پیچ خوردگی زانو

به گزارش رپید دانلود، رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی زانو، آسیب خیلی جدی به حساب نمی آید؛ با این حال، قطعاً دردناک است. این شرایط ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد. این مقاله علل، علائم و گزینه های درمانی جهت مقابله با این

پیچ خوردگی زانو

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی زانو، آسیب خیلی جدی به حساب نمی آید؛ با این حال، قطعاً دردناک است. این شرایط ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد. این مقاله علل، علائم و گزینه های درمانی جهت مقابله با این درد را مورد بحث قرار می دهد.

زانو زمانی دچار پیچ خوردگی می گردد که به دلیل پیچ خوردن و یا کشیده شدن ناگهانی، یک یا چند رباط دچار کشیدگی یا پارگی شوند. رباط ها آندسته از بافتهایی هستند که استخوانها را کنار یکدیگر نگه می دارند. پیچ خوردگی در حین انجام فعالیتهای ورزشی پدیده ای عادی به حساب آمده و شدت آن می تواند از کششی جزئی تا پارگی کامل رباط متفاوت باشد.

علل

پیچ خوردگی اغلب به دلیل حرکاتی رخ می دهد که برای زانو این حرکات طبیعی نمی باشد. یکی از چنین حرکات معمولی که در طول ورزش مشاهده می گردد، قرار دادن محکم پا بر روی زمین و چرخش سریع در زانو است. دیگر حرکات، پیاده روی، دویدن و مکث کردن، توقف ناگهانی به منظور تغییر راستا، به بالا و پایین پریدن و غیره را شامل می گردد.

دلیل دیگر کشیدن و یا دراز کردن بیش از حد زانو یعنی راست کردن بیش از حد طبیعی و دامنه حرکتی پا است. ضربه مستقیم به جلو و یا پشت زانو، لغزیدن و یا افتادن بر روی زانو زمانی که خم باشد و غیره نیز ممکن است موجب پیچ خوردگی آن گردد.

علائم

نخستین علامت مشاهده شده کاهش حرکت زانو است. فرد ممکن است دچار سفتی در زانو شده و در حرکت دادن آن دچار مشکل گردد. نشانه دیگر درد و حساسیت در ناحیه آسیب دیده است. برخی افراد بعلاوه ممکن است صدای تق مانندی را در زانوی خود احساس یا بشنوند در حالی که برخی ممکن است به هنگام سعی در راه رفتن دچار خم شدن زانو شده و یا زانو از کار بیافتد. تورم مفصل و کبودی یا کوفتگی ممکن در چند ساعت اولیه پس از پیچ خوردگی رخ دهد. این امر به دلیل خونریزی رباط به مفصل زانو است.

درمان

درمان، بکار بردن اقداماتی به منظور کنترل درد و تورم مفصل زانو را شامل می گردد. اهمیت دارد که استراحت کافی به زانوی آسیب دیده داده گردد. بنابراین، بایستی از پیاده روی اجتناب نمایید به این دلیل که تأثیر وزن تان بر روی زانوی آسیب دیده ممکن است موجب تشدید درد آن گردد. این کار ممکن است به کاهش تورم یاری کرده و زمان کافی جهت بهبود پیچ خوردگی را فراهم سازد.

استفاده از کیسه یخ بر روی زانوی آسیب دیده ممکن است به کم شدن تورم، درد و قرمزی یاری نماید به این دلیل که عروق خونی تنگ می شوند. استفاده از ذرت یا نخود فرنگی منجمد شده نیز ممکن است همان تأثیر کیسه یخ را داشته باشد. کیسه یخ را می توان به مدت 15 تا 20 دقیقه و در حدود 3 تا 4 مرتبه در روز بر روی ناحیه آسیب دیده بکار برد. این درمان می تواند تا زمانی که درد از بین رود، 3 تا 4 روز بکار برده گردد. با این حال کیسه یخ را بر روی ناحیه آسیب دیده نگذاشته و بخواب روید به این دلیل که ممکن است موجب یخ زدگی بافت در اثر سرما گردد.

استفاده از کمپرس، و یا باند کشی، در اطراف زانو ممکن از حرکت بیش از حد آن در طول دوره بهبودی جلوگیری نماید. بعلاوه نبایستی آن را بیش از حد سفت و یا شل بست. به عبارت دیگر، بایستی در شرایطی راحت بسته گردد. قرار دادن زانو بر روی تخته یا صفحه ای بالا قرار گرفته ممکن است بعلاوه به کاهش تورم یاری نماید.

چنانچه درد غیر قابل تحمل باشد می توان از داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی مصرف کرد؛ با این حال، توصیه می گردد که این داروها را تنها پس از مشورت با پزشک متخصص مصرف نمایید. در صورتی که تجمع بیش از حد مایع در زانوی آسیب دیده وجود داشته باشد؛ ممکن است مجبور به تخلیه آن شوید. تخلیه مایع ممکن است به فرایند بهبودی یاری نماید. پس از کاهش التهاب و تورم اولیه ممکن است احتیاج به انجام تمریناتی بر روی زانو داشته باشید. این تمرینات می توانند به تقویت و کشش زانو یاری کنند. با این حال، بهتر است که با یک پزشک فیزیوتراپ مشورت کرده و هیچ گونه تمرین و حرکت ورزشی را سرخود انجام ندهید.

زمان بهبودی به نوع صدمه دیدگی وارد شده به زانو بستگی دارد. در موارد بسیار نادر، مداخله جراحی ممکن است توصیه گردد. در چنین مواردی، زمان بهبودی قطعاً بیشتر خواهد بود. چنانچه درمان خانگی مؤثر واقع نشد، آنگاه بهتر است به منظور جلوگیری از هرگونه مشکل به پزشک مراجعه نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1190

به "پیچ خوردگی زانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیچ خوردگی زانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید