طرح ترافیک اروپایی در عصر کرونا

به گزارش رپید دانلود، شهر های مدرن دنیا برای بن بست شکنی از عبور و مرور امن و کم استرس در عصر کرونا به استفاده از الگوی مشترک روآورده اند. شهروندان غالب شهر های پرجمعیت از جمله پایتخت های اروپایی به دلیل ترس از ابتلا به ویروس در محیط های عمومی متراکم، استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی برای تردد های شغلی را برخلاف همواره به شدت کاهش داده اند. شهرداران در ابتدای فراگیری کرونا با واکنش سریع به شرایط اضطراری در شهر، محدودیت های استفاده از خودروی شخصی در معابر پرترافیک را لغو کردند. اما اکنون با ماندگاری این ویروس در دنیا و پیش بینی ها درباره زندگی با کرونا تا زمان نامعلوم، مدیریت تردد های شهری در اروپا دستخوش تغییر شده است.

طرح ترافیک اروپایی در عصر کرونا

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش دنیای اقتصاد، کلان شهر هایی که سابقه تردد های سبز در معابر آن ها وجود دارد، در حال حاضر از تهدید کرونا به نفع جابه جایی های غیرخودرویی فرصت سازی نموده اند. در پاریس و لندن، طرح ترافیک مخصوص کرونا به شکل کاهش خطوط حرکت خودروی شخصی و اختصاص معبر بیشتر برای پیاده روی و دوچرخه سواری استارت خورده است. مدیران این شهر ها معتقدند بازگشت به خودروی شخصی در عصر کرونا می تواند آسیب پذیری انسان ها از ویروس را به شکل غیرمستقیم -آمادگی دستگاه تنفسی برای بیماری بر اثر آلودگی هوا- افزایش دهد.

داستان ویروس کرونا و چالش هایش، سرِ دراز دارد. پس از قریب به سه ماه تاخت وتاز دنیای و به کام مرگ کشاندن بیش از 260 هزار نفر، اکنون چالشی جدید از این ویروس نمایان شده است. در حالی که کلان شهر های دنیا با قدم هایی لرزان به تدریج به سوی بازگشایی پیش می فرایند، نگرانی از چگونگی مدیریت ازدحام شهری و شیوع موج دوم بیماری، برنامه ریزان شهری را بر سر دوراهی دیگر قرار داده است. از یک طرف گفته می گردد ازدحام در حمل ونقل عمومی ممکن است به سرعت شرایط را مجدد به وضع بحرانی برگرداند و ترجیحاتی پیرامون استفاده مردم از وسایل نقلیه شخصی وجود دارد. از طرفی دیگر تجربه نشان داده است ورود وسایل نقلیه شخصی به خیابان های مرکزی شهر همانا، راه بندان های ترافیکی و افزایش سطح آلودگی هوا - عاملی که تحقیقات نشان می دهد به تنهایی می تواند نرخ مرگ ومیر کرونا را تا 15 درصد افزایش دهد - همان. در این رابطه برنامه ریزی شهر های پیشرفته دنیا حاکی از آن است که برای حل این معما راهکاری پاک و پایدار وجود دارد که مدیران شهری ما به رغم اطلاع از آن، صُمٌ بُکم از آن غافلند.

راه چاره شهر های امروز برای مدیریت همزمان ترافیک و آلودگی که از قضا کلید معمای رفت وآمد شهری در عصر کرونا نیز دانسته شده، بازپس گیری خیابان ها از خودرو های آلوده و پرسروصدا به نفع عابران پیاده و دوچرخه سواران است، دو مدل حمل ونقل شخصی، پاک و پایدار که علاوه بر حل معضل ترافیک و آلودگی هوا، سلامت جسمی و روحی شهفرایندان را نیز تضمین می نمایند. در این قالب، ابرشهر های مدرن با فرصت سازی از تدابیر اجتماعی عصر کرونا، با ابتکار مدیران شهر در حال اجرای جهت سبز به جای طرح ترافیک هستند. به عقیده صاحب نظران ویروس کرونا با تمام مصیبت هایش، اما یک فرصت مثبت ایجاد نموده و آن هم تغییر تمایل شهفرایندان به یک مدل حمل ونقل شخصی، پاک و فعال است؛ فرصتی که مدیران شهری باید نهایت استفاده را از آن در جهت تحول ساختار حمل ونقل شهری ببرند.

در دوره فعلی، شهفرایندان شهر های عظیم بیش از هر زمان دیگر مستعد تجربه جدید در عبور و مرور هستند. تمایل به استفاده شبکه حمل و نقل عمومی به خاطر خطر ابتلا به کرونا به شدت کاهش پیدا نموده است و در عین حال، استفاده از خودروی شخصی برای تردد روزانه به سمت محل کار و برعکس نیز به چالش سنگین تامین پارکینگ برای پارک خودرو برخورد نموده است. همواره در ابرشهرها، بین تقاضای استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی یا خودروی شخصی، رابطه معنادار معکوس وجود داشته است. اما این بار، هر دو شکل تردد، چندان مطلوب شهفرایندان نیست.

پاریس: خطوط حفاظت شده برای دوچرخه سواری

یکی از کشور هایی که محدودیت های سختی را برای مقابله با ویروس کرونا به اجرا گذاشته فرانسه است. طبق این محدودیت ها، مردم مجبور شدند برای هر سفر خارج از خانه خود، فرم درخواست را در تارنمای دولتی پر و مجوز های لازم را دریافت نمایند، مجوز هایی که تنها برای سفر های ضروری تعریف شده است. در صورت تخطی از محدودیت ها نیز جریمه تا 135 دلار برای خاطیان در نظر گرفته شده است. در این شرایط مقامات پایتخت این کشور، پاریس، تصمیم دریافتد 30 تا 40 درصد ظرفیت سیستم حمل ونقل عمومی شهر را تعطیل نمایند.

با این حال درخصوص آزادسازی خیابان های پاریس برای خودرو های شخصی، شهردار این شهر نظر دیگری دارد. آنه هیدالگو، شهردار پاریس، با قدرت از ادامه یافتن اقدامات مقابله با آلودگی و ترافیک شهری در دوران پاندمی کووید-19 دفاع می نماید و می گوید: اینکه ما اجازه دهیم توسط خودرو ها و آلودگی مورد تهاجم قرار بگیریم، توجیه ندارد. آلودگی خود یک خطر عظیم و بحران سلامت جدی است. تصور کنید تهدید آلودگی با بحران ویروس کرونا همراه گردد؛ بنابراین اجازه ورود خودرو ها به خیابان های شهر به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و نمی تواند جزئی از راه چاره باشد، چرا که در عمل منجر وخامت بیشتر اوضاع می گردد.

ادعای هیدالگو پیرامون ارتباط میان کووید-19 و آلودگی هوا بی اساس نیست. محققان دانشگاه هاروارد در مطالعه ای نشان داده اند که تنها افزایش یک میکروگرمی ذرات معلق در هر متر مکعب هوا، خطر مرگ مبتلایان به کووید-19 را تا 15 درصد بیشتر می نماید. آلودگی هوا همچنین یکی از عوامل تشدید بیماری آسم به شمار می رود، بیماری ای که نرخ مرگ ومیر ویروس کرونا در آن بسیار بالا است.

پس از هشت هفته تعطیلی و جان باختن بیش از 26 هزار نفر، روز دوشنبه 11 مه (22 اردیبهشت)، اما دولت فرانسه لغو تدریجی محدودیت های به اجرا گذاشته شده را آغاز کرد. بر این اساس مردم این کشور دیگر مجبور نیستند برای خروج از خانه فرم پر نمایند و تا 100 کیلومتر دور از خانه می توانند رفت وآمد نمایند. البته شهر های این کشور با توجه به شدت بیماری به دو منطقه قرمز و سبز تقسیم شده اند و عمده آزادسازی ها مربوط به مناطق سبز می گردد. برای مثال قرار است به تدریج مدارس و پارک ها در مناطق سبز بازگشایی شوند. شبکه متروی پاریس نیز قرار است با 75 درصد ظرفیت سابق خود فعالیت کند و دو خط به طور کامل اتوماتیک این شبکه بر اساس برنامه عادی خود خدمت رسانی خواهند کرد. با این حال 60 ایستگاه از 302 ایستگاه متروی پاریس همچنان تعطیل خواهند بود. با وجود افزایش خدمت رسانی، اما ظرفیت مسافرگیری مترو برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی همچنان محدود باقی خواهد ماند و تنها در 15 درصد از ظرفیت، مسافر سوار خواهد شد.

به علاوه برای استفاده از مترو در ساعات شلوغ، مسافران باید از محل کار خود مجوز سفر داشته باشند. بر اساس قوانین جدید همه استفاده نمایندگان از حمل نقل عمومی موظف هستند ماسک بزنند والا با جریمه 135 یورویی روبرو خواهند شد. در این رابطه دولت فرانسه اعلام نموده است 10 میلیون ماسک را به مراکز حمل ونقل عمومی تحویل داده تا بین مسافران توزیع نمایند.

کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از گسترش شیوع کووید-19 و حفظ فاصله گذاری اجتماعی باید مانع از شلوغی بیش از حد حمل ونقل عمومی شد. به گفته هیدالگو، یک اقدام پیشگیرانه این است که همه شهفرایندان تا جای ممکن به جای حضور در سر مشاغل، دورکاری نمایند. اقدام دیگر که پایدارتر نیز هست ارتقای شبکه دوچرخه سواری با اضافه کردن خطوط جدید محافظت شده است که موجب افزایش فاصله میان دوچرخه سواران می گردد. در این رابطه پس از شیوع ویروس کرونا ترجیح شهفرایندان پاریس به عدم استفاده از حمل ونقل عمومی تغییر یافته و روزافزون مدل های جایگزین پاکی همچون دوچرخه سواری مورد توجه قرار می گیرد.

بارسلون: آزادسازی خیابان ها برای دوچرخه ها

همانند فرانسه، در اسپانیا نیز محدودیت های سختگیرانه ای برای مقابله با ویروس کرونا به اجرا گذاشته شده، کشوری که تا به امروز بیش از 268 هزار نفر مبتلا و 26 هزار نفر قربانی داشته است. این محدودیت ها در کنار ترس ناشی از ویروس کرونا موجب شده ترافیک شهری بارسلون بیش از 80 درصد و شمار مسافران حمل ونقل عمومی تا 95 درصد کاهش یابد. با این حال پس از یک ماه و نیم محدودیت های نفسگیر، از هفته گذشته دولت این کشور به تدریج از سرگیری فعالیت ها را آغاز کرد. بر این اساس با بازگشایی کسب وکار ها و بعضی مراکز تفریحی (همچون پارک ها) مردم می توانند در ساعات مشخصی از شبانه روز از خانه خارج شوند.

آدریا گومیلا، مدیر حمل ونقل شورای شهر بارسلون، معتقد است بحران ویروس کرونا می تواند فرصتی برای تغییر ذائقه حمل ونقلی مردم و ترغیب آن ها به استفاده از مدل های پایدارتر حمل ونقل باشد: ما می خواهیم تعداد سفر هایی که به صورت پیاده و با دوچرخه صورت می گیرد را افزایش دهیم، من فکر می کنم وقتی که مردم برای زندگی عادی به خیابان ها بیایند به خاطر نگرانی های بهداشتی تمایلی به استفاده از حمل ونقل عمومی نداشته باشند. به اعتقاد او علاوه بر تشویق مردم به سفر های پاک، حفظ اصول بهداشتی در شبکه مترو و اتوبوسرانی برای ترغیب مردم به استفاده نکردن از خودروی شخصی نیز لازم است.

بر این اساس مقامات بارسلون طرحی 4/ 4 میلیون یورویی را برای کاهش استفاده از خودروی شخصی ارائه نموده اند. طبق این طرح قرار است بیش از 21 کیلومتر به خطوط دوچرخه سواری و 12 کیلومتر به جهت های ویژه پیاده روی افزوده و شبکه اتوبوسرانی ارتقا داده گردد. پیشتر در پروژه ای که از سال 2016 کلید خورد، ساختار این شهر در حال تبدیل به ابربلوک هایی است که در آن خیابان های ماشین رو به نفع عابران پیاده و دوچرخه سواران آزاد می شوند. گومیلا می گوید: ما در حال آماده سازی ایده های جدیدی هستیم تا مزایای استفاده از روش های حمل ونقل پاک (پیاده روی و دوچرخه سواری) برای مردم روشن گردد. اگر آن ها بخواهند مدل های حمل ونقل شخصی را انتخاب نمایند، ما ترجیح می دهیم به جای ماشین و موتورسیکلت از دوچرخه و پا های خود استفاده نمایند.

لندن: نه به دعوتنامه برای خودرو ها

پس از شیوع گسترده کووید-19 دولت انگلیس تصمیم به تعطیلی مراکز عمومی همچون مدارس، رستوران ها، باشگاه ها، مراکز تفریحی و... گرفت. با این حال با وخیم تر شدن اوضاع محدودیت های سختگیرانه تری به اجرا درآمد و در تاریخ 23 مارس (4 فروردین) اعلام شد تجمع بیش از 2 نفر ممنوع است و مردم تنها برای تهیه غذا، سلامت و کار خود (اگر امکان دورکاری برایشان فراهم نیست) مجاز هستند از خانه بیرون بیایند. البته دولت انگلیس نسبت به کشور های همسایه خود در اعمال محدودیت های مقابله با کرونا دیرتر عمل کرد: ایتالیا، اسپانیا و فرانسه محدودیت ها را به ترتیب در تاریخ های 9 مارس، 15 مارس و 16 مارس به اجرا درآوردند.

بر این اساس سازمان حمل ونقل عمومی شهر لندن خدمات مترو و اتوبوس های شهری خود را کاهش داده است. برای مثال 40 ایستگاه در سیستم متروی این شهر به طور کامل تعطیل شده اند (از مجموع 270 ایستگاه) و زمان ورود قطار به ایستگاه ها به 15 دقیقه افزایش یافته است. همچنین از مردم خواسته شده تنها در مواقع ضروری از خودروی شخصی خود برای رفت وآمد استفاده نمایند آن هم غیر از ساعات اوج ترافیک یعنی بازه های 05:45 تا 07:30 و 16:00 تا 17:30. از طرفی شیوع ویروس کرونا و اجرای محدودیت ها منجر به کاهش چشمگیر حجم سفر های شهری و تقاضا برای حمل ونقل عمومی شده تا جایی که نسبت به سال گذشته تقاضا برای مترو 95 درصد و تقاضا برای اتوبوس های شهری 85 درصد کاهش یافته، وضعیتی که اداره نمایندگان این شهر را به مرز ورشکستگی کشانده است.

مقامات شهری لندن همچنین در همان تاریخ 23 مارس عوارض ترافیکی و محدودیت های طرح ترافیک این شهر موسوم به ناحیه انتشار پایین را لغو کردند، اقدامی که در جهت تسهیل رفت وآمد پرسنل پزشکی و یاری به حفظ زنجیره عرضه موادغذایی و کسب وکار های حیاتی صورت گرفت و همچنان نیز ادامه دارد (قرار است در روز های آینده درخصوص نحوه بازگشت به روال عادی تصمیم گیری گردد). صادق خان، شهردار لندن، در زمان اجرای این تصمیم گفت: این اقدام یک دعوتنامه برای ورود خودرو های شخصی به مرکز شهر نیست. مردم باید همچنان در خانه های خود بمانند. برای نجات جان شهفرایندان خیابان ها باید خالی از خودرو باشند. با این حال محدودیت رفت وآمد وسایل نقلیه موتوری در تقاطع اصلی این شهر که به عنوان مرکز مالی-تاریخی در قلب شهر لندن 9 خیابان به آن منتهی می گردد همچنان پابرجاست. همچنین ممنوعیت های پارک خودرو و عوارضی که از آن دریافت می گردد نیز ادامه دارد.

تجربه تهران از ترافیک کرونایی

از اواخر اسفند سال گذشته با شدت دریافت شیوع کرونا در تهران به عنوان یکی از اولین شهر های آلوده به این ویروس در کشور، لغو طرح ترافیک به منظور کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی در پایتخت عملیاتی شد. هرچند موازی با این تصمیم تاکید زیادی بر ضرورت کاهش سفر های غیرضروری صورت گرفت، اما به هر حال شهفرایندانی که هنوز موضوع کرونا را آن طور که باید جدی نگرفته بودند، به انجام سفر های غیرضروری با انگیزه خرید و نظایر آن در روز های پایانی سال گذشته پرداختند. اما با آغاز روز های کاری نیمه دوم فروردین و آغاز فعالیت بعضی از کسب و کارها، رفته رفته بر بار ترافیک خودرویی افزوده شد؛ به طوری که از همان زمان ایده بازگشت طرح ترافیک در سر مدیران ترافیکی شکل گرفت. اما طرح ترافیک نه در آن موقع و نه در طول اردیبهشت ماه دیگر اجرا نشد؛ چراکه مدیران ترافیکی گزینه جایگزین دیگری برای آمد و شد شهفرایندان سراغ نداشتند. از یکسو از تعداد کارمندان دورکار در اردیبهشت کاسته شد و از سوی دیگر ظرفیت حمل و نقل عمومی ثابت ماند، بنابراین چاره ای به جز استفاده بیشتر از خودروی شخصی برای انجام سفر های کاری وجود نداشت.

قفل ترافیکی در معابر مرکز شهر، کمبود پارکینگ و تردد های سرگردان برای یافتن فضای پارک حاشیه ای، توقف های دوبله و دردسر هایی که از این بابت برای خودروسواران به دنبال داشت، تاخیر شدید در حرکت اتوبوس ها و اتفاقاتی از این دست، ضرورت بازنگری در لغو طرح ترافیک را نمایان ساخته بود. به این ترتیب تصمیم سازان ترافیکی درباره بازگشت طرح ترافیک با نسخه ای نسبتا متفاوت و متناسب با شرایط کرونایی به اجماع رسیدند. طبیعی است سیاست مدیریت شهری در سال های اخیر، سخت کردن شرایط استفاده از خودروی شخصی در مرکز شهر بوده و شیوع کرونا سبب شده این سیاست به طور موقت کنار گذاشته گردد؛ بنابراین کمبود جای پارک در مرکز شهر امری طبیعی است. با طرح ترافیک کرونایی هم که پس از عید فطر قرار است از ساعت 8 تا 16 اجرا گردد و امکان خروج رایگان بین ساعت 14 تا 16 را نیز برای کسانی که قبل از 8 صبح وارد محدوده شده اند، فراهم نموده است، ممکن است از بار ترافیک غیرضروری به واسطه بازگشت عوارض تردد در این محدوده ها کاسته گردد؛ اما مشکل پارکینگ به قوه خود باقی خواهد ماند.

در شرایطی که حمل و نقل عمومی سلامت شهفرایندان را به مخاطره می اندازد و افزایش بار تردد با خودروی شخصی نیز مشکل ازدحام ترافیکی به دنبال دارد، مدیران شهری در شهر های پیروز فرصت را برای اشاعه حمل و نقل سبز اعم از دوچرخه سواری و پیاده روی مغتنم شمرده اند و از برنامه های ترویجی در این حوزه استفاده نموده اند تا شهفرایندان از جهت های سبز به جای معابر خودرویی برای انجام سفر های روزانه لازم استفاده نمایند. این تجربه می تواند در تهران نیز پیاده گردد؛ اما شواهد نشان می دهد در ایام شیوع کرونا هیچ برنامه ویژه ای در این زمینه در دستور کار مدیریت شهری تهران قرار نگرفته است.

منبع: فرارو
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 365

به "طرح ترافیک اروپایی در عصر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح ترافیک اروپایی در عصر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید