همه خانه ها را نباید بازسازی کرد!

به گزارش رپید دانلود، یک مثال واقعی از آپارتمان مسکونی در خیابان مطهری تهران که نباید بازسازی میشد

همه خانه ها را نباید بازسازی کرد!

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

گاهی اوقات هرچقدر هم به مالکین پروژه ها و مراجعین شرکت خبرنگاران، اصرار کنیم که بازسازی خانه یا آپارتمان آنها تصمیم اشتباهی است، بازهم به هدایت ما توجه نمی کنند. بارها رخ داده است که بعد از اینکه مجموعه ما بازسازی پروژه آنها را رد کرده است، برخلاف نظر کارشناسان ما اقدام به بازسازی کرده اند و درنهایت متأسفانه پس از پایان بازسازی متوجه شده اند که خانه یا ساختمانشان اصلاً نباید بازسازی میشد.

در اینجا یک مثال کاملاً واقعی در خصوص یکی از مواردی که کارفرما برخلاف نظر کارشناسی مجموعه ما اقدام به بازسازی آپارتمان خود نمود را بیان می کنیم. این پروژه یک واحد آپارتمان 4 طبقه در خیابان مطهری تهران بوده است که در سال 1396 به مجموعه ما پیشنهاد شده بود. متأسفانه در نهایت کارفرمای این پروژه بطور کامل از تصمیم خود برای بازسازی و هزینه مبلغ بسیار زیادی که پرداخته بود، ناراضی و پشیمان بوده است.

در ادامه فرایند انجام این پروژه و اتفاقاتی که ما را در جریان آن قرار داده اند، میپردازیم.

هدف از مطالعه این مقاله:

با مطالعه این مقاله بعنوان یک مثال واقعی از پروژه بازسازی که نباید از ابتدا انجام میشد، متوجه خواهیم شد که به نظر کارشناسان بازسازی بیشتر اعتماد کنیم. اگر شخص با تجربه و متخصصی به ما پیشنهاد کند که نباید بازسازی خانه یا آپارتمانمان را انجام دهیم، باید نظرات و دلایل ایشان را با دقت آنالیز نماییم. به این ترتیب پس از بازسازی ساختمان مانند کارفرمای پروژه ای که در ادامه آنرا برای شما شرح خواهیم داد، از هزینه، وقت و انرژی که برای بازسازی خانه خود صرف کرده ایم پشیمان نمی شوید.

مراجعه مالک به شرکت خبرنگاران و پیشنهاد اجرای پروژه ای که نباید بازسازی میشد!

در سال 96، یک خانواده برای مشاوره در خصوص بازسازی خانه 95 مترمربعی خود که به تازگی خریداری کرده بودند، در یک آپارتمان 4 طبقه واقع در خیابان مطهری تهران، به کارشناسان ما مراجعه نمودند. ابتدا صحبتها و مشاوره اولیه به ایشان ارائه شد. سپس، کارشناسان ما برای برداشت اطلاعات مورد احتیاج بمنظور برآورد هزینه بازسازی خانه مورد نظر و مدت زمان بازسازی، به آدرس مورد نظر رفته و محل پروژه را آنالیز نمودند.

آنالیز اولیه کارشناسان ما از آن ساختمان و واحد آپارتمان و نظر کارشناسی ایشان:

ابتدا آنالیز های اولیه از شرایط مشاعات ساختمان، سیستم تأسیسات و شرایط عمومی آپارتمان انجام شد. در نهایت نظر کارشناسان ما این بود که هزینه نمودن برای تعمیرات اساسی در چنین ساختمانی تنها برای یک واحد از آن ساختمان، منطقی و به صلاح کارفرما نیست. زیرا این هزینه ها برای بازسازی قرار است با هدف افزایش کیفیت آن واحد آپارتمانی انجام گردد. اما با بازسازی آن یک واحد آپارتمان این نتیجه بدست نمی آید.

درمورد این پروژه، براساس پیش بینی کارشناسان شرکت خبرنگاران، بازسازی کلی تصمیم درستی نبوده و در نهایت نتیجه مطلوبی برای مالک آپارتمان نخواهد داشت. هرچقدر هم که بازسازی با کیفیت انجام گردد و هزینه زیادی هم برای آن پرداخت گردد، بازهم نتیجه موردنظر مالک بدست نخواهد آمد.

دلیل آن نیز این است که تنها قرار بوده است تا بر روی یک واحد از کل ساختمان بازسازی انجام گردد. درحالی که کل ساختمان، بطور کامل احتیاج به تعمیرات اساسی داشته است.

تنها زمانی می توانستیم از نتیجه نهایی مطلوب بازسازی آن آپارتمان مطمئن باشیم که بازسازی آن یک واحد، بخشی از بازسازی کل ساختمان باشد. یعنی کل ساختمان یا لااقل قسمتهای مشترک و مشائات ساختمان همراه با آن واحد آپارتمان، بازسازی گردد.

دلایل کارشناسان ما درباره اینکه چرا این آپارتمان نباید بازسازی میشد.

  • ترکهای مورب در میان دهنه های ستونها که نشانه نشست پی ساختمان در طولانی مدت است. که علت آن احتمالاً منفرد و غیر استاندارد بودن پیهای پای ستونهای ساختمان بوده است. یعنی احتمالاً پی های پای ستونهای ساختمان، بهم اتصال نداشته اند.
  • سیستم منسوخ شده تیرهای خرجینی. به معنی ناپایداری و مقاومت کم ساختمان در برابر زلزله.
  • لکه های زرد در سقف و دیوارهایی که مرطوب بودند. که نشان دهنده نشتی و پوسیدگی تأسیسات کل ساختمان و واحدهای همسایه بوده است. بخصوص همسایه طبقه بالا.
  • پوسیدگی لوله های ساختمان که در مشاعات ساختمان نیز قابل رویت بوده است.
  • نشانه هایی از نشست کف پارکینگ بدلیل ریزش چاه قبلی ساختمان. و فرایند نشست خاک در زیر ساختمان در کنار چاه جدید که ادامه دار خواهد بود.
  • سیستم موتورخانه قدیمی که بمرور در آینده نزدیک به دفعات احتیاج به تعمیرات صرف هزینه خواهد داشت.
  • ساختمان 50 سال ساخت و آماده تخریب و نوسازی بوده و عمر مفید آن به پایان رسیده بوده است. بنابراین، بازسازی بخشی از آن، تصمیم اشتباهی بوده است.

پیشنهاد ما به مالک این آپارتمان:

پیشنهاد اول کارشناسان ما به مالکین این واحد آپارتمان این بود که، بجای هزینه کردن برای بازسازی کامل این واحد آپارتمان که نباید بازسازی میشد، آن را بفروشند. با اینکه به تازگی آنرا خریداری کرده بوده اند. سپس با مبلغ فروش این خانه بعلاوه مبلغی که تصمیم داشتند صرف بازسازی آن کنند، آپارتمان نوسازتر و بدون احتیاج به بازسازی خریداری کنند. یا اگر تمایل به بازسازی خانه با سلیقه خود دارند، آپارتمانی را در ساختمانی خریداری کنند که انجام بازسازی آن، منطقی و بصرفه باشد.

پیشنهاد دوم ما به مالک این بوده است که، بجای بازسازی کامل و پرهزینه، یکسری تعمیرات و بازسازیهای ساده در این آپارتمان انجام دهند. و هزینه زیادی برای بازسازی آن نپردازند. تعمیرات و بازسازی ساده مانند بازسازی سرویسها، تعویض کابینتها و رنگ آمیزی خانه که بخشهای مهمی از مراحل بازسازی کامل آپارتمان هستند.

به این ترتیب پس از این بازسازی ساده، یا خودشان در این واحد ساکن شوند و یا درصورتی که بازهم انتظارات آنها برآورده نشده باشد، این واحد را اجاره داده و خود در واحد آپارتمان بهتری ساکن شوند.

اما در هرصورت مجموعه ما اجرای بازسازی این پروژه را قبول نکرد. چرا که هیچ مجموعه متخصص و متعهدی، تنها برای رسیدن به سود پروژه، برخلاف منفعت کارفرما، انجام چنین پروژه ای را قبول نمیکند. اینکار تنها از اشخاص و شرکتهای بی تجربه و غیر متخصصی بر می آید که رضایت نهایی و صرفه مالی مشتریان آنها برایشان اهمیتی نداشته باشد.

تماس دوباره مالک این آپارتمان با مجموعه ما پس از گذشت چند هفته:

پس از پایان مشاوره و رد این پروژه از جانب ما و گذشت چند هفته، مالک این آپارتمان با مجموعه ما تماس گرفتند. در نتیجه این تماس، متوجه شدیم که برخلاف هدایت کارشناسان ما، مالک خانه، بازسازی خانه خود را به مجموعه غیر متخصص و کم تجربه نچندان مناسبی، سپرده بوده است. هدف از تماس با کارشناسان ما، دریافت مشاوره درمورد مسئله ای بوده است که در زمان بازسازی برای خانه ایشان، پیش آمده است. متأسفانه با توجه به کیفیت کار پیمانکاری که برای ایشان بازسازی را انجام می داده است، اعتماد خود را به این پیمانکار از دست داده بودند.

در نهایت، کارشناسان ما هدایت و مشاوره ای که مورد احتیاج مالک بوده است به ایشان ارائه دادند. همچنین با توجه به اینکه در میانه بازسازی خانه قرار داشتند، به ایشان پیشنهاد شد تا با صرف کمترین هزینه ممکن کار بازسازی را با همان پیمانکار اولیه به پایان برسانند. چرا که تعویض پیمانکار در میانه بازسازی معمولاً تصمیم اشتباهی برای کارفرما است.

پس از گذشت حدود 4 ماه، بار دیگر مالک برای دریافت مشاوره با مجموعه ما تماس گرفتند. طی تماس تلفنی ایشان، متوجه شدیم که مدت بازسازی بیش از 4 ماه طول کشیده است.

درخواست مالک این آپارتمان، بازدید و آنالیز دوباره کارشناسان ما از محل آپارتمان ایشان بود. هدف از بازدید دوباره نیز ارائه مشاوره و هدایت برای رفع ضعفها و مسائل به جامانده از بازسازی نامناسب و غیر اصولی خانه ایشان بود. تا درصورت امکان، این رفع ایرادها بوسیله تیم اجرایی شرکت خبرنگاران انجام گردد.

به این ترتیب، کارشناسان ما بار دیگر به محل واحد مسکونی مورد نظر مراجعه کرده تا بنا به درخواست کارفرما نظر کارشناسی خود را اعلام کنند.

نتیجه بازدید و آنالیز آپارتمان بازسازی شده ای که نباید بازسازی میشد:

پس از آنالیز آپارتمان بازسازی شده، متأسفانه تعیین شد که بازسازی صورت گرفته، بسیار نامناسب بوده است. اجرای کناف سقف، کاشی کاری و بازسازی سرویسها، کابینتها و بازسازی آشپزخانه، سرامیک کاری کف و متأسفانه بیشتر بخشهای آپارتمان ایرادات بسیار زیادی داشته است. حتی نصب درب ضد سرقت واحد نیز، دارای ایرادات بسیار زیادی بوده است.

همچنین براساس شرایط موجود، تعیین بوده است که پس از انجام بازسازی، بارها کوشش شده تا بعضی ایرادات رفع گردد. اما در بیشتر موارد، این ایرادات یا رفع نشده است یا حتی بدتر شده است.

براساس نظر کارشناس شرکت خبرنگاران ، تنها بخشی از کار که با کیفیت مطلوب صورت گرفته بود ، نقاشی واحد بوده است. به این ترتیب حدس ما این بوده است که، تخصص پیمانکاری که بازسازی را انجام داده است دراصل نقاشی ساختمان بوده است. متأسفاه گاهی اوقات این اتفاق در پروژه های بازسازی حتی دکوراسیون داخلی نیز می افتد. اینکه افرادی با تجربه و تخصص زیاد در یک بخش از کار ساختمانی، مدیریت و اجرای پروژه های کامل بازسازی و دکوراسیون داخلی را قبول می کنند. که خب نتیجه آن نیز معمولاً یک چیز است، نارضایتی مالکین.

هزینه 120 میلیون تومانی در سال 1396 برای بازسازی آپارتمانی که اصلاً نباید بازسازی میشد!!!!!

براساس اطلاعاتی که از مالک این واحد آپارتمانی گرفته شد، هزینه بازسازی خانه ایشان، در سال 1396، درحدود 120 میلیون تومان بوده است. که البته در حدود 100 میلیون تومان آن به پیمانکار پرداخت شده بود و مابقی خرج هزینه های جانبی شده بوده است.

هزینه ای که برای بازسازی این آپارتمان صرف شده است، خیلی بیش تر از مقداری که واقعاً احتیاج به هزینه داشته نبوده است. بلکه مشکل پرداخت چنین هزینه ای، دو موضوع می باشد:

  • اول اینکه، این هزینه باید برای یک بازسازی کامل بدون ایراد و نقص پرداخت گردد.
  • دوم اینکه، 120 میلیون تومان صرف بازسازی خانه ای که اصلاً نباید بازسازی میشد، شده است.

در نهایت، هزینه کردن برای هر موضوعی اگر نتیجه مطلوبی نداشته باشد، هدر دادن، پول، زمان و انرژی است. حتی اگر این هزینه کم باشد.

بنابراین باید در زمان تصمیم گیری در رابطه با بازسازی، انتخابهای درستی انجام دهیم تا هزینه ای که انجام می دهیم، هدر نرود. مهمترین و اصلی ترین راه برای رسیدن به تصمیمات درست نیز، دریافت مشاوره بازسازی کامل و درست است.

پیشنهاد آخر ما به مالک این آپارتمان:

بازهم براساس تجربه خودمان، به مالک پیشنهاد دادیم تا برای اصلاح ایرادات اقدامی انجام ندهد. زیرا تنها راه رفع کردن تمام ایرادات این بود که، هر قسمت بطور کامل از ابتدا بازسازی گردد. براساس تجربه، گاهی اوقات کوشش برای رفع یک ایراد در بازسازی، تنها باعث خرابتر شدن و شدیدتر شدن آن ایراد می گردد.

در پایان براساس شرایط موجود و نظر کارشناسی شرکت ما، مالکین تصمیم گرفتند تا واحد بازسازی شده را به همان شکل موجود اجاره دهند. خود نیز در یک واحد آپارتمان دیگر بعنوان مستأجر ساکن شوند. تا به این ترتیب، در موقعیت مناسب، این واحد آپارتمان خود را فروخته و یک واحد آپارتمان دیگر با شرایط بهتر خریداری کنند.

تجربه و نکات مهمی که در خصوص این پروژه بدست آوردیم:

  • تمام خانه ها و واحدهای مسکونی و بطور کلی تمام فضاها، ارزش بازسازی کامل ندارند. پرداخت هزینه بسیار زیاد نیز در بسیاری از مواقع کارساز نیست. مانند این پروژه، نباید 120 میلیون تومان هزینه کنیم و در پایان بازهم کیفیت کار بخاطر پیمانکار نامناسب، راضی کننده و مناسب نباشد.

حتی اگر پیمانکار مناسبی نیز این پروژه بازسازی را انجام میداد و حتی با هزینه کمتر، بازهم در پایان، مالک این خانه، از نتیجه بازسازی، بطور کامل راضی نمیبود. زیرا خانه بازسازی شده ایشان در یک ساختمان با مسائل بسیار زیاد قرار داشته است که تنها گزینه های مناسب برای آن، تخریب و نوسازی یا بازسازی کل ساختمان می توانست باشد.

  • حتماً پیش از تصمیم به بازسازی خانه یاهر فضایی باید با افراد یا شرکتهای باتجربه که واقعیتهای پروژه ما را به ما میگویند مشورت کنیم. و حتماً با بیش از یک فرد یا شرکت متخصص بازسازی مشاوره داشته باشیم. بعد از دریافت مشاوره بازسازی میتوانیم تصمیم نهایی خود را بدرستی اتخاذ نماییم.

همچنین توجه داشته باشیم که هر کدام از این افراد و یا شرکتها، ممکن است بخاطر دست یابی به سود پروژه، به شما نگویند که بازسازی خانه شما تصمیم درستی نیست.

  • چنانچه کسی قصد داشته باشیم خانه ای بخریم با این شرایط که بعد از خرید بازسازی کنیم، باید با چند متخصص مشورت کنیم. مشورت در خصوص اینکه بازسازی این واحد منطقی و اصولی است یا خیر. درغیر اینصورت ممکن است به اشتباه خانه ای را خریداری نماییم که بازسازی آن و هزینه کردن بازسازی آن تصمیم اشتباهی باشد. دقیقاً مانند پروژه خیابان مطهری که اصلاً نباید بازسازی میشد.

راهکار اینکه ما این اشتباه را نکنیم چیست؟

باید حتماً از بیش از یک فرد یا شرکت متخصص بازسازی مشاوره رایگان دریافت نماییم و بعد تصمیم بگیریم. اولین قدم در هر پروژه ساختمانی، مشورت با افراد و یا تیمهای با تجربه و از همه مهمتر منصف در خصوص پروژه مورد نظرمان است. شاید اگر با یک فرد یا شرکت دکوراسیون داخلی و بازسازی در خصوص پروژه خود مشورت کنیم، به این نتیجه برسیم که اصلاً نباید خانه خود را بازسازی کنیم .

در نهایت، پیشنهاد میکنیم اگر تصمیم به بازسازی اصولی ساختمان یا خانه یا فروشگاه یا هر محل دیگری را دارید، قبل از تصمیم گیری، با کارشناسان ما در شرکت خبرنگاران تماس گرفته و از مشاوره کاملاً رایگانی که در اختیار شما قرار داده می گردد، استفاده نمایید.

جمع بندی این مقاله:

در این مقاله یک مثال واقعی از آپارتمانی که نباید بازسازی میشد را بطور کامل شرح دادیم. در خصوص پیشنهادهای کارشناسانمان به مالک آن صحبت کردیم. دلایل مخالفت کارشناسان شرکت خبرنگاران را با بازسازی شرح دادیم. در نهایت هم نتیجه بازسازی این آپارتمان را بیان کردیم.

اکنون دیگر شرح بیشتری برای اینکه بگوییم چرا گاهی اوقات تصمیم به بازسازی ساختمان، اشتباه است، احتیاج نیست. حال می دانیم که اجرای پروژه هایی که نتیجه آنها نمیتواند رضایت بخش باشد را، افراد یا شرکت های متخصص قبول نمیکنند. بنابراین قبول کردن پروژه بازسازی ما از سمت یک پیمانکار، دلیل بر درست بودن تصمیم ما درمورد انجام بازسازی نیست.

در نهایت هم توصیه کردیم که برای جلوگیری از چنین اشتباهاتی در تصمیم گیری، حتماً پیش از تصمیم گیری نهایی، با بیش از یک یا فرد متخصص صحبت کرده و نظرات ایشان را دریافت نماییم.

منبع: آیریا
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 317

به "همه خانه ها را نباید بازسازی کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه خانه ها را نباید بازسازی کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید