خبرنگاران پرستاران خانه در برابر کرونا

به گزارش رپید دانلود، شهرکرد- خبرنگاران - مراقبت و آموزش های عمومی و همگانی بهداشت و سلامتی برای زنان خانه دار به عنوان گروه مهمی از جامعه برای پیشگیری از بیماری کرونا لازم و لازم است.

خبرنگاران پرستاران خانه در برابر کرونا

جهت دریافت خدمات خرید آلاچیق شیشه ای با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران، مراقبت در برابر ویروس کرونا در منزل به عنوان یک از مکان های خصوصی جدای از مکان های عمومی نیز ضرورت دارد که این امر مهم بر عهده زنان خانه دار است.

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران 20 میلیون و 946 هزار و 787 نفر در ایران خانه دار در کشور است که این جمعیت 52.6 درصد از جمعیت غیر فعال از نظر مالی را شامل می شوند.

بر این اساس،تعداد زنان خانه دار شهری 15 میلیون و 767 هزار و 245 نفر و شمار زنان خانه دار روستایی 5 میلیون و 179 هزار و 541 نفر اعلام شده است.

با توجه به گسترش ویروس کرونا در کشور و همچنین چهارمحال و بختیاری نقش زنان به خصوص زنان خانه دار در مهار این بحران مانند بیشتر بحران ها و چالش ها مهم است.

مادران و زنان با تدابیر مختلف برای حفظ بهداشت و بالا بردن ایمنی بدن خانواده از جمله انتخاب سبد غذایی درست و رعایت اصول بهداشتی و آموزش بهداشت فردی می توانند در پیشگیری از ابتلای اعضای خانواده خود به ویروس کرونا نقشی مهم دارند.

زنان در مدیریت استرس بیماری کرونا در خانه تاثیرگذار هستند

یکی از زنان خانه دار چهارمحال وبختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا در استان گفت: علاوه بر اجرای طرح های بهداشت فردی و خود مراقبتی و رعایت بهداشت در منزل، مدیریت استرس به عنوان یکی از راه های مقابله، پیشگیری و کنترل بیماری است که مادران در مدیریت استرس در خانه و خانواده نقش مهم دارند.

عاطفه صیادی افزد: با توجه به اینکه استرس و نداشتن اعتماد به نفس موجب تضعیف سیستم ایمنی می گردد و توان مقابله با بیماری را کاهش می دهد مدیریت این امر مهم در خانه یک اصل مهم برای افزایش سلامت خانواده است.

وی گفت: زنان باید محیط خانه را مدیریت نمایند که از حالت کساد و بی حوصلگی افراد در خانه جلوگیری گردد تا زمینه حضور بیشتر افراد در ساعات بیشتر در خانه فراهم گردد.

این زن خانه دار که دارای مدرک مهندسی کامپیوتر است و دوره های تخصصی یاری های اولیه را نیز طی نموده است، به ارائه آموزش های لازم برای مقابله و پیشگیری با ویروس کرونا و همچنین درمان در منزل از سوی رسانه های جمعی تاکید نمود و گفت: ارائه این آموزش ها تا حد مطلوب در رسانه ها در دست اجراست.

به گفته وی، اجرای این آموزش های اولیه پیشگیری،برای همه افراد خانواده سخت است و تعدادی از فرزندان و یا افراد خانواده به دلیل سخت بودن این اصول، از اجرای آن سرباز می زنند که این امر همراهی زنان و مادران برای اجرا کامل مراقبت ها را می طلبد.

وی به تکرار روش های پیشگیری از بیماری کرونا از سوی رسانه های جمعی تاکید نمود و گفت: ارائه این آموزش ها احتیاج به تکرار بیشتر و با روش های مختلف دارد.

این مادر خانه دار با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال اضافه نمود: به طور تقریبی همه مردم با روش های پیشگیری مطلعی و آشنایی دارند، اما تا به امروز شیوع ویروس را جدی نگرفتند.

وی گفت: بعضی از مردم هنوز مانند سال های گذشته به دنبال خرید شب عید هستند که این امر سلامت فرد و خانواده را به خطر خواهد انداخت.

این امدادگر زن خانه دار به مطلع سازی در خصوص در خانه ماندن و حاضر نشدن در اماکن پرتردد برای همه تاکید نمود و گفت: باید به مردم اطلاع رسانی گردد که با توجه به گسترش این بیماری که همه درگیر این شرایط هستند خرید کردن و دیدو بازدید معناندارد.

این مادر 45 ساله اضافه نمود: با ارایه آموزش های متنوع با موضوعات آموزشی در حوزه سلامت و رعایت بهداشت فردی و سلامت روان احتمال قبول از طرف خانواده ها افزایش پیدا می نماید.

افزایش تامین سلامت بدن با سبدغذایی سالم در خانواده

یک مادر خانه دار دیگر به اهمیت تغذیه در کنترل و پیشگیری از بیماری های مختلف به خصوص کرونا تاکید نمود و گفت: مادران خانواده با فراهم آوردن سبد غذایی سالم برای اعضای خانواده در افزایش سیستم ایمنی بدن اعضای خانواده نقش مهمی دارند.

فرشته کیانی اضافه نمود: براساس توصیه کارشناسان که در کلاس های یاریهای اولیه برای مادران شرح داده اند، مادران و زنان خانه دار باید با رعایت شرایط پخت غذای سالم و بهداشتی، خودداری از مصرف غذاهای نیمه پخته مانند گوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ عسلی و کم کردن مصرف سرخ کردنی ها و فست فودها سلامت خانواده را افزایش دهند.

وی با اشاره به آموزش هایی که فرا گرفته است، اضافه نمود: مادران باید اعضای خانواده را به مصرف صبحانه کامل مانند عدسی، تخم مرغ، لوبیا و استفاده بیشتر از سبزیجاتی مانند هویج و کدو حلوایی ترغیب نمایند.

وی به ایجاد محیط امن، شاد مفرح در خانه تاکید نمود و گفت: در این روزها که توصیه می گردد در خانه بمانیم مادران باید خانه را به عنوان امن ترین نقطه جهان برای اعضای خانواده شاد و مفرح نمایند.

انجام اقدامات نظافتی و رعایت اصول بهداشتی در خانه

یک مادر خانه دار دیگر نیز بر رعایت اصول بهداشتی فردی و گروهی در محیط های مختلف به خصوص خانه و خانواده در راستای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا تاکید نمود و گفت: پیشگیری از گسترش کرونا باید از خانه آغاز گردد.

زرافشان ندیمی اضافه نمود: زدن ماسک، استفاده از ژل های آنتی باکتریال، پوشیدن دستکش و حاضر نشدن در اماکن عمومی در پیشگیری اراین بیماری وموثر است اما رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی منزل در برابر کرونا باید در منازل جدی گرفته گردد.

وی گفت: به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در خانه باید اصول و قوانین بهداشتی از جمله شست وشوی مرتب دست ها با آب گرم و صابون به مدت 20 ثانیه انجام گردد، تمام سطوح منزل از جمله دستگیره درب به عنوان کانون استقرار ویروس باید ضدعفونی و دستمال ضدعفونی در بسته ها زباله درب بسته گذاشته گردد.

وی گفت: باید در مواقعی که بیرون از خانه هستیم صورت خود را لمس نکنیم و هنگام ورود به منزل پس از خارج کردن لباس از بدن، به شست و شوی دست ها و صورت پرداخته و به ضدعفونی کردن گوشی و لوازم شخصی بپردازیم.

این زن خانه دار،به شست و شوی مرتب لباس ها، تمیز کردن توالت، حمام و دستشویی، آشپزخانه، بیرون گذاشتن کفش از منزل و ممانعت از رفتن به میهمانی و دعوت کردن میهمان به خانه و تهویه و فیلتر کردن هوای خانه تاکید نمود.

رعایت اصول بهداشتی در پیشگیری از بیماری موثر است

یک کارشناس بهداشت محیط نیز گفت: رعایت نکات بهداشت محیط و سلامتی در منزل و مکان های خصوصی برای افرادی که فرد بیمار دارند باید با احتیاط بیشتر انجام گردد.

محبوبه کرمی اظهار کرد: زنان خانه دار برای ضدعفونی کردن سطوح به خصوص حمام، دستشوی، راه پله، دستگیره های درب و پنجره می توانند از محلول آب و وایتکس استفاده نمایند.

به گفته وی، برای تهیه این محلول به ازای هر لیتر آب، 20 سی سی وایتکس بکار گرفته گردد.

این کارشناس بهداشت محیط ادامه داد: در زمان استفاده از این محلول باید به طور حتم فضا باز باشد که استنشاق گاز وایتکش یا کلر برای ریه ها مشکل ساز نگردد.

وی اضافه نمود: برای دیگر سطوح مانند کابینت ها در آشپزخانه می توان از شیشه پاک کن های معمولی نیز استفاده کرد.

کرمی توضیح داد: شستشوی دست ها تا 20 بار در طول شبانه روز و هربار شستشو برای 20 ثانیه به افراد توصیه میگردد.

به گفته وی، دستمال های کاغذی استفاده شده و ماسک ها نباید در فضای اتاق رها گردد و لازم است در کیسه پلاستیکی در سطل درب دار انداخته گردد.

به گفته مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز به منظور ارائه آموزش های مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا برنامه های آموزشی به وسیله رسانه های جمعی اجرا شده است.

علی درخشان گفت: توزیع آب ژاول در مراکز بهداشتی و درمانی برای منازل و همچنین ارائه آموزش به زنان در صورت مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی برای تهیه مواد ضدعفونی نماینده در دست اجراست.

چهارمحال وبختیاری با کمترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا روبرو است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از شناسایی 73 بیمار مشکوک به ویروس کرونا در این استان تا روز گذشته اطلاع داد و گفت: از این تعداد جواب آزمایش 50 نفر منفی اعلام شده و آزمایش مابقی بیماران هنوز اعلام نشده است.

مجید شیرانی اضافه نمود: تا به امروز جواب آزمایش یک نفر از در استان مثبت بوده که این فرد از 5 روز گذشته در بیمارستان بستری شده بود.

وی گفت: از آخرین استان هایی هستیم که با شیوع ویروس کرونا روبرو شده ایم اما پیش بینی می گردد در روزهای آینده تعداد بیماران بیشتری شناسایی گردد.

شیرانی خاطر نشان کرد: با تدابیر به کار گرفته شده، این استان در شرایط با ثبات تری نسبت به سایر استانهای کشور قرار گرفته است و امید می رود با کمترین تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا روبرو شویم.

به گزارش خبرنگاران، ویروس کرونا که کووید 19 نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به حدود 50 کشور سرایت نموده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در خصوص بهداشت جهانی؛ شرایط فوق العاده اعلام کند.

شست و شوی دست ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 128

به "خبرنگاران پرستاران خانه در برابر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پرستاران خانه در برابر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید