چالش های محیط زیستی در سال 1402

به گزارش رپید دانلود، یک فعال محیط زیست گفت: شما به سال 1401 یک نگاهی بیاندازید. به عنوان مثال تهران چند روز هوای پاک داشت؟ به تعداد انگشتان دو دست هم نبود. این عدد نسبت به سال 1400 و قبل تر چقدر کاهش پیدا نموده بود؟ در موضوع آب هم همینطور. چند شهر سال 1401 با تنش آبی روبرو بودند؟ این در مقایسه با آمار های سال های گذشته افزایش داشته است. شک نکنید که در سال 1402 شهر هایی مانند تهران و همدان و... هم دچار همین مسائل خواهند شد.

چالش های محیط زیستی در سال 1402

حسین آخانی محقق و پژوهشگر محیط زیست طی مصاحبه با خبرنگاران در مورد چالش های پیش رو در سال 1402 عنوان نمود: چالش هایی که ما در امسال با آن ها روبرو هستیم، چالش های تازهی نیستند و همان هایی هستند که ما هرساله با خود به سال تازه بردیم به طور تعیین ما سال هاست درگیر مسئله آب، آلودگی و عدم توسعه ناپایدار هستیم و هر ساله نه تنها بهتر نشده بلکه اوضاع بدتر هم شده است. به طور دقیق بخواهم بگویم این است که نیم قرن است که با بی توجهی مسئولان به این مسائل سال ها را تمام و یک سال تازه شروع کردیم و هر سال ابعاد آن ها بزرگتر شده است و هیچ اقدام خاصی هم در راستای برطرف آن ها انجام نشده است.

وی اضافه نمود: شما به سال 1401 یک نگاهی بی اندازید. به عنوان مثال تهران چند روز هوای پاک داشت؟ به تعداد انگشتان دو دست هم نبود. این عدد نسبت به سال 1400 و قبل تر چقدر کاهش پیدا نموده بود؟ در موضوع آب هم همینطور. چند شهر سال 1401 با تنش آبی روبرو بودند؟ این در مقایسه با آمار های سال های گذشته افزایش داشته است. شک نکنید که در سال 1402 شهر هایی مانند تهران و همدان و... هم دچار همین مسائل خواهند شد.

آخانی تاکید نمود: متاسفانه همه این ها نتیجه مدیریت اشتباه است. به عنوان مثال در همین موضع تنش آبی، مدیریت ناصحیح منابع آب یکی از عوامل عمده آن است. یکی دیگر از عوامل پیدایش بحران آب در ایران تغییرات ساختار اجتماعی- مالی کشور طی چند دهه اخیر بوده است که باعث افزایش مصرف آب در کشور شده است. بعلاوه این تفکر که ایران باید در فراوری محصولات کشاورزی خودکفا گردد، از جمله عوامل مصرف زیاد آب و ایجاد شرایط بحرانی آب در کشور بوده است؛ بنابراین به نظر نمی آید که در سال 1402 نیز محیط زیست ایران بتواند یک نفس راحت بکشد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 فروردین 1402 بروزرسانی: 2 فروردین 1402 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1555

به "چالش های محیط زیستی در سال 1402" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های محیط زیستی در سال 1402"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید