رکود بخش خرده فروشی؛ در مهر بیش از شهریور

به گزارش رپید دانلود، تهران (پانا) - در مهر ماه سال 99 شاهد ادامه شرایط رکود در بخش خرده فروشی بوده ایم به طوری که شاخص مدیران خرید (PMI) خرده فروشی (مهر1399) عدد 33.69 را نشان می دهد. این عدد در شهریور ماه 38.78 بوده است.

رکود بخش خرده فروشی؛ در مهر بیش از شهریور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، معاونت مالی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید(PMI) که شامخ نامیده می شود را منتشر می کند. با توجه به این که عدد شامخ کل پایین تر از عدد50، مفهوم رکود را دارد مرور این عدد در ماه های گذشته برای تحلیل گران مالی ضروری است. این مرور نشان می دهد که عدد شامخ کل در خرداد 50.89 بود که در تیرماه به 37.50 رسید و در مرداد افزایش یافت (51.19) اما در شهریور باری دیگر کاهش یافته و به عدد 38.78 رسید. حالا این عدد باز هم کاهش داشته و به عدد 33.69 رسیده است.

بر اساس این گزارش، شاخص موجودی مواد اولیه (50.41) در مهر، بیشترین میزان شاخص ها در بین 5 مولفه اصلی شامخ بوده است.

شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی (20.92)در مهر، کمترین مقدار شاخص در بین 5 مولفه اصلی شامخ بوده است.

همچنین شاخص قیمت محصولات تولید شده نسبت به ماه قبل افزایش15.82 درصدی داشته که با شاخص میزان فروش کالا و خدمات رابطه مستقیمی داشته و موجب کاهش 13.74 درصدی نسبت به ماه قبل شده است.

  1. تحلیل شامخ بخش خرده فروشی در مهر ماه 1399:

کاهش عدد شامخ خرده فروشی از (38.78) در شهریور ماه به (33.69) در مهرماه نشان دهنده بدتر شدن شرایط خرده فروشی در حوزه فروشگاه های زنجیره ای است.

با بررسی نتایج بدست آمده از طرح مذکور شاهد بیشترین تغییر در شاخص میزان بکارگیری و استخدام نیروی انسانی با درصد تغییر (39.70-) می باشیم که با توجه به شاخص کل و بدتر شدن اوضاع کسب و کارها به تبع استخدام نیروی جدید و ایجاد هزینه مازاد برای واحدصنفی قابل توجیه مالی نبوده و چنانچه فرایند نزولی شاخص خرده فروشی به همین منوال طی شود متاسفانه شاهد تعدیل و اخراج کارگران در فروشگاه ها و بحران بیکاری خواهیم بود.

برای بررسی علل افزایش عدد شاخص قیمت خرید مواد اولیه (14.89) درصد و همچنین شاخص قیمت محصولات تولید شده (15.82) درصد و همچنین شاخص مصرف حامل های انرژی (6.68) می بایست به میزان نرخ تورم در ماه مورد مطالعه توجه کرد.

با توجه به آمار منتشره توسط مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه ای مهرماه 1399 در مقایسه با ماه قبل، 7.0 واحد درصد افزایش داشته است. نرخ تورم نقطه ای گروه خوراکی و آشامیدنی و دخانیات با افزایش 9.0 واحد درصدی به 40.5 درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با افزایش 6.0 واحد درصدی به 41.9 درصد رسیده است.

در گروه خوراکی و آشامیدنی بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه روغن ها و چربی ها (کره پاستوریزه حیوانی و روغن جامد) گروه شیر، پنیر، تخم مرغ (تخم مرغ و خامه پاستوریزه) گروه سبزیجات (فلفل دلمه ای، کاهو، نخود، پیاز و قارچ) گروه چای و قهوه و سایر نوشیدنی ها (انواع نوشابه و آبمیوه) می باشد.

لازم به ذکر است که حذف ارز دولتی برای برخی بخش ها مانند نهاده های دامی و اقلام کالایی منجر به بروز افزایش قیمت ها شده است.

عامل دیگر کاهش قدرت خرید مردم منبعث از پرطمطراق شدن بازار بورس در چند ماه گذشته و مثبت بودن این بازار است. همان طور که می دانیم در چند ماه گذشته با فروش سهام دولتی (بر اساس اعلام وزیر اقتصاد دولت تا خاتمه شهریور ماه بیش از 70 هزار میلیارد تومان در بورس سهام فروخته است) اقبال عمومی به سمت بازار بورس افزایش یافته و نقدینگی به این سمت روانه شد. ولی متاسفانه از اواخر شهریور فرایند این بازار منفی شده و بیشتر افرادی که سهام خریداری کردند به علت ضرری که متحمل شده اند تمایلی به فروش باقیمانده سهام خود نداشته و لذا درآمد مازاد ایشان کاهش یافته و به نسبت ماه های گذشته از قدرت مالی کمتری برخوردارند و به تبع در تامین مایحتاج خود دقت و وسواس بیشتری به خرج می دهند.

در کنار این عوامل، مباحث مربوط به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پیش گیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا باعث شده تا ترددهای غیر ضروری کاهش یافته و تقاضا کنندگان بیشتر به خریدهای اینترنتی و فروش های مجازی روی آورند (البته برخی از این فروشگاه ها دارای فروش مجازی هستند ولیکن اپلیکیشن های جدید در این طرح مورد بررسی قرار نگرفته اند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 650

به "رکود بخش خرده فروشی؛ در مهر بیش از شهریور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکود بخش خرده فروشی؛ در مهر بیش از شهریور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید