احتکار از ماسک تا مسکن

به گزارش رپید دانلود، این روز ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تقاضا برای ماسک و مواد بهداشتی افزایش یافته است و عده ای سود جو به تبع چنین شرایطی به وسیله انحصار و احتکاری که در کالا های مذکور ایجاد نموده اند به دنبال گرانفروشی و سود بیشتر هستند، در مقابل جامعه نیز خواهان برخورد مسئولان با انحصارگران و محتکران و گرانفروشان هستند.

احتکار از ماسک تا مسکن

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

در واقع شاید اصلاً مبحث کمبود کالا هایی، چون ماسک و مواد بهداشتی مطرح نباشد، اما عده ای، چون کالاها را احتکار نموده اند، زمینه گرانفروشی فراهم شده است. ماسک و مواد بهداشتی تنها نمونه ای از کالاهایی است که احتکار شده است اگر نگاهی به بازار های مسکن، خودرو، لوازم خانگی و گاهی حتی سهام کنیم رگه هایی را از رفتارهای انحصاری و احتکاری در آن ها باهدف افزایش قیمت در آن ها دیده می گردد.

از این رو باید فکری به حال انحصار ها و احتکار ها در بازار ها کرد وقتی گفته می گردد در بازار مسکن تهران که موجودی واحد های مسکونی 2میلیون و 500 هزار الی 3 میلیون و 500 هزار است و در حدود یک پنجم یا یک ششم خانه ها خالی است، این واقعه حتماً در قیمت ها و اجاره بها مؤثر است.

در شرایطی که مسکن بیشترین هزینه را به خانوار تحمیل می نماید هنوز در اقتصاد ایران سامانه جامع و کاملی وجود ندارد تا حقایق این بازار اعم از موجودی، قیمت، مالکیت ها و مبادلات اشخاص را به شکل دقیق انعکاس دهد. در 10 ماهه سال 98 کل معاملات مسکن در 22 منطقه تهران در حدود 60هزار معامله بوده است که نسبت به سال گذشته در حدود43 درصد ریزش داشته است. بازار مسکن از سال 92 تقریباً در رکود عمیق به سر می برد و بعضی از کارشناسان معتقدند در بازار رکودی احتمال دستکاری قیمت با انجام معاملات مسئله دار زیاد است.

در تهران بین 300 الی 700 هزار خانه خالی وجود دارد که امکان دارد عموم آن ها به بانک ها و مشاوران املاک مناطق متعلق باشد و این اشخاص برای افزایش قیمت ملکشان هم جو روانی برای رشد قیمت به راه بیندازند و هم این که معاملات مشکوک با نرخ بالا انجام دهند تا بدین واسطه نرخ ملک در مناطق را بالا گزارش نمایند، اما ریزش تعداد معاملات خبر از رکود شدید بازار می دهد به طور نمونه در منطقه 17 در کل در ماه 10 امسال 250 معامله ملک هم نشده است. بالاخره روزی و جایی باید انحصارها و احتکارها وبازی و دستکاری نرخ ها در بازار کلیه کالا و خدمات از ماسک و مواد بهداشتی گرفته تا مسکن و خودرو خاتمه یابد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 127

به "احتکار از ماسک تا مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتکار از ماسک تا مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید