تبدیل پرتقال گندیده به نانوزیست حسگر تشخیص سرطان!

به گزارش رپید دانلود، یکی از محققان دانشگاه سیدنی در حال توسعه یک کاوشگر زیست پزشکی برای تشخیص سرطان و بیماری های جدی است. به گفته وی، این حسگر از پرتقال گندیده ساخته می گردد.

تبدیل پرتقال گندیده به نانوزیست حسگر تشخیص سرطان!

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، یکی از محققان دانشگاه سیدنی در حال توسعه یک کاوشگر زیست پزشکی برای تشخیص سرطان و بیماری های جدی است. به گفته وی، این حسگر از پرتقال گندیده ساخته می گردد.

این نانوزیست حسگر، یک کاوشگر کوچک بوده که از فلورسانس برای نشان دادن pH سلول ها، از نظر اسیدی یا قلیایی بودن، استفاده می نماید. این حسگر تشخیص می دهد که آیا سلول ها در معرض خطر هستند یا خیر و بعلاوه به پزشک نشان خواهد داد که سلول ها در مراحل اولیه سرطان یا سایر بیماری های جدی هستند یا نه.

وقتی سلول های انسانی اسیدی تر می شوند، نشان می دهند که سرطان ممکن است در کمین باشد. این نانوزیست حسگر، که مقدار آن تنها یک میلیاردم متر است، از نقاط کربن فلورسنت ساخته شده است که می تواند از ضایعات مواد غذایی ساخته گردد، که در این مورد آب پرتقال فاسد برای ساخت آن استفاده شده است. در این پروژه پرتقال ها به علت سطوح بالای اسید اسکوربیک، که عملکرد نانوزیست حسگر را بهبود می بخشد و برای به حداقل رساندن ضایعات مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفتند. در این فرآیند که شامل بیوپسی بافتی از سلول های مشکوک به سرطان هستند، سلول ها در پتری دیش قرار می گیرند. سپس با استفاده از یک پیپت آزمایشگاهی، نانوزیست حسگر روی سلول ها اعمال می گردد، در ادامه سلول ها با یک میکروسکوپ فلورسانس، نوعی میکروسکوپ که تغییرات نوری ظریف را نشان می دهد، آنالیز می شوند.

پوریا لسانی محقق ارشد و دکترای مهندسی زیست پزشکی درباره این پروژه می گوید: نوسانات شدید اسیدیته سلول ها می تواند منجر به عملکرد نامناسب، رشد و تقسیم سلولی گردد و در نهایت منجر به بیماری های جدی گردد.

لسانی که بعلاوه وابسته به موسسه نانو سیدنی است، گفت: ما یک نانوزیست حسگر حساس و ارزان برای مقدار گیری بلا درنگ مقدار اسیدیته سلول ها ایجاد نموده ایم.

لسانی اضافه کرد: این نانوزیست حسگر بعلاوه می تواند به ما یاری کند تا درک بهتری از چگونگی ایجاد این بیماری ها به دست آوریم. بسیاری از بیماری ها در طی سال ها - و حتی دهه ها - قبل از اینکه فرد کوچک ترین علائمی را نشان دهد آغاز به توسعه می نماید. بسیاری از بیماری ها مانند آلزایمر، زمانی که علائم وجود داشته باشد، برای درمان آن ها خیلی دیر است. دستگاه ما امکان تشخیص دقیق تر بیماری را قبل از آغاز علائم و بعلاوه امکان تشخیص زودهنگام بیماری های جدی مرتبط با نوسانات pH را فراهم می نماید. ما امیدواریم که این فناوری بتواند به درمان زودهنگام و پیشگیری از بیماری های جدی منجر گردد. روش های آزمایش کنونی می توانند پیچیده، پرهزینه و زمان بر باشند، در حالی که نانوزیست حسگر ما می تواند به راحتی در مقیاس بزرگ با هزینه کم فراوری گردد.

بعضی ممکن است، پرتقال فاسد شده را دور بریزند، در حالی که بعضی دیگر مانند لسانی از این پرتقال ها برای فراوری نانوزیست حسگر استفاده می نمایند. او گفت: فرآیند ساخت این نقاط کربنی برای نانوزیست حسگر شبیه به تهیه غذا در زودپز است. ما همه مواد، مثلاً آب پرتقال گندیده و مقداری آب، را با هم داخل راکتوری که تا حدودی شبیه زودپز است می ریزیم، درب آن را محکم می بندیم و آن را در یک فر علمی که با دمای حدود 200 درجه سانتیگراد گرم شده، قرار می دهیم. افزایش دما و فشار داخل راکتور، ساختار مولکولی اولیه مواد را شکسته و به آن ها یاری می نماید تا ماده جدیدی تشکیل دهند: نقاط کربنی. سپس از این نقاط برای ساختن نانوزیست حسگر استفاده می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 بهمن 1400 بروزرسانی: 26 بهمن 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1291

به "تبدیل پرتقال گندیده به نانوزیست حسگر تشخیص سرطان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل پرتقال گندیده به نانوزیست حسگر تشخیص سرطان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید