انواع چوب برای ساخت آلاچیق چوبی

به گزارش رپید دانلود، آلاچیق های چوبی را می توان به یاری چوب های مختلف ساخت. با این وجود، دوام و استحکام این سازه بستگی به نوع چوب بکار رفته در آن دارد. انتخاب نوع چوب برای ساخت آلاچیق باید بر اساس شرایط آب و هوایی و اقلیم آن منطقه صورت گیرد. به همین علت، نمی توان گفت کدام نوع چوب برای ساخت آلاچیق مناسب تر است.

انواع چوب برای ساخت آلاچیق چوبی

به منظور اجرای آلاچیق چوبی بسته به شرایط محیطی می توان از چوب های مختلفی استفاده کرد، ازجمله:

  • چوب ترموود: ساخت آلاچیق با چوب ترمووود بیشتر در منطقه ها معتدل کاربرد دارد.
  • چوب روسی: ساخت آلاچیق چوبی با چوب روسی در بیشتر منطقه ها به شرط قرار گرفتن در سایه توصیه می گردد.
  • چوب پلاست: آلاچیق های چوب پلاست بیشتر برای منطقه های مناسب هستند که هم بارش و هم آفتاب زیادی دارند.

بعضی از آلاچیق های چوبی از انواع دیگر چوب ازقبیل بلوط و کهور ساخته می شوند. با این وجود، به علت قیمت بالای این درختان بومی فنلاند، چوب ترموود جایگزین مناسب تری به شمار می رود.

چوب روسی از برترین متریال ها برای ساخت آلاچیق محسوب می گردد. سبکی و ضریب الاستیسیته بالا، این چوب را برای اسکلت بندی آلاچیق مناسب می نماید. این چوب به علت استحکام بالا و خاصیت ارتجاعی مورد توجه سازندگان بسیار زیادی قرار گرفته است. از دیگر مزیت های تخته روسی می توان به قابلیت شکل پذیری، رنگ زیبا و روشن و یکنواخت بودن آن اشاره نمود. لازم به ذکر می باشد که از این چوب می توان در ساخت کف، قاب سازی سقف، درهای چوبی و دکورسازی استفاده کرد.

ساخت آلاچیق چوبی با چوب روسی

این نوع چوب از درخت بلوط، راش و گونه های مختلفی از کاج جنگل های روسیه تهیه می گردد. چوب این درختان در کارخانه ها در ابعاد مختلفی برش داده می شوند. چوب روسی یکی از صادرات این کشور به سراسر دنیا ازجمله ایران است. در بازار ایران، این چوب برای هر نوع چوب سفید رنگ وارداتی از کشور روسیه اطلاق می گردد. این چوب دارای کاربری های بسیار زیادی است. به طور مثال، در ساخت آلاچیق های چوبی بکار می رود.

آلاچیق های ساخته شده از چوب روسی دارای استحکام بسیار خوبی هستند. علاوه بر این، رنگ منحصر به فرد آن منجر به زیبایی دوچندان آلاچیق می گردد. از دیگر ویژگی های ساخت آلاچیق چوبی با چوب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر ترک خوردگی
  • در برابر رطوبت، دما، باد و باران مقاوم است
  • انعطاف پذیری بالا و قابلیت شکل پذیری در طرح های مختلف
  • سبک بودن آلاچیق نسبت به آلاچیق های دیگر

هنگام ساخت آلاچیق چوبی حتماً باید به سه مسئله توجه کرد: ابعاد، طراحی آلاچیق و متریال ساخت. هر سه مورد بر هزینه نهایی ساخت اثر می گذارند.

هر چه آلاچیق چوبی بزرگ تر ساخته گردد، هزینه ساخت نیز بیشتر خواهد بود. آلاچیق های چوبی در طرح های 8، 6، 5 و 4 ضلعی ساخته می شوند. هر چه تعداد اضلاع بیشتر باشد، هزینه آن نیز افزایش پیدا می نماید. علاوه بر این، تعداد ستون ها نیز باعث افزایش هزینه ها می گردد. نوع متریال بکار رفته در سقف و نمای کلی نیز بر هزینه ساخت تاثیر می گذارد. اگر بخواهید آلاچیق مقاوم و بادوامی بسازید، حتماً باید از متریال های خاصی بهره ببرید که به تبع قیمت بالاتری دارند.

خرید چوب روسی

چوب روسی یکی از برترین متریال ها برای ساخت آلاچیق های چوبی است. قیمت آن نیز تحت تاثیر نوسانات بازار تغییر می نماید و نمی توان اندازه دقیقی برای آن مشخص کرد. فاکتورهای بسیار زیادی بر قیمت آن تاثیرگذار هستند، ازجمله کیفیت و خشک یا خیس بودن چوب. به همین علت، در هنگام خرید این نوع چوب حتماً باید فاکتورهای مختلف را در نظر بگیرید. به طور کلی، توصیه می گردد خرید فرآورده های چوبی را از مراکز معتبر انجام دهید.

سخن پایانی

آلاچیق ها معمولاً در طرح ها و سبک های مختلفی ساخته می شوند. آلاچیق های چوبی همواره از محبوبیت بسیار زیادی در میان سازندگان و مردم برخوردار بوده اند. در ساخت آلاچیق از چوب های مختلفی می توان استفاده کرد، مانند پلاست یا ترموود. با این وجود، ساخت آلاچیق چوبی با چوب روسی همواره رواج داشته است. این چوب به علت ویژگی هایی از قبیل سبکی و استحکام، گزینه مناسبی برای ساخت آلاچیق به شمار می رود.

منبع: فوت و فن
انتشار: 27 مهر 1401 بروزرسانی: 27 مهر 1401 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1485

به "انواع چوب برای ساخت آلاچیق چوبی" امتیاز دهید

1 کاربر به "انواع چوب برای ساخت آلاچیق چوبی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع چوب برای ساخت آلاچیق چوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید