روش تازه ژن درمانی، فشار چشم را برای درمان گلوکوم کاهش می دهد

به گزارش رپید دانلود، فشار بالای چشم که در گلوکوم مشاهده می گردد به آرامی منجر به نابینایی می گردد. در بعضی بیماران، درمان خط اول، یعنی قطره چشم، کارساز نیست. در یک روش نو، محققان از ژن درمانی برای ایجاد یک روش نویدبخش برای درمان فشار بالای چشم مرتبط با گلوکوم استفاده نموده اند.

روش تازه ژن درمانی، فشار چشم را برای درمان گلوکوم کاهش می دهد

گلوکوم بیش از 80 میلیون نفر را در سراسر دنیا مبتلا نموده است و معمولاً به علت افزایش فشار داخل چشم (IOP) ایجاد می گردد. پیش بینی می گردد تا سال 2040 تعداد مبتلایان به گلوکوم به 110 میلیون نفر افزایش یابد.

چشم دائماً مایعی به نام زلالیه فراوری می نماید که به چشم یاری می نماید شکل خود را حفظ کند و چشم به وسیله همین مایع تغذیه گردد. مایع زلالیه به وسیله زاویه محفظه قدامی یا زاویه تخلیه از چشم خارج می گردد. اگر این زهکشی آسیب ببیند، چشم بیش از مقدار تخلیه مایع زلالیه فراوری می نماید، که باعث افزایش فشار داخل چشم می گردد و می تواند به طور غیر قابل برگشتی به عصب بینایی آسیب برساند و منجر به کوری گردد.

خط اول درمان برای گلوکوم، قطره های چشمی ساخته شده از آنالوگ های پروستاگلاندین است که فشار داخل چشم را کاهش می دهد. با این حال، 25٪ تا 50٪ از مردم به درمان پاسخ نمی دهند و فشار چشم آن ها بالا باقی می ماند.

محققان کالج ترینیتی دوبلین با شرکت بیوتکنولوژی Exhaura Ltd همکاری کردند تا یک رویکرد مبتنی بر ژن درمانی تازه برای کاهش IOP ایجاد نمایند که نویدبخش درمان گلوکوم است.

محققان از یک آدنوویروس استفاده کردند. آنها با استفاده از یک ابزار مهندسی زیستی یک ویروس بدون پوشش برای انتقال مواد ژنتیکی اصلاح شده به بافت ها و سلول ها استفاده می نماید. پس از آن، ژن های اصلاح شده دستورالعمل های تازهی برای بافت ها یا سلول ها می دهند که به درمان بیماری یاری می نماید.

در این مورد خاص، محققان از AAV برای دادن دستورالعمل هایی برای فراوری آنزیم ماتریکس متالوپروتئیناز-3 (MMP-3) استفاده کردند، که به شروع خروج زلالیه از چشم یاری می نماید.

محققان آزمایشات خود را بر روی موش ها با تزریق AAV به پشت چشم شروع کردند. آن ها دریافتند که افزایش MMP-3 با واسطه AAV باعث افزایش خروج مایع و کاهش IOP شد. هنگامی که آن ها این درمان را روی کره چشم اهدانماینده انسان آزمایش کردند، باز همین یافته تایید شد.

رویکرد تازه برای درمان گلوکوم با استفاده از ژن درمانی، بیش از 7 سال در مرحله تحقیق بوده است.

این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده.

منبع: ترینیتی کالج دوبلین

منبع: یک پزشک
انتشار: 2 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1402 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1566

به "روش تازه ژن درمانی، فشار چشم را برای درمان گلوکوم کاهش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش تازه ژن درمانی، فشار چشم را برای درمان گلوکوم کاهش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید