ورود پر سر و صدای شاخ های اینستاگرام به سینما و تلویزیون
به گزارش رپید دانلود، در یک سال گذشته شاهد حضور پررنگ اینفلوئنسر ها و چهره های اینستاگرامی در تلویزیون و حتی سینما بوده ایم و این موضوع همچنان ادامه دارد.
خراسان نوشت: جدیدترین چهره مشهور فضای مجازی که وارد سینما شده و میخواهد کارش را با فیلم سازی آغاز کند، محمدامین کریم پور است. شنبه شب خبری درباره فیلم نامه هایی که مجوز ساخت گرفتند منتشر شد و نام او به عنوان کارگردان فیلمی به نام حکم تجدید نظر در کنار دیگر سینماگران دیده می شد. به بهانه این خبر، نگاهی داشته ایم به چهره های اینستاگرامی که وارد سینما و تلویزیون شده اند و تاثیر حضور آن ها در پیروزیت آن اثر.
اولین اینفلوئنسری که کارگردان شد
محمدامین کریم پور در اینستاگرام ویدئو های طنز منتشر می نماید و به واسطه این ویدئو ها شناخته می گردد. او تا به حال به عنوان مهمان در برخی از برنامه ها مانند من و شما، ایرانیوم و ویژه برنامه بوی عیدی در قاب تلویزیون دیده شده است. تنها سابقه او در بازیگری نیز مربوط به بازی در فیلم ویدئویی سرکوفت به کارگردانی کریم رجبی می رسد که سال 97 در فضای مجازی منتشر شد. ژانر این فیلم کمدی بود و محمد معماریان که او هم یکی از اینفلوئنسر های اینستاگرام است، در آن بازی نموده بود. کریم پور که پیشتر به پشتوانه تعداد بسیار زیاد دنبال نمایندگان خود در اینستاگرام به تلویزیون راه یافته بود، اکنون قرار است اولین فیلم خود را جلوی دوربین ببرد.
اینفلوئنسر ها در سینما
علاوه بر محمدامین کریم پور چهره های دیگری هستند که تعداد زیاد دنبال نمایندگان صفحه اینستاگرام شان، سکوی پرتاب مهمی برای ورود آن ها به سینما و عرصه بازیگری شده بود. یکی از این افراد سهیل مستجابیان است که به بهانه دابسمش های بامزه ای که در صفحه شخصی اش منتشر نموده، شناخته شده و دنبال نماینده های زیادی پیدا نموده است. او سال 97 در فیلم بی حسی موضعی ساخته حسین مهکام و به تهیه نمایندگی حبیب رضایی ایفای نقش کرد و اولین حضور در سینما را تجربه کرد. این فیلم هنوز اکران نشده و پارسا پیروزفر، باران کوثری، حسن معجونی و حبیب رضایی بازیگران این فیلم هستند.
محمد قادری معروف به ممد لمینت دیگر چهره ای است که به واسطه شهرت در اینستاگرام در فیلم کمدی رحمان 1400 ساخته منوچهر هادی، دیده شد. البته او در این فیلم حضور بسیار کوتاهی داشت، اما برای جلب توجه مخاطب به فیلم از حضور او استفاده شده بود. محمد قادری برخلاف دیگر چهره هایی که وارد سینما و تلویزیون شده اند، حتی فراوری محتوا هم نداشت و تنها به دلیل حواشی و ظاهرش در اینستاگرام مشهور بود.
دانیال خیرخواه نیز تازه ترین چهره ای است که به بهانه دابسمش های جالبش در اینستاگرام هواداران زیادی دارد و قرار است در فیلم شب، داخلی، دیوار اثر برادران جلیلوند بازی کند و با ستاره هایی مانند نوید محمدزاده و امیر آقایی همبازی گردد. البته او نیز مانند سهیل مستجابیان سابقه بازی در تئاتر دارد و استفاده خوبی که در ویدئو های خلاقانه اش از میمیک صورت خود می نماید، نشان از توانایی او در بازیگری دارد.
اینفلوئنسر ها در تلویزیون
جواد خواجوی و علی صبوری که در ماه های گذشته با سریال هایی مانند سرباز و آخر خط در تلویزیون دیده شدند، در فضای مجازی چهره های پرمخاطبی هستند و تعداد دنبال نمایندگان آن ها میلیونی است. جواد خواجوی در اینستاگرام، به دلیل ویدئو های کوتاهی که با دوبله و لهجه مشهدی منتشر می نماید شناخته می گردد. او ماه رمضان سال جاری با سریال سرباز در مقام بازیگر در تلویزیون دیده شد و اکنون به عنوان یکی از اعضای اتاق فکر برنامه امشو فعالیت می نماید.
علی صبوری پیش از آخر خط با خنداننده شو در شبکه نسیم به شهرت رسید و این شهرت باعث شد تعداد دنبال نمایندگان او در اینستاگرام بیشتر و بیشتر گردد. او در فضای مجازی ویدئو های طنز فراوری می کرد و پس از خندوانه به تازگی با سریال آخر خط در تلویزیون دیده شد.
سکوی پرتاب چهره ها
جز محمد قادری و علی صبوری، دیگر افرادی که نام بردیم مانند سهیل مستجابیان، دانیال خیرخواه و جواد خواجوی، سابقه بازی در تئاتر دارند که امتیاز مثبتی برای آن هاست، اما اگر این افراد در فضای مجازی فعال نبودند و دنبال نمایندگان چندصد هزار نفری یا میلیونی نداشتند، نمی توانستند در اولین تجربه حضور در سینما یا تلویزیون با کارگردان های باسابقه و شناخته شده همکاری نمایند و بعید بود که فقط به دلیل سابقه فعالیت در تئاتر، برای بازی در فیلم و سریال ها انتخاب شوند، همان طور که تا پیش از شهرت در فضای مجازی نتوانسته بودند به سینما و تلویزیون راه یابند.
نمی توان منکر این موضوع شد که شهرت آن ها در فضای مجازی تاثیر زیادی در ورود به عرصه بازیگری داشته است. بسیاری از بازیگران بااستعداد تئاتر، کارگردانان فیلم های کوتاه یا مستند، به دلیل این که چهره نیستند و اسم و رسمی در فضای مجازی ندارند باید سال ها انتظار بکشند تا شاید بتوانند وارد سینما یا تلویزیون شوند، اما اینفلوئنسر ها به پشتوانه چند صدهزار دنبال نماینده و شهرتی که دارند، به راحتی وارد این حوزه می شوند و در سینما و تلویزیون فعالیت می نمایند.
آغوش باز به روی اینفلوئنسر ها
ظاهرا حضور برخی اینفلوئنسر ها در تعدادی از آثار سینما و تلویزیون، بهانه ای شده برای پر کردن خلأ قصه خوب، خلاقیت و ایده های تازه. برنامه های تلویزیونی از حضور آن ها به عنوان مجری یا مهمان استفاده می نمایند تا توجه مخاطبان را جلب نمایند و در فضای مجازی وایرال شوند، فیلم های سینمایی برای تضمین بخشی از پیروزیت فیلم در گیشه سراغ چهره های مشهور در فضای مجازی می فرایند تا اثرشان دیده و تبلیغ گردد یا در زمان اکران به فروش خوبی دست یابند، بنابراین از حضور آن ها در تلویزیون و سینما استقبال خوبی می گردد.
ناکامی چهره ها در پیروزیت آثار
تعداد بینندگان سریال سرباز و آخر خط و استقبال کم مخاطبان از این آثار نشان می دهد که صرف حضور چهره های مشهور فضای مجازی در یک اثر نمی تواند پیروزیت آن را تضمین کند. تجربه این دو سریال نشان داد اگر فردی در اینستاگرام چهره پر مخاطبی باشد، لزوما نمی تواند تعدادی از دنبال نماینده هایش را پای تلویزیون بکشاند و به این واسطه حضور پیروزی در تلویزیون داشته باشد. مثلا کاربران فضای مجازی علی صبوری را به دلیل محتوای طنزی که به اشتراک می گذارد، دنبال می نمایند، اما آمار 19 درصدی بینندگان سریال می گوید تعداد زیادی از دنبال نماینده های او مخاطب سریال طنز آخر خط نبوده اند، بنابراین حضور چهره های اینستاگرامی در سینما و تلویزیون پیروز نبوده است.
منبع: فرارو