صادرات به عراق از مرز چذابه ادامه دارد

به گزارش رپید دانلود، رئیس اتاق اهواز با اشاره به کاهش حجم صادرات کالا از مرزهای استان خوزستان به کشور عراق گفت: یکی از گذرگاه های تجاری کشور با عراق مرز چذابه است که باوجود مسائل پیش آمده فرایند صادرات از این مرز همچنان ادامه دارد.

صادرات به عراق از مرز چذابه ادامه دارد

شهلا عموری در پنجاه و سومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با اشاره به نام گذاری 29 مهرماه به عنوان روز ملی صادرات، اظهار کرد: شلمچه و چذابه مهم ترین مرزهای استان خوزستان در انجام فعالیت های تجاری با کشور عراق محسوب می شوند که تا مردادماه امسال به دلیل محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا در تعطیلی به سر می بردند.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به اینکه مرز تجاری چذابه در محدوده فعالیت های اتاق اهواز قرار گرفته است، گفت: موارد و موضوعات مربوط به مرز شلمچه نیز از سوی اتاق های بازرگانی آبادان و خرمشهر مورد پیگیری قرار می گیرد.

او متوسط عبور کامیون های حامل کالاهای ایرانی به کشور عراق از مرز چذابه را روزانه بین 100 تا 120 کامیون بیان کرد و اضافه نمود: فعالیت در این مرز با دشواری و سختی هایی برای تجار و بازرگانان همراه است اما صادرات انجام می گردد.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان در مورد مسائل موجود در مرز چذابه، گفت: مهم ترین چالش به وجود آمده برای تجار بخصوص فعالان این بخش در مرز چذابه، تعلیق کارت های بازرگانی است که دلیل آن موانع به وجود آمده در انجام تعهدات ارزی صادرنمایندگان است.

او اضافه نمود: این شرایط باعث شده تا بعضی تجار به ناچار اقدام به استفاده از کارت های بازرگانی دیگر استان ها نمایند که این موضوع هزینه های زیادی را تحمیل نموده است.

عموری یادآور شد: افزایش قیمت محصولات ایرانی به دلیل بالا رفتن هزینه تمام شده فراوری کالا در کارخانه ها و مراکز فراوریی منجر به کاهش تقاضا از سوی طرف عراقی شده است.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان با بیان اینکه بعضی کالاها به دلیل افزایش هزینه فراوری دیگر امکان رقابت با دیگر محصولات مشابه در بازار عراق را ندارند، گفت: به همین دلیل تجار عراقی به محصولات مشابه فراوریی دیگر کشورها گرایش پیدا نموده اند.

او به ممنوعیت واردات 24 قلم کالای کشاورزی از مرزهای جنوبی به داخل کشور عراق اشاره نمود و گفت: با توجه به اینکه خوزستان از ظرفیت بالایی در زمینه فراوری محصولات کشاورزی برخوردار است؛ این محدودیت ها برای صادرنمایندگان چالش هایی را ایجاد نموده است.

صادرات یک میلیارد و 500 میلیون دلار کالاهای غیرنفتی از خوزستان

رئیس اتاق اهواز در بخش دیگری از این نشست به کاهش 18 و 30 درصدی صادرات ازنظر وزنی و ارزشی طی 6 ماهه نخست امسال اشاره نمود و گفت: در این مدت یک میلیارد و 500 میلیون دلار انواع کالاهای غیرنفتی از استان خوزستان به کشورهای مختلف صادر شد.

عموری با بیان اینکه محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا یکی از مهم ترین دلایل کاهش صادرات کالا از مرزهای خوزستان محسوب می گردد، اضافه نمود: این در حالی است که صادرات کالاهای غیرنفتی استان طی مدت مشابه سال گذشته 6.7 میلیون تن به ارزش 2 میلیارد و 138 میلیون دلار بود.

به گفته او، در سال 1398 صادرات کالاهای غیرنفتی خوزستان بالغ بر 16 میلیون تن و به ارزش 11 میلیارد دلار بوده است.

محصولات پتروشیمی بیشترین محصولات صادراتی خوزستان

رئیس اتاق اهواز همچنین به آنالیز فرایند صادرات کالاهای غیرنفتی از بنادر استان اشاره نمود و گفت: گمرک بندر امام خمینی (ره) به لحاظ وزنی و همچنین ارزشی بالاترین عملکرد را در حوزه تجارت داشته است.

عموری توضیح داد: بندر امام خمینی (ره) به عنوان دومین بندر تجاری کشور، سهم 30 درصدی صادرات از مبادی تجاری استان را به خود اختصاص داده است که بیشترین میزان مبادلات را شامل می دهد.

او همچنین از محصولات پتروشیمی به عنوان بیشترین کالاهای صادراتی استان خوزستان معادل 67 درصد کل مبادلات نام برد و اضافه نمود: دیگر گروه های صادراتی شامل فلزات، محصولات صنعتی، معدنی، کشاورزی و صنایع دستی به ترتیب سهم 24 درصد، چهار درصد، سه درصد، 2 درصد و کمتر از یک درصد از صادرات محصولات استان به خارج از کشور را به خود اختصاص داده اند.

خوزستان بیشترین استان وارداتی کشور

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان از رتبه اول خوزستان در واردات کالا (ازنظر وزنی و ارزشی) از خارج کشور طی 6 ماهه نخست امسال اطلاع داد و گفت: در زمینه صادرات طی این مدت خوزستان ازنظر وزنی رتبه سوم و ازنظر ارزشی رتبه دوم صادرات کالاهای غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

عموری میزان صادرات به عراق در 6 ماهه ابتدای امسال را یک میلیون 500 هزار و 217 تن بیان کرد و گفت: ارزش این کالاها معادل 294 میلیون دلار برآورد شده است.

دارندگان کارت های بازرگانی مراقب سوء استفاده نمایندگان باشند

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان همچنین نسبت به سوءاستفاده بعضی اشخاص و شرکت ها از دارندگان کارت های بازرگانی هشدار داد و گفت: بر اساس رویه ای که گزارش شده بعضی افراد در مقابل هزینه ای ناچیز، اقدام به اجازه کارت های بازرگانی می نمایند که این موضوع علاوه بر اینکه تخلف است، قطعاً تبعات بسیار سنگینی برای صاحبان آنها در پی دارد.

عموری یادآور شد: از مجموعه مدیریت مالی خوزستان و گمرکات استان درخواست می گردد در زمان اظهار کالا در هنگام انجام مبادلات تجاری از اینکه کالای مذکور واقعاً متعلق به دارنده کارت بازرگانی است اطمینان حاصل نمایند.

رئیس اتاق اهواز اعلام نمود: این اتاق پیش ازاین گفت که در صورت مشاهده چنین تخلفی، چنین کارت های بازرگانی تعلیق و ابطال خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 603

به "صادرات به عراق از مرز چذابه ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات به عراق از مرز چذابه ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید