خبرنگاران خرید تضمینی و مباشرتی حدود 870هزار تن محصولات کشاورزی خوزستان

به گزارش رپید دانلود، اهواز- خبرنگاران - مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: حدود 870هزار تن محصولات کشاورزی خوزستان در چهار ماه نخست سال جاری به صورت تضمینی و مباشرتی در راستای حمایت از بخش کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی کشور خریداری شد.

خبرنگاران خرید تضمینی و مباشرتی حدود 870هزار تن محصولات کشاورزی خوزستان

جمشید بنی فری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد:در این مدت 810 هزار تن گندم، 55 هزار تن کلزا ، 13هزار تن خرید حمایتی گوجه فرنگی و450 تن دانه روغنی آفتابگردان از کشاورزان خوزستانی به صورت نقدی خریداری شد.

وی خرید این حجم خرید توسط تعاون روستایی خوزستان را با وجود مخاطرات ناشی از ویروس کرونا و گرمای کم سابقه اقدامی جهادی و کم نظیر توصیف و ابراز امیدواری کرد با ادامه خرید محصولات کشاورزی در امسال از جمله برنج شاهد سالی پیروز در زمینه خرید محصولات کشاورزی توسط تعاون روستایی به صورت تضمینی ، مباشرتی و حمایتی باشیم.

تعاون روستایی خوزستان پارسال با مصوبه شورای تامین و دستور استاندار خوزستان حدود 86هزار تن شلتوک را به صورت توافقی حمایتی از شالی کاران خوزستانی خریداری کرد تا از ضرر و زیان احتمالی کشاورزان خوزستانی جلوگیری کند.

پارسال به برکت بارش های بی سابقه و پرشدن ذخایر آب سدهای خوزستان ، بیش از 200هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان زیر کشت شلتوک نهاده شد که در تاریخ کشاورزی خوزستان بی سابقه بود.

تولید حدود 950هزار تن شلتوک تولیدی خوزستانی مورد تشویق رییس جمهوری نهاده شد و امسال با موافقت وزارت جهادکشاورزی برای نخستین بار کشت شلتوک در خوزستان مجاز و بیمه این محصول به صورت یارانه ای از سوی هیات دولت به تصویب رسید.

استان خوزستان 2 برابر احتیاج خود به گندم را تولید می نماید و احتیاج13میلیون نفر به محصول راهبردی برنج را شالی زارهای خوزستان تامین می گردد،ضمن آنکه 45درصد احتیاج کشور به شکر را نیز تامین می نماید.

استان خوزستان 17.2 میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی و شیلاتی به ارزش 290هزار میلیارد ریال تولید می نماید از این حیث مقام نخست کشوری را دارد.

گندم ، نیشکر ، خرما، خارک و رطب ، مرکبات ، محصولات صیفی و جالیزی ، چغندر قند ، ذرت دانه ای و علوفه ای ، برنج ، جو و کلزا از مهمترین محصولات تولیدی خوزستان محسوب می گردد.

کمبود کارخانه های تولید ، بسته بندی و تبدیلی (واحدهای پایین دستی بخش کشاورزی) و ناقص بودن زنجیره تولید تا مصرف ، مهمترین چالش بخش کشاورزی استان است.

نمونه شاخص این نقیصه و چالش ، ارسال بیش از 80درصد تولید چغندرقندپاییزی خوزستان به هفت کارخانه قند خارج از استان است که این مساله هزینه زیادی را بر کشاورزان چغندرکار خوزستانی تحمیل می نماید.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 481

به "خبرنگاران خرید تضمینی و مباشرتی حدود 870هزار تن محصولات کشاورزی خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خرید تضمینی و مباشرتی حدود 870هزار تن محصولات کشاورزی خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید