مذاکرات ترکیه و یونان برگزار گردید

به گزارش رپید دانلود، به گزارش خبرنگاران به نقل از یورو نیوز، دیروز دوشنبه اولین گفتگوهای سطح بالا با هدف کاهش تنش میان ترکیه و یونان طی 5 سال گذشته در استانبول و در پشت درهای بسته میان مقام های دو کشور برگزار گردید.

مذاکرات ترکیه و یونان برگزار گردید

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

این نشست در کاخ دولما باحچه استانبول یک سال پس از آن برگزار گردید که دو کشور عضو ناتو تا آستانه درگیری در شرق دریای مدیترانه نیز پیش رفته بودند.

در این ملاقات سدات اونال معاون وزیر امور خارجه و ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه به نمایندگی از آنکارا حضور داشتند. در سوی مقابل هم پاولوس آپوستولیدیس سفیر بازنشسته یونان، الکساندروس کویو مدیر کل وزارت امور خارجه و ایفیگنیا کانارا رئیس دفتر وزارت امور خارجه یونان در این مذاکرات حاضر بودند.

این نخستین دور از مذاکرات بر سر اکتشاف منابع نفت و گاز در دریای اژه میان دو کشور است که از مارس 2016 متوقف شده بود.

بعد از انتها این نشست ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان در حساب توییتری خود نوشت: تحت رهبری قوی رئیس جمهور ما، حل همه مسائل از جمله دریای اژه امکان پذیر است و ما برای این امر اراده داریم.

آناتولی ترکیه نیز با استناد به منابع دیپلماتیک در مورد این نشست نوشت: در مصاحبههای چهار ساعته بحث های زیادی در مورد رسیدگی به تحولات اخیر میان دو طرف صورت گرفت.

این در حالی است که طرف یونانی اخبار چندانی از این نشست منعکس نکرد و رویکرد محافظه کارانه تری را در این خصوص در دستور کار خود قرار داد.

کریستوس تارانتیلیس، سخنگوی دولت یونان گفت: این یک مذاکره نبوده و تاثیر الزام آوری هم ندارد. هدف این است که موضوع را از نقطه ای که در سال 2016 با قطع شدن تماس ها متوقف شده بود آنالیز کنیم تا ببینیم امکان همگرایی وجود دارد یا خیر. اگر این چنین باشد باید دید آیا می توان به سمت مذاکره میان دو طرف حرکت کرد یا خیر.

سخنگوی دولت یونان همچنین تاکید نمود مصاحبههای آینده میان طرفین به موضوع معین مرزهای مالی در دریای اژه و مدیترانه محدود خواهد بود.

این در حالیست که ترکیه پیشتر خواستار درج موضوعات دیگری همچون معین حدود هوایی و همچنین غیرنظامی شدن جزایر دریای اژه از سوی یونان شده بود.

ترکیه امیدوار است با پیگیری جهت مصاحبه حساسیت های اتحادیه اروپا را نسبت به خود کاهش دهد و اعتماد لطمه دیده آنکارا نزد اتحادیه اروپا و ایالات متحده را بازسازی کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 808

به "مذاکرات ترکیه و یونان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات ترکیه و یونان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید