نظر محققان درباره کم خوابی مادرانی که تازه صاحب فرزند شده اند

به گزارش رپید دانلود، مادرانی که تازه فرزند دار شده اند از بی خوابی های شبانه گلایه می کنند و می گویند این شب بیداری ها آن ها را پیر کرده است و به نظر می رسد طبق تحقیقات اجرا شده در دانشگاه کالیفرنیا این موضوع حقیقت داشته باشد.

نظر محققان درباره کم خوابی مادرانی که تازه صاحب فرزند شده اند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، محققان 33 مادر را در طول بارداری و طی یک سال اول تولد فرزندشان مورد مطالعه قرار دادند. آن ها دی ان ای مادران را با استفاده از نمونه خونشان بررسی کردند تا سن زیستی آن ها را تعیین کنند.

سن زیستی افراد با سن واقعی آن ها فرق دارد و می تواند کمتر یا بیشتر باشد.

محققان دریافتند که یک سال پس از تولد فرزند سن زیستی مادرانی که شبانه کمتر از هفت ساعت خوابیده بودند طی شش ماهه اول تولد فرزند، سه تا هفت سال بیشتر از مادرانی بود که هفت ساعت یا بیشتر استراحت کرده بودند.

همچنین تلومر های گلبول های سفید مادرانی که کمتر از هفت ساعت خواب شبانه داشتند کوتاه تر بود. تلومر ها پایانه فیزیکی کروموزم های خطی هستند و به نام محافظ عمل می کنند. کوتاه شدن تلومر ها خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری ها را افزایش می دهد.

جودیث کارول (Judith Carroll)، نویسنده اصلی این مقاله می گوید: مقدار خواب در اولین ماه های پس از زایمان می تواند اثرات طولانی مدت بر روی سلامت فیزیکی فرد بگذارد.

ما براساس مطالعه ای بزرگ می دانیم که کمبود خواب در هنگام شب با افزایش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سن همراه است.

در حالی که مقدار خواب شبانه شرکت کنندگان در این تحقیقات از پنج تا 9 ساعت متغیر بود، اما بیش از نیمی از آن ها طی شش تا یک سال اول پس از تولد فرزند کمتر از هفت ساعت می خوابیدند.

کارول می گوید: ما دریافتیم که هر یک ساعت خواب اضافه باعث کاهش سن زیستی مادر می شود. من و سایر دانشمندان این حوزه، خواب را به مقدار رژیم غذایی و ورزش برای سلامتی مفید می دانیم.

کارول از مادران خواست که از فرصت هایی که طی روز پیش می آید برای خواب بیشتر استفاده کنند. مانند زمانی که فرزندشان به خواب می رود. همچنین پیشنهاد کمک از طرف دوستان و خانواده را بپذیرند و از همسرشان بخواهند بخشی از وظیفه نگهداری از فرزند در شب را بر عهده بگیرد.

دانکل شتر (Dunkel Schetter)، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: در حالی که کمبود خواب باعث افزایش سرعت رشد سن زیستی می شود و می تواند سلامت زنان را به خطر بیاندازد، اما خودبه خود به بدن آن ها آسیب نمی رساند. ما نمی خواهیم این پیام را منتقل کنیم که نگهداری از نوزاد و کمبود خواب باعث ایجاد آسیب های دائمی در مادر می شود. ما نمی دانیم که آیا این اثرات طولانی مدت هستند یا خیر.

به گفته دانکل شتر در این مطالعه از جدیدترین روش علمی بررسی تغییرات در دی ان ای برای تعیین سن زیستی که به آن پیری اپی ژنتیک هم گفته می شود، استفاده شد. دی ان ای کد هایی برای تولید پروتئین فراهم می کند که در سلول های بدن ما نقش زیادی ایفا می کنند. تمرکز اپی ژنتیک بر بیان یا عدم بیان این ژن ها است.

کارول می گوید: از آنجا که بخش هایی از دی ان ای با افزایش سن خاموش یا روشن می شوند این فرایند به نام یک ساعت زیستی عمل می کند که به دانشمندان این امکان را می دهد که سن زیستی افراد را تخمین بزنند. هرچه سن زیستی فردی بیشتر باشد خطر ابتلا به بیماری های مختلف در آن فرد بیشتر است.

به گفته نویسندگان این مقاله، در این تحقیقات گروهی از زنان 23 تا 45 ساله شش ماه پس از تولد فرزند مورد بررسی قرار گرفتند. این گروه نمونه بزرگی از همه زنان نیست و برای بررسی تاثیرات طولانی مدت کم خوابی در مادران، سایر عواملی که با کمبود خواب ارتباط دارند و دائمی یا موقت بودن اثرات کم خوابی باید مطالعات بیشتری انجام شود.

کارول و دانکل شتر سال گذشته هم گزارش کردند که استرس مادر پیش از زایمان می تواند باعث افزایش سرعت رشد سن زیستی جنین شود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1097

به "نظر محققان درباره کم خوابی مادرانی که تازه صاحب فرزند شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر محققان درباره کم خوابی مادرانی که تازه صاحب فرزند شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید