خبرنگاران پهنه آبی تالاب گمیشان روزانه 100 هکتار بیشتر می گردد

به گزارش رپید دانلود، گرگان ـ خبرنگاران ـ معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به اتمام عملیات اصلاح جهت کانال آبی ورودی به تالاب بین المللی گمیشان گفت که با اجرای این طرح و بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره ای در 10 روز گذشته روزانه 100 هکتار به مساحت این پهنه آبی افزوده شد.

خبرنگاران پهنه آبی تالاب گمیشان روزانه 100 هکتار بیشتر می گردد

وحید خیرآبادی روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران گفت: عملیات آبگیری تالاب گمیشان به وسیله لایروبی و اصلاح راستا کانال سرریز خزر از اول بهمن ماه شروع شده و بر اساس مشاهدات میدانی علاوه بر آب گیری هزار هکتار در 10 روز نخست، فرایند افزوده شدن بر مساحت پهنه آبی این تالاب همچنان ادامه دارد.

وی اعلام کرد: فرسایش بستر کانال خزر در سال های قبل سبب شد که عمق این دالان آبی 1.5 متر پایین از سطح تالاب گمیشان قرار بگیرد و در نتیجه آن با توقف جریان آب ورودی به تالاب، روناب های موجود در کانال خزر به صورت مستقیم وارد دریای خزر شده و هیچ سهمی از آن نصیب تالاب گمیشان نگردد.

کانال سرریز آلاگل یا خزر از شرق به غرب به طول بیش از 50 کیلومتر زه آب ها (آب ناشی از زهکشی)، روان آب ها و سیلاب های احتمالی را از مناطق بالادستی در حوزه تالاب آلاگل به سمت دریای خزر منتقل نموده و حدود نیمی از سال آب در آن جریان دارد .

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: سیلاب های حوضه رودخانه اترک از مناطق شرقی تالاب گمیشان، گرگانرود از بخش جنوبی و کولاب دریایی از سمت غرب، منابع عمده تامین کننده آب تالاب بین المللی گمیشان هستند.

خیرآبادی تاکید نمود: در سال های اخیر به دلیل رسوب گذاری دریچه های طبیعی بین تالاب گمیشان و دریای خزر، ورود آب از دریا به این اکوسیستم آبی به حداقل ممکن و در بعضی سال ها به صفر رسید.

تالاب بین المللی گمیشان با بیش از 20 هزار هکتار وسعت در سال 1382 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و همه ساله میزبان طیف گسترده ای از پرندگان آبزی و کنارآبزی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 825

به "خبرنگاران پهنه آبی تالاب گمیشان روزانه 100 هکتار بیشتر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پهنه آبی تالاب گمیشان روزانه 100 هکتار بیشتر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید