پایش و مدیریت پهنای آبی کشور با استفاده از علم سنجش از راه دور

به گزارش رپید دانلود، مسئول مرکز زیست فضا و محیط زیست پژوهشگاه فضایی گفت: طراحی و ایجاد سامانه پشتیبان مکانمند تصمیم گیری جهت پایش و مدیریت پهنای آبی کشور را در مرکز زیست فضا و محیط زیست در دست کار داریم.

پایش و مدیریت پهنای آبی کشور با استفاده از علم سنجش از راه دور

نادیا عباس زاده تهرانی مسئول مرکز زیست فضا و محیط زیست پژوهشگاه فضایی در گفت وگو با درباره تاثیر استفاده از دانش فضایی در مدیریت منابع محیط زیست گفت: منابع طبیعی دنیا به طور روزانه در حال تخریب هستند. ابعاد آن در کشور ما نیز وسیع است و سالانه مقادیر زیادی از منابع خاک را که تجدید ناپذیر است را از دست می دهیم و بخش اعظمی از سرزمین های ما تبدیل به کویر می گردد، علاوه بر این جنگل های ما در حال تخریب و کاهش هستند. نرخ بالای از بین رفتن گونه های نادر گیاهی و جانوری را نیز در کشورمان داریم و شرایط محیط زیست شهریمان نیز بسیار مخاطره آمیز است.

مسئول مرکز زیست فضا و محیط زیست پژوهشگاه فضایی ادامه داد: در گروه کاربرد هوافضا در محیط زیست طرح ملی را تعریف نموده ایم تحت عنوان طراحی و ایجاد سامانه های پشتیبان مکانمند مبتنی بر علم سنجش از دور جهت پایش و مدیریت سلامت اکوسیستم های آسیب پذیر کشور. این طرح در برگیرنده سه پروژه کلیدی است.

بیش از 2 هزار محقق نانو 35 میلیارد ریال حمایت تشویقی دریافت کردند

او در ادامه اعلام کرد: طرح اول، طراحی و ایجاد سامانه پشتیبان مکانمند تصمیمی گیری جهت پایش و مدیریت پهنای آبی کشور است. یکی از مهمترین اکوسیستم های آسیب پذیر دنیا پهنه های آب ها هستند؛ که به علت مدیریت نادرست کمیت و کیفیت آن ها در معرض خطر قرار می گیرد. کشور ما دارای منابع آبی متعدد هست که بخش عمده ای از آن ها در معرض آسیب و تخریب جدی قرار گرفته اند.

روش های متداول سنتی که شامل بازدید زمینی و میدانی است امری زمان بر پر هزینه و عملا غیر ممکن است بنابراین نیازمندیم که از منابع جدید و کارآمد استفاده کنیم. در اینجا هست که علم سنجش از دور که به استخراج پردازش و تفسیر اطلاعات از تصاویر ماهواره ای و فضایی می پردازد یکی از ابزار های نوین و موثر جهت پایش پهنه های آبی می تواند باشد.

در این پروژه با تلفیق علم و فناوری سنجش از دور مدل های تحلیل ریسک محیط زیستی و سامانه های اطلاعات جغرافیایی یا ساج پهنه های آبی ایران از لحاظ کمی و کیفی مورد سنجش قرار می گیرند و در جهت مدیریت پایدار آن ها مفید است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 232

به "پایش و مدیریت پهنای آبی کشور با استفاده از علم سنجش از راه دور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایش و مدیریت پهنای آبی کشور با استفاده از علم سنجش از راه دور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید