا که بیماری فصلی است در تابستان هم باماست. اکنون اتفاقا کرونا بیشتر در تابستان مناطق گرمسیر را درگیر نموده است در جهان هم بزریل که کشور گرمی است دومین میزان شیوع کرونا را در جهان دارد.

وی گفت: ویروس کرونا در تجمعات شیوع بالاتری دارد. در زمستان در شهر هایی که تجمع بیشتر است شیوع بیشتر می گردد در تابستان هم، چون مردم در اتاقی که کولر دارد بیشتر جمع می شوند بیماری بیشتر می گردد.

کاهش رعایت فاصله گذاری اجتماعی به 20 درصد

وی اضافه کرد: رفتار مردم یا سبک زندگی مردم در کنترل این بیماری مهم است اگر در استان هایی فاصله گذاری اجتماعی به درستی رعایت نگردد، ماسک استفاده نگردد و مردم در تجمعات حضور پیدا کند، میزان شیوع بیشتر می گردد. در سطح کشور بعد از اینکه در اردیبهشت بیش از 70 درصد مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کردند الان رعایت فاصله گذاری اجتماعی به 20 درصد رسیده به همین علت میزان ابتلا بالاتر رفته است.

رئیسی گفت: استان هایی که قرمز اعلام می گردد بر اساس محاسبات ریاضی اعلام می شوند، ولی به طور کلی شاید اینکه گفته گردد یک استان قرمز است خیلی حرف دقیقی نباشد، چون در هر استان شهر های مختلفی وجود دارند که شرایط متفاوتی دارند و بهتر و دقیق تر این است که شرایط شهر ها را اعلام کنیم.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: از نظر تخت های بستری بیمارستانی و تخت های ویژه شرایط مطلوبی وجود دارد و در شرایط کمبود و بحرانی نیستیم در بعضی استان های درگیر ممکن است درصد بالای از تخت های بیمارستانی اشغال شده باشد. برنامه وزارت بهداشت این است که در جا هایی که کمبود تخت داریم از امکانات لازم را از منابع ذخیره به آنجا منتثقل کنیم. اکنون با گذشت چهار ماه نه تنها در خصوص ونتیلاتور احتیاج به واردات نداریم بلکه مازاد فراوری داریم و بعضی از این ونتیلاتور ها اجازه صادرات گرفته اند.

وی گفت: علت کمبود نیرو و پرستار در بعضی بیمارستان ها این است که بخش های اختصاصی کرونا ایجاد نموده ایم که به پرستار ویژه احتیاج دارند. کمبود هایی در بعضی مراکز ایجاد شده است و نسبت پرستار به تخت بیمارستانی کافی نیست ضمن اینکه کار زیاد برای بعضی همکاران فرسایشی شده است.

رئیسی اضافه کرد: درباره پرستاران 89 روزه برنامه ریزی شده که این نیرو ها به شکل بهتر و طولانی تری استخدام و بکارگیری شوند.

معاون وزیر بهداشت گفت: درباره نقاهتگاه ها با توجه به اینکه هم تعداد تخت ها بیمارستانی خوب بوده است خیلی از نقاهتگاه ها استفاده نشد. بسیاری از افراد در خانه ایزوله شد. از نقاهتگاه ها خیلی استفاده نشد، اما این تخت ها به عنوان پشتیبان باید وجود داشته باشد، چون آینده این ویروس خیلی قابل پیش بینی نیست.

وی اضافه کرد: غربالگری کرونا در مراکز 16 ساعته ادامه دارد. در این مراکز از افراد مشکوک تست گرفته می گردد. بیماران شناسایی شده تحت درمان و قرنطینه قرار می گیرند و از اطرافیان افراد مثبت مانند اعضای خانواده و همکاران نیز تست گرفته می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 425

به "چند درصد مردم تهران به کرونا مبتلا شده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند درصد مردم تهران به کرونا مبتلا شده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید