چرا کیس کامپیوتر من پرسروصدا است و چگونه این مشکل را رفع کنم؟

به گزارش رپید دانلود، آیا کیس کامپیوتر شما سروصدای زیادی ایجاد می نماید؟ در این زمینه می توانیم به دلایل زیادی بپردازیم. بنابراین اگر از سروصدای زیاد کیس کامپیوتر خود عاصی شده اید، این مطلب را از دست ندهید که در آن به طور مختصر و مفید راهکارهایی را برای رفع کردن این مشکل مطرح می کنیم.

چرا کیس کامپیوتر من پرسروصدا است و چگونه این مشکل را رفع کنم؟

فن کیس دیویژن مدل 12025L

260,000

220,000

تومان

فن کیس ایتوک مدل Frio Three

260,000

تومان

خرید فن کیس کامپیوتر از خبرنگاران

مشاهده همه

گرما + فن = سروصدا

کیس کامپیوتر زمانی که تحت فشار زیادی قرار گرفته است، بیشترین سروصدا را ایجاد می نماید. بنابراین زمانی که مشغول اجرای بازی های سنگین هستید یا می خواهید از ویدیو های ادیت شده رندر خروجی دریافت بگیرید، افزایش سروصدای سیستم طبیعی محسوب می گردد. البته در این زمینه می توانید کارهایی هم انجام دهید. به عنوان مثال می توانیم به بهبود جریان هوا در کیس اشاره کنیم. بنابراین فن های ورودی و خروجی باید در برترین مکان ممکن قرار داشته باشند. در حالت ایده آل، فن ها باید هوای خنک را راهی کیس نمایند و هوای گرم از کیس خارج گردد.

از سوی دیگر آزاد بودن فضای اطراف کیس هم اهمیت بسیار زیادی دارد. طبیعتا اگر کیس را در یک فضای بسته مانند کمد قرار دهید، برای خنک کردن دچار چالش می گردد. در چنین شرایطی، هوای گرم وارد کیس می گردد و فن ها با فشار فزاینده ای روبرو خواهند شد؛ در نتیجه سروصدای فن ها هم بسیار بیشتر می گردد. اگر نمی توانید اطراف کیس فضای آزاد نسبتا بزرگی ایجاد کنید، پس بهتر است در همان مکانی که کیس قرار گرفته است، یک فن قرار دهید. با این کار میزای هوای گرم ورودی به کیس کاهش قابل توجهی پیدا می نماید.

پایین آوردن دمای محیط هم تاثیر زیادی دارد. به عنوان مثال اگر محیط بیرون از خانه خنک است، می توانید پنجره اتاق را باز بگذارید و در فصل تابستان، کولر را روشن نگه دارید.

تمیز کردن کیس

یکی از برترین کارها برای بهبود سیستم خنک نماینده در کیس، تمیز کردن آن است. گرد و غباری که درون کیس و روی فن ها قرار گرفته است، جلوی عملکرد درست آن ها را می گیرد. یکی از برترین راه ها برای تمیز کردن کیس کامپیوتر، استفاده از اسپری هوای فشرده است. در این زمینه توصیه می کنیم برای ورودی های کیس فیلترهای گرد و غبار تهیه کنید تا گرد و غبار کمتری راهی داخل کیس گردد.

فیلتر فن کیس گرین مدل G-120

16,000 تومان

مشاهده و خرید

اگر از فیلتر گرد و غبار استفاده می کنید، این فیلترها را مرتبا تمیز کنید تا جریان ورودی هوا دچار مشکل نگردد. با توجه به اینکه ورودی های هوا در بدنه لپ تاپ ها بسیار کوچک است، خیلی زودتر از انتظار این ورودی ها به علت گرد و غبار تا حدی مسدود می شوند و در نتیجه سیستم های خنک نماینده به مشکل می خورند. بنابراین اگر می توانید چند وقت یک بار بدنه لپ تاپ را هم باز کنید و داخل آن را تمیز کنید.

کنترل کردن فن ها

در رابطه با سروصدای کیس کامپیوتر، بهتر است دمای قطعات را کنترل کنید. در این زمینه ابزارهای زیادی وجود دارد که مثلا می توانیم به برنامه های CPU-Z و GPU-Z اشاره کنیم. آستانه گرمایی هرکدام از قطعات با هم فرق دارد و معمولا در مشخصات ارائه شده برای قطعه موردنظر، می توانید حداکثر دمای مجاز برای آن را مشاهده کنید. به عنوان مثال پردازنده ها زمانی که تحت فشار قرار دارند، معمولا دمای مناسب آن ها بین 40 تا 80 درجه سانتی گراد است. برای کارت گرافیک هم هنگام کارهایی مانند اجرای بازی های سنگین، دمای آن باید حدود 70 درجه سانتی گراد باشد و اگر دمای کارت گرافیک برای مدت طولامی بالای 85 درجه باشد، این موضوع به معنای مشکل در عملکرد سیستم خنک نماینده است.

اما اگر کیس شما تمیز است، داخل آن دمای بالایی ندارد ولی فن ها همچنان سروصدای زیادی ایجاد می نمایند، برای کنترل این موضوع می توانید آن ها را کنترل کنید. البته کنترل فن ها به مدل مادربرد، کارت گرافیک و فن های نصب شده در کیس دارد. برای بعضی سیستم ها با نصب برنامه هایی مانند SpeedFan می توانید سرعت حرکت فن را کم و زیاد کنید. بعلاوه ابزارهایی مانند MSI Afterburner به شما اجازه می دهند برای فن کارت گرافیک، پروفایل مشخصی معین کنید. اما همانطور که گفتیم استفاده از این ابزارها بستگی به قطعات مورد استفاده دارد.

البته باید خاطرنشان کنیم زمانی که سرعت حرکت فن ها را کاهش می دهید، این کار منجر به افزایش دمای داخلی کیس می گردد. بنابراین باید تعادل مناسبی را بین سرعت حرکت فن و دمای داخلی کیس پیدا کنید. زیرا گرما در کوتاه مدت عملکرد قطعات را کاهش می دهد و در بلندمدت عمر مفید قطعات را پایین می آورد.

جایگزین کردن فن های پرسروصدای کیس

اگر فن های موجود در کیس کامپیوتر شما سروصدای زیادی ایجاد می نمایند، احتمالا زمان تعویض آن ها فرا رسیده است. البته گاهی اوقات با کمی تمیز کردن و تعمیر جزئی هم می توانید مسائل این فن ها را به طور کامل رفع کنید. بنابراین قبل از تعویض فن ها، باید ببینید که آیا مشکل این فن ها قابل رفع شدن هست یا نه.

اگر هم در پی خرید فن برای کیس کامپیوتر هستید، به طور کلی فن های بزرگ تر برای ایجاد جریان هوا می توانند با سرعت پایین تری حرکت نمایند و در نتیجه سروصدای کمتری ایجاد می نمایند. البته باید ببینید که کیس شما برای فن ها از چه میزان ای پشتیبانی می نماید. فن های کیس ها در میزان هایی مانند 90 میلی متر، 120 میلی متر و حتی 140 میلی متر به فروش می رسند.

فن کیس دیویژن مدل 12025L

260,000

220,000

تومان

فن کیس ایتوک مدل Frio Three

260,000

تومان

خرید فن کیس کامپیوتر از خبرنگاران

مشاهده همه

در این زمینه شرکت های زیادی فعال هستند و در کل بهتر است از بین فن های ساخت شرکت های مشهور دست به انتخاب بزنید زیرا این فن ها امتحان خود را پس داده اند و عمر مفید طولانی تری دارند.

جایگزین کردن فن پرسروصدای CPU

گاهی اوقات فن پیش فرض پردازنده، سروصدای زیادی ایجاد می نماید و ممکن است عملکرد چندان خوبی هم نداشته باشد. بعضی از این فن ها به علت استفاده از پره های کوچک، برای فعالیت درست باید سرعت بالایی داشته باشند و سرعت بالا هم به معنای ایجاد صدای بیشتر است. بنابراین به جای فن های پیشفرض، می توانید بین از خنک نماینده های بادی باکیفیت دست به انتخاب بزنید. این نوع خنک نماینده ها در محدوده های قیمتی متفاوت به فروش می رسند و با توجه به فشاری که به پردازنده وارد می کنید، گزینه مناسب موردنظر خود را بخرید.

خنک نماینده پردازنده کولر مستر مدل BLIZZARD T20

428,900

تومان

خنک نماینده پردازنده کولر مستر مدل MASTERAIR MA620M

2,960,000

تومان

خرید خنک نماینده بادی برای CPU از خبرنگاران

مشاهده همه

خنک نماینده های آبی هم عملکرد بسیار خوبی دارند و برای بعضی کاربران که فشار زیادی به پردازنده وارد می نمایند، انتخاب بهتری هستند. این نوع خنک نماینده ها در میزان های مختلف به فروش می رسند و البته قبل از خرید باید ببینید که آیا کیس شما از خنک نماینده آبی پشتیبانی می نماید و در این صورت کدام میزان برای آن بهتر است.

خنک نماینده پردازنده ایسوس مدل ROG Strix LC 120 RGB

4,650,000

تومان

سیستم خنک نماینده اینتل مدل 478

99,000

تومان

خرید خنک نماینده آبی از خبرنگاران

مشاهده همه

برای کارت گرافیک هم اگرچه می توانید خنک نماینده جداگانه بخرید، ولی استفاده از آن به راحتی خنک نماینده های پردازنده نیست. بعلاوه گاهی اوقات این نوع خنک نماینده ها نسبت به فن های موجود در بدنه کارت گرافیک، مزیت محسوسی ارائه نمی نمایند. بنابراین برای کارت گرافیک باید توجه بیشتری به این موضوع نشان بدهید تا بی فایده متحمل هزینه زیادی نشوید. به طور کلی توصیه می کنیم خود فن های کارت گرافیک را آنالیز کنیم و اگر این فن ها مسئله ای ندارند، جریان هوای داخل کیس را با بهره گیری از روش های مختلف بهبود ببخشید.

خرید کیس و پاور بی صدا

بعضی از کیس ها به طور ویژه برای کاهش سروصدا ساخته شده اند. این نوع کیس ها از چندین فن باکیفیت بهره می برند که نه تنها این فن ها صدای زیادی ایجاد نمی نمایند، بلکه با برقراری جریان هوای مناسب در درون بدنه کیس، حرارت دیگر قطعات را کاهش می دهند تا فن های آن ها با فشار زیادی روبرو نشوند.

کیس کامپیوتر گرین مدل AVA

816,000

تومان

کیس کامپیوتر گرین مدل Aria

1,820,000

تومان

خرید کیس کامپیوتر از خبرنگاران

مشاهده همه

در زمینه پاور هم گزینه های زیادی وجود دارد و اگر می خواهید تا حد ممکن با سروصدای کمی روبرو شوید، باید ببینید فن پاور چقدر صدا ایجاد می نماید. بعضی شرکت ها در این زمینه پاورهای مناسبی راهی بازار نموده اند که می توانید از بین آن ها دست به انتخاب بزنید.

منبع تغذیه کامپیوتر گرین مدل GP500A-ECO Rev3.1

1,768,000

تومان

منبع تغذیه کامپیوتر سگوتپ مدل GP1800G 1700W Power Supplies 80 Plus Gold

3,240,000

تومان

خرید پاور کامپیوتر از خبرنگاران

مشاهده همه

هاردها هم می توانند پرسروصدا باشند

همانطور که احتمالا می دانید، هارد درایوها از قطعات متحرک بهره می برند و بنابراین نسبت به حافظه های SSD سروصدای بیشتری ایجاد می نمایند. اما با توجه به اینکه در مقایسه با حافظه های SSD قیمت بسیار پایین تری دارند، کاربران همچنان به طور گسترده از آن ها استفاده می نمایند. با وجود اینکه هارد درایوها هم در واقعیت سروصدای زیادی ندارند، اما برای بعضی کاربران ممکن است این سروصدا بالاتر از حد انتظار باشد.

در چنین شرایطی چاره ای جز خرید حافظه SSD ندارید که البته خوشبختانه در مدل های متنوع و محدوده های قیمتی گوناگون به فروش می رسند و می توانید از بین آن ها دست به انتخاب بزنید.

اس اس دی اینترنال وسترن دیجیتال مدل Green WDS240G2G0A ظرفیت 240 گیگابایت

887,000

تومان

حافظه SSD وسترن دیجیتال مدل BLUE WDS200T2B0C ظرفیت 2 ترابایت

11,800,000

تومان

خرید حافظه SSD از خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

چرا بعضی کیس ها سروصدای زیادی ایجاد می نمایند؟

در این زمینه دلایل متعددی وجود دارد ولی در کل می توانیم به مواردی مانند ضعیف بودن فن ها و گرمای بیش از حد اشاره کنیم.

برای کاهش سروصدای کیس کامپیوتر چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

برترین راه حل برای حل این مشکل، تعویض فن های درون کیس و فن مربوط به پردازنده است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 بهمن 1401 بروزرسانی: 30 بهمن 1401 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1543

به "چرا کیس کامپیوتر من پرسروصدا است و چگونه این مشکل را رفع کنم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کیس کامپیوتر من پرسروصدا است و چگونه این مشکل را رفع کنم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید