جایگزین های نیکوتینی ترک سیگار

به گزارش رپید دانلود، موجب آزاد شدن نیکوتین از آن می شود. 20-30 دقیقه بعد از جویدن، حدود 50 درصد از نیکوتین موجود در آدامس آزاد و از پوشش دهانی جذب می شود. این آدامس نیکوتینی، نیکوتین کافی برای از بین بردن علائم محرومیت را دارد و به سیگاری ها اجازه می دهد که بر وابستگی دارویی به نیکوتین دریافتی غلبه کنند. به علاوه، جویدن تا حدی یک رفتار جایگزین برای سیگار کشیدن را فراهم کرده و جایگزین احساس داشتن سیگار در دهان می شود. آدامس نیکوتین می تواند برای جلوگیری از میل شدید و نشانه محرومیت یا زمانی که نیاز به تسکین میل شدید به سیگار وجود دارد به صورت منظم جویده شود.

جایگزین های نیکوتینی ترک سیگار

جایگزین های نیکوتینی ترک سیگار

نویسنده: فریبرز صفایی

آدامس:

موجب آزاد شدن نیکوتین از آن می شود. 20-30 دقیقه بعد از جویدن، حدود 50 درصد از نیکوتین موجود در آدامس آزاد و از پوشش دهانی جذب می شود. این آدامس نیکوتینی، نیکوتین کافی برای از بین بردن علائم محرومیت را دارد و به سیگاری ها اجازه می دهد که بر وابستگی دارویی به نیکوتین دریافتی غلبه کنند. به علاوه، جویدن تا حدی یک رفتار جایگزین برای سیگار کشیدن را فراهم کرده و جایگزین احساس داشتن سیگار در دهان می شود. آدامس نیکوتین می تواند برای جلوگیری از میل شدید و نشانه محرومیت یا زمانی که نیاز به تسکین میل شدید به سیگار وجود دارد به صورت منظم جویده شود.

عملکرد آدامس 2 میلی گرمی نیکوتین در بین افراد با وابستگی کم (کسانی که 20 نخ یا کمتر سیگار در روز می کشند) پیروز ترین است.

یک مطالعه دوسوکور کنترل شده با پلاسبو (دارونما) با آدامس 2 میلی گرمی نشان داد که اندازه پیروزیت بعد از 1 سال در گروهی که از آدامس های 2 میلی گرمی استفاده کردند به شکل معنی دار(49 درصد) در مقایسه با گروهی که شبه دارو دریافت کرده بودند (22درصد) بالاتر بود.

آدامس 4 میلی گرمی نیکوتین مؤثرترین راه برای سیگاری ها با وابستگی شدید است آنهایی که بیش از 20 سیگار در روز استعمال کرده یا اولین سیگار را ظرف 20دقیقه بعد از بیدار شدن می کشند.

نتایج یک مطالعه در مقایسه بین شبه دارو و آدامس های 4 میلی گرمی نیکوتین نشان داد که تنها 4 درصد از سیگاری ها با وابستگی شدید قادر به ترک سیگار با شبه دارو بودند اما با استفاده از آدامس 4 میلی گرمی این اندازه را به 45 درصد رسانده است.

نحوه مصرف

استفاده صحصح از آدامس برای اطمینان از این که بیماران حداکثر فایده را از جویدن آدامس های نیکوتین می برند ضروری است. جویدن سریع به این معناست که نیکوتین با بزاق بلعیده می شود و قسمت اعظم آن قبل از اینکه هیچ اثری بر میل شدید به سیگار داشته باشد تخریب می شود. این عمل منجر به ایجاد سطوح پایین تر نیکوتین درخون شده و اثرات گوارشی جذب نیکوتین را کاهش می دهد.

برای آزاد شدن نیکوتین، آدامس به آرامی جویده می شود تا زمانیکه مزه آن تند شود و سپس بین مخاط گونه و لثه نگهداشته می شود تا جذب آن از طریق دهانی به حداکثر برسد. زمانی که مزه کاهش یافت، آدامس باید دوباره جویده شود. هر قطعه از آدامس به آرامی و به تناوبی برای 3 دقیقه جویده می شود تا زمانیکه بیشترین اندازه نیکوتین موجود در آن آزاد شود.

روش جویدن آدامس نیکوتین

1-آدامس به آرامی جویده شود تا مزه ی آن تند (حدود 1 دقیقه)

2-آدامس بین گونه و لثه نگهداشته شود

3-هنگامی مزه ی آن کم شد، دوباره جویده شود.

اندازه اولیه ی مصرف با توجه به وابستگی هر فرد به سیگار تعیین می شود. مهم است که قطعات کافی آدامس جویده شود. در غیر این صورت شانس ترک سیگار کاهش می یابد. اندازه توصیه شده بین 8 الی 12 قطعه در روز است اما نباید از 15 یا 25 قطعه در روز بیشتر شود. بیماران باید در هر بار 1 قطعه بجوند ولی نه پشت سر هم. زیرا ممکن است باعث افزایش اندازه دارو در بدن شود. بعد از 3 ماه بیمار باید اندازه آدامس را کاهش دهد. آدامس معمولاً در زمانی که مورد نیاز است به مدت 3 ماه جویده شده و سپس ظرف 3 ماه کاهش می یابد. دوره ی کاهش مصرف باید حدود 6 ماه طول بکشد. اگر بیمار در کاهش اندازه دچار مشکل شد، چندین دستور العمل را می توانید به او پیشنهاد دهید:

توصیه های لازم برای کاهش مصرف

1-تعداد کلی قطعات آدامس در هر روز را کاهش دهید.

2-آدامس را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید.

3-زمان جویدن آدامس را کاهش دهید.

4-آدامس های بدون شکر را جایگزین آدامس های نیکوتین کنید.

این نکته بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید: همه انواع NRT برای استفاده طولانی مدت، توصیه نشده، بلکه بنام یک تسکین موقت تا زمانی که وابستگی کاهش یابد توصیه می شود. بدون توجه به مصرف NRT، توقف سیگار کشیدن ممکن است فارماکوکینتیک تعدادی از داروها تغییر داده و لذا نیاز به تنظیم اندازه مصرف آن وجود دارد. داروهایی که ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند شامل پاراستامول، کافئین، ابمی پرامین، اگسازپام، پنتازوسین، پروپرانولول، تئوفیلین و انسولین هستند.

بررسی کنید که آیا بیمار حامله است یا شیر می دهد؟

همه انواع نیکوتین در حین حاملگی منع مصرف دارند زیرا نیکوتین از طریق خون به جنین می رسد (به غیر از قرص های زیر زبانی نیکوتین). همچنین نیکوتین در شیر مادر ترشح می شود. بنابراین در زمان شیردهی هم باید از مصرف آن خودداری کرد (مگر اینکه از طریق پزشک توصیه شده باشد)

به مصرف کنندگان یادآوری کنید که از بعضی نوشیدنی ها، 15دقیقه قبل و در حین جویدن خودداری کنند.

نوشیدنی های اسیدی مانند قهوه و نوشیدنی های غیر الکلی خنک می توانند جذب نیکوتین آدامس ها را کاهش دهند.

به بیماران با شرایط زیر توصیه کنید که قبل از مصرف ، با پزشک مشورت کنند:

1-بیماری های قلبی عروقی

2-زخم گوارشی

3-التهاب دهانی یا مری

4-زنان حامله یا شیرده

برچسب نیکوتین چیست؟

این برچسب شامل یک سیستم خود چسبنده ی انتقال پوستی نیکوتین است. دو نوع برچسب در دسترس می باشد. برچسب 24 ساعته که برای چسبیدن در روز و شب طراحی شده است و یک برچسب 16 ساعته که بلافاصله پس از بیدار شدن در صبح چسبانده و در زمان خواب برداشته می شود. اندازه کنترل شده نیکوتین به آهستگی در طی دوره زمانی 16 تا 24 ساعت آزاد شده و در تمام این مدت بر روی پوست چسبیده است. خصوصیات نیکوتین آن را برای حمل از طریق پوست مناسب کرده است. نیکوتین خاصیت لیپوفیلیک (چربی دوست) دارد که به آن اجازه می دهد از لایه شاخی (خارجی ترین لایه پوست) نفوذ کند همچنین خاصیت هیدرو فیلیک (آب دوستی) دارد که آن را قادر به عبور از عمیق ترین لایه های پوست کرده و سبب ورود آن به گردش خون سیستمیک می شود. نیکوتین بدون ایجاد غلظت های بالا که به سرعت در جریان خون افراد سیگاری بدنبال سیگار کشیدن دیده می شود، از راه پوست جذب می شود. روش برچسب، سطوح پایین تر نیکوتین را نسبت به مواقعی که فرد سیگار می کشد ایجاد می کند، اما برای جلوگیری از علائم محرومیت مانند تحریک پذیری، بی قراری و اضطراب کافی است. برچسب ها به بیماران اجازه می دهند که برای غلبه بر عادت سیگار کشیدن تمرکز کنند و از رسیدن تار، محرک ها و منواکسید کربن موجود در دود سیگار به بدن جلوگیری می کنند. برچسب یک شکل مناسب، ساده و راحت از NRT برای استفاده است. اگر چه، به نام جایگزین رفتاری مناسب و در موارد میل شدید به سیگار نمی توان از آن استفاده نمود. برچسب های نیکوتین به وضوح نشانه های میل شدید به سیگار را در مقایسه با دارونما کاهش می دهند. در یک مطالعه ارزیابی نشانه های محرومیت، میانه اندازه میل شدید روزانه طی 7 روز اول بعد از ترک سیگار در گروه مصرف کننده ی نیکوتین نسبت به گروه مصرف کننده ی دارونما پائین تر بود (P=0/017) نتایج این مطالعه نشان داد که برچسب های نیکوتین شدت میل شدید به سیگار را کاهش می دهند.

درمان صحیح با برچسب های نیکوتین اندازه ترک را در مقایسه با دارونما دو برابر کرده است. در یک مطالعه که بر روی 1200 نفر سیگاری حرفه ای صورت گرفت، تعداد بیماران گروه مصرف کننده برچسب های نیکوتین که ظرف یک سال در ترک کامل بودند، در مقایسه با مصرف کنندگان دارونما دو برابر بوده است (P

برچسب های 16 و 24 ساعته:

در مطالعاتی که کاربرد برچسب های 16 ساعته و 24 ساعته را مقایسه کرده است، هر دو درمان بهتر از دارونما بود. دلیل منطقی برای مصرف برچسب 16 ساعته آن است که این نوع برچسب در خلال ساعات بیداری مقادیر مورد نیاز نیکوتین را در اختیار فرد سیگاری قرار داده و از آزاد شدن نیکوتین در طول شب جلوگیری می کند که منجر به کاهش اختلال خواب و تحریک پوستی می شود.

دلیل منطقی برای مصرف برچسب 24 ساعته، وجود غلظت ثابت نیکوتین پلناما در طی شب می باشد که سبب کاهش میل شدید سیگاری ها به سیگار بعد از بیدار شدن از خواب می شود(که از جذب نیکوتین در شب ناشی می شود) اگرچه فاگرشتروم و ساکز گزارش کرده اند که بیشترین خطر عود در بعد از ظهر و عصر، بیشتر از صبح زود است.

یک مطالعه نشان داده که اندازه توقف سیگار کشیدن بعد از 4 هفته برای برچسب 24 ساعته 39 درصد و برای برچسب 16 ساعته 35 درصد است. اگرچه 6 ماه بعد تنها 22 درصد از مصرف کنندگان برچسبهای 24 ساعته 31 درصد از مصرف کنندگان برچسب 16 ساعته هنوز هم سیگار نمی کشیدند.

منبع: جایگزین های نیکوتینی ترک سیگار

منبع: نشریه پیام پزشک، شماره 59.

منبع: راسخون
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1153

به "جایگزین های نیکوتینی ترک سیگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگزین های نیکوتینی ترک سیگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید