اهمیت نهادینه سازی فرهنگ توجه به سلامت روان در جامعه

به گزارش رپید دانلود، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نهادینه سازی فرهنگ توجه به سلامت روان و پرداختن به بهداشت روان در جامعه را از مولفه های اساسی سلامت و ارتقا و بهبود آن برشمرد.

اهمیت نهادینه سازی فرهنگ توجه به سلامت روان در جامعه

دکتر سید وحید حسینی در نشست کمیته پیشگیری از خودکشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نشاط اجتماعی یکی از مؤلفه های اصلی رفاه و از مهم ترین شاخص های توسعه در کشور ها به شمار می رود و نقش بسیار مهمی در سلامت و پویایی اجتماعی ایفا می نماید.

او با اشاره به تاکید سازمان بهداشت دنیای در زمینه نقش بهداشت روان در سلامت جامعه گفت: با این حال با وجود نقش عمده بهداشت روان در سلامت عمومی، در بسیاری از نقاط دنیا این موضوع در درجه اهمیت پایین تری نسبت به سلامت و بیماری های جسمانی واقع شده و مورد غفلت قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه مردم در حال حاضر نسبت به سلامت جسمی خود توجه داشته و اقدام به ارزیابی آن می نمایند، بر اهمیت نهادینه سازی فرهنگ توجه به سلامت روان در جامعه، همسو با سلامت جسمی تاکید نمود.

دکتر حسینی توصیه دین مبین اسلام به مفاهیمی نظیر توکل و امید، مثبت نگری، قناعت و انتظارات منطقی، کنترل خشم، پرهیز از اندوه، خوش رفتاری، نشاط و شادمانی و بعلاوه اهمیت دادن به شبکه های حمایتی عاطفی و اجتماعی مانند خانواده را بیانگر توجه ویژه اسلام به بهداشت روان و نقش آن در سعادت بشر دانست و اظهار کرد: در مطالعات مختلف نیز نقش باور های مذهبی در سلامت روان به تایید رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خودکشی را یکی از موضوعات مهم در حوزه سلامت روان برشمرد و تاکید نمود: با استفاده از امکانات موجود، هم افزایی در زمینه به کارگیری توانمندی های موجود در دانشگاه و دیگر ارگان های مرتبط، می توان بسیاری از مسائل موجود در این حوزه را کنترل کرد و شاهد کاهش این معضل باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست، ضمن ارائه گزارشی از شرایط خودکشی در دنیا، کشور و استان فارس، چالش های پیش رو در شناسایی، مراقبت و پیگیری افراد دارای اختلالات روانی را اعلام کرد.

دکتر عباس رضائیان زاده گفت: خودکشی یکی از 10 علت عمده مرگ در دنیا است و به علت اهمیت آن، در ایران برنامه های مدونی برای پیشگیری از خودکشی پیش بینی شده است.

او مداخلات روانشناسی و روانپزشکی در آسیب های اجتماعی و آنالیز فرایند و ابعاد مختلف آن را برنامه ای درازمدت خوانده و گفت: در این زمینه توجه ویژه به افراد دارای سابقه اقدام به خودکشی، استفاده از ظرفیت های برون بخشی و توانمندسازی بهورزان، مراقبان سلامت و کارشناسان سلامت روان می تواند راهگشا باشد.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1449

به "اهمیت نهادینه سازی فرهنگ توجه به سلامت روان در جامعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت نهادینه سازی فرهنگ توجه به سلامت روان در جامعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید