ساخت نانوحسگر برای تصویربرداری مادون قرمز موج کوتاه کوانتومی

به گزارش رپید دانلود، حسگری حاوی نقاط کوانتومی برای تصویربرداری مادون قرمز موج کوتاه کوانتومی ساخته شد. فناوری فراوری این حسگر نانویی به گونه ای است که می توان آن را به فراوری انبوه رساند.

ساخت نانوحسگر برای تصویربرداری مادون قرمز موج کوتاه کوانتومی

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، شرکت اس تی میکروالکترونیکز (STMicroelectronics) جزئیات مربوط به یک حسگر تصویری مادون قرمز موج کوتاه کوانتومی (SWIR) را در نشست بین المللی دستگاه های الکترونیکی (IEDM) در سانفرانسیسکو ارائه نموده است.

این شرکت یک حسگر SWIR با راندمان کوانتومی 60 درصد و راندمان شاتر 99.98 درصد در 1400 نانومتر را به نمایش گذاشت.

این دستگاه ها بر روی ویفر های 300 میلی متری ساخته می شوند، بنابراین برای فراوری در حجم بالا با هزینه نسبتاً پایین مناسب هستند.

جاناتان استکل، مدیر هوش فناوری پیشرفته در تصویربرداری در شرکت اس تی میکروالکترونیکز گفت که هزینه ساخت این حسگر ممکن است زیر ده دلار باشد، که از نظر قیمت تقریبا مشابه سیستم های تصویربرداری سیلیکونی خواهد بود.

آشکارساز های تصویربرداری SWIR به طور سنتی از InGaAs ساخته می شوند، زیرا این ماده در این باند طول موجی که سیلیکون ندارد، عملکرد خوبی دارد. اما حسگر های InGaAs می توانند صد ها یا هزاران دلار هزینه داشته باشند.

حسگر هایی که دارای نقاط کوانتومی کلوئیدی (CQD) هستند را می توان به گونه ای تنظیم کرد که به نور در امواج مادون قرمز موج کوتاه حساس باشند و در عین حال کم هزینه باقی بمانند.

حسگر شرکت اس تی میکروالکترونیکز جدیدترین محصول در حوزه CQD برای تصویربرداری SWIR است. شرکت اس تی میکروالکترونیکز متعهد به فراوری با حجم بالا بوده و می تواند راستا را برای تصویربرداری SWIR در دستگاه های الکترونیکی مصرفی و سایر برنامه های کاربردی با حجم بزرگتر باز کند.

جاناتان استکل گفت: پتانسیل این فناوری آن است که اساساً می توانید تصویربرداری SWIR را با هزینه سیلیکون انجام دهید.

وی اضافه نمود: تصویربرداری SWIR می تواند به یک صنعت با حجم بسیار بزرگ تر و صنعتی مهم تر از آنچه در حال حاضر مبتنی بر فناوری InGaAs است تبدیل گردد.

فناوری شرکت اس تی میکروالکترونیکز بر اساس لایه های نازک نقطه کوانتومی سولفید سرب است. این ذرات در یک فرآیند نیمه هادی CMOS، در داخل فاب 300 میلی متری یکپارچه شده اند.

نقطه ضعف فناوری CQD برای امواج کوتاه مادون قرمز این است که راندمان کوانتومی آن کمتر از حسگر های InGaAs است.

شرکت فرانسوی اس تی میکروالکترونیکز، در فهرست بزرگترین شرکت های فراوری کننده نیمه رسانای جهان و بزرگ ترین تأمین کننده نیمه رسانا در اروپا است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1339

به "ساخت نانوحسگر برای تصویربرداری مادون قرمز موج کوتاه کوانتومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت نانوحسگر برای تصویربرداری مادون قرمز موج کوتاه کوانتومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید