خبرنگاران توافق اولیه مصر، سودان و اتیوپی بر سر سد النهضه

به گزارش رپید دانلود، تهران- خبرنگاران- بسام راضی سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر آدینه شب خاطرنشان کرد که در انتها نشست سران کشورهای مصر، سودان و اتیوپی به همراه کشورهای عضو هیأت رئیسه اتحادیه آفریقا، سه کشور در مورد سد النهضه به توافق اولیه رسیده اند.

خبرنگاران توافق اولیه مصر، سودان و اتیوپی بر سر سد النهضه

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، راضی اضافه کرد: سه کشور توافق کردند تا از هرگونه اقدام یک جانبه از جمله آبگیری این سد، پیش از دستیابی به یک توافق خودداری نمایند و این، مضمون مواضع سه کشور در جلسه روز دوشنبه آینده شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سد النهضه باشد.

از سوی دیگر، عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان نیز گفت: در نشست اتحادیه آفریقا بر لزوم دستیابی به یک توافق در خصوص سد النهضه که در بر گیرنده منافع سه کشور باشد توافق کردیم.

وی اضافه کرد: توافق شد که آبگیری سد النهضه به پس از امضای توافق میان سه کشور موکول گردد.

در همین حال، شورای امنیت روز دوشنبه جلسه علنی را به وسیله ویدئو کنفرانس برای آنالیز اختلافات میان مصر، سودان و اتیوپی در خصوص سد النهضه برگزار می نماید.

از سال 2011 که اتیوپی ساخت سد النهضه بر روی رود نیل را شروع کرد، این موضوع به مناقشه آبی طولانی میان سه کشور مصر و اتیوپی و سودان تبدیل شده است.

چندین دور گفت وگو بین مقامات سه کشور در طول سال های گذشته با میانجیگری و ابتکار کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب صورت گرفته اما تا به امروز به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده است.

مصر و سودان نگران هستند که با آبگیری سد النهضه، سهم آبی هر یک از این کشورها کاهش یابد.

مصر پیش تر نیز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته که مانع اقدامات یک جانبه که می تواند فرصت دستیابی به یک توافق را تحت الشعاع قرار دهد، گردد.

در بیانیه پیشین وزارت خارجه مصر آمده است: به دلیل آن که اتیوپی هیچ اراده سیاسی برای حل این بحران نداشته و اصرار دارد به صورت یکجانبه سد النهضه را آبگیری کند، تمام کوشش ها متوقف شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 423

به "خبرنگاران توافق اولیه مصر، سودان و اتیوپی بر سر سد النهضه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توافق اولیه مصر، سودان و اتیوپی بر سر سد النهضه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید