دیدنی ترین جاذبه های کلیبر، بهشت گمشده آذربایجان شرقی

به گزارش رپید دانلود، قسمت های مختلف شمال غرب کشور عزیزمان ایران، شگفتی های تاریخی و طبیعی زیادی را در خود جای داده است. شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی یکی از این منطقه ها مجذوب نماینده و شگفت انگیز است که مانند نگینی سبز می درخشد. وجود تعداد زیادی قلعه تاریخی و منظره ها طبیعی تماشایی باعث شده هر ساله با فرا رسیدن بهار و تابستان گردشگران زیادی به این منطقه سفر نمایند. اگر شما هم قصد بازدید از شهرستان کلیبر را دارید با خبرنگاران همراه باشید تا در ادامه به معرفی جاذبه های کلیبر بپردازیم.

دیدنی ترین جاذبه های کلیبر، بهشت گمشده آذربایجان شرقی

کلیبر کجاست؟

قبل از این که به سراغ معرفی جاذبه های کلیبر برویم ابتدا بیایید ببینیم کلیبر کجاست و موقعیت جغرافیایی این شهر چگونه است؟

کلیبر یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که در فاصله 210 کیلومتری شمال شرق تبریز، 63 کیلومتری شمال غرب اهر و 812 کیلومتری شمال غرب تهران قرار گرفته است. این شهرستان با مساحت 2072 کیلومترمربع یکی از قوی ترین جاذبه های جهانگردی استان آذربایجان شرقی محسوب می شود.

کلیبر در گذشته ای نه چندان دور و در دهه پنجاه، شهر کوچکی با 2000 نفر جمعیت بود اما این منطقه به دلیل نزدیکی به قلعه تاریخی بابک و قرار گرفتن در کانون منطقه ارسباران، در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و به عنوان یکی از مجذوب نماینده ترین منطقه ها شمال غرب ایران معرفی شده است.

زبان مردم کلیبر و ارسباران

مردم این منطقه به زبان ترکی آذری صحبت می نمایند و پیرو مذهب شیعه دوازده امامی هستند. این خطه بدلیل قرار گرفتن در مسیر گذر کوچ عشایر موسیقی خاص خود را دارد و سبب رشد و تکامل نوعی موسیقی شده که به عاشیق معروف است این نوع آواز در رابطه با طبیعت است و مسائل مربوط به کوچ ایلات و احساساتشان بن مایه ساخت آواز عاشیق ها است.

پیشینه تاریخی کلیبر

اگر به شهرستان کلیبر سفر نموده باشید، زمانی بازدید از جاذبه های این منطقه برایتان جالب تر می شود که با پیشینه تاریخی کلیبر آشنا باشید. نام این منطقه کهن در منابع مختلف بذ یا بذین گفته شده است و یکی از مهم ترین استحکامات تاریخی یعنی قلعه بابک در این شهرستان قرار گرفته است. بابک خرمدین، مبارز قرن چهارم هجری، شخصی بود که بر علیه خلیفه وقت یعنی معتصم عباسی قیام کرد اما در مقابل افشین باخت و منطقه تحت فرماندهی او به دست اعراب افتاد.

جاذبه های کلیبر

جاذبه های کلیبر شامل منظره ها چشم نواز کوهستانی، قلعه های تاریخی و پل های قدیمی است. یک نویسنده و سیاستمدار انگلیسی به نام جیمز موریه در کتاب معروفش حاجی بابای اصفهانی کلیبر را به زیباترین شکل توصیف نموده است. بعلاوه بسیاری از جهانگردان با تماشا مرتع های سرسبز و زیبا، قله های بلند، درختان راسخ و بلندقامت، باغ های گسترده و جنگل انبوه این منطقه حسابی شگفت زده می شوند. از طرف دیگر، آب و هوای دلپذیر کلیبر در بهار و تابستان مجذوب نمایندهیت این منطقه را دو چندان نموده است. جاذبه های جهانگردی کلیبر شامل موارد زیر هستند:

جاذبه های کلیبر: جنگل ارسباران، از سرسبز ترین جاذبه های کلیبر

جنگل ارسباران، از سرسبزترین جاذبه های کلیبر است که با وسعت 130 هکتار در مرزهای شهرستان کلیبر، اهر و ورزقان قرار گرفته است. این جنگل در زبان محلی به قره داغ هم معروف است و بیش از 70 هزار هکتار از اراضی آن به عنوان ذخیره گاه زیست کره در لیست آثار یونسکو قرار گرفته است. این منطقه کوهستانی با طبیعت خاص خود شامل مراتع، جنگل ها، دشت های نیمه خشک، رودها، چشمه ها و علفزارهای آلپی از تماشای ترین جاذبه های کلیبر محسوب می شود. فاصله تهران تا این جنگل زیبا حدود 787 کیلومتر است و اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریور برترین زمانی است که می توانید از آن بازدید کنید.

آدرس جنگل ارسباران کلیبر: استان آذربایجان شرقی، 46 کیلومتری کلیبر

جاذبه های کلیبر: پارک جنگلی مکیدی، منطقه ای بکر و دست نخورده

پارک جنگلی مکیدی، منطقه ای بکر و دست نخورده در جنگل ارسباران است. این منطقه شامل یک دره است که به رود ارس و قلعه دره سی منتهی می شود. پارک جنگلی مکیدی مکان ایده آلی برای اسکان در طبیعت محسوب می شود و علاقه مندان زیادی برای دور شدن از هیاهوی زندگی شهری و رسیدن به آرامش چند روزی را در این منطقه کمپ می زنند. این پارک زیبا و سرسبز با چشمه های فراوان خود در مسیر رسیدن به قلعه بابک قرار گرفته است.

آدرس پارک جنگلی مکیدی کلیبر: استان آذربایجان شرقی، 22 کیلومتری جنوب غربی کلیبر

جاذبه های کلیبر: منطقه حفاظت شده آینالو

منطقه حفاظت شده آینالو یکی دیگر از جاذبه های طبیعی کلیبر است که در بخش خداآفرید قرار گرفته است. این منطقه سرسبز و همواره مه آلود محل احیای نسل مارال و زیستگاه 17 گونه حیوان کمیاب در معرض انقراض است.

آدرس منطقه حفاظت شده آینالو کلیبر: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، بخش خداآفرین، 45 کیلومتری کلیبر، 15 کیلومتری روستای عاشقلو

جاذبه های کلیبر: قلعه بابک با منظره تماشایی

قلعه بابک یا منظره تماشایی خود یکی از معروف ترین جاذبه های کلیبر است. این قلعه که با عنوان های دیگری مانند دژ بابک، بذ و قلعه جمهور هم شناخته می شود بر فراز یک کوه واقع شده و دره های عمیق 400 تا 600 متری اطراف آن را احاطه نموده اند. اگر چه قلعه بابک دسترسی سختی دارد و مجبور هستید برای رسیدن به آن، مسیر سخت کوهستانی را طی کنید اما با رسیدن به قلعه و تماشا منظره شگفت انگیز آن سختی راه آسان می شود. اگر در فصل تابستان به قلعه بابک سفر کنید می توانید سیاه چادرهای ایل شاهسون را هم در کوه های منطقه ببینید.

آدرس قلعه بابک: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، قلعه بابک

قلعه پیام، با قدمت پیش از اسلام مربوط به دوره اشکانیان است. این قلعه بر روی یک کوه قرار گرفته است و

جاذبه های کلیبر: قلعه پیام، با قدمت پیش از اسلام

در جنگ با اعراب به وسیله بابک خرمدین مورد استفاده قرار می گرفت. همانطور که از نام این قلعه پیداست در این مکان دستورات نظامی با آتش منتقل می شدند. قلعه پیام از سه طرف به وسیله پرتگاه احاطه شده است و رود کلیبر هم از پایین آن می گذرد. موقعیت جغرافیایی این بنا باعث می شد افراد حاضر در آن بر روی تمامی ورودی ها و خروجی های شهر اشراف داشته باشند و در صورت وجود خطر خیلی سریع از آن آگاهی پیدا نمایند.

آدرس قلعه پیام کلیبر: آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، 10 کیلومتری جنوب کلیبر، روستای پیام

جاذبه های کلیبر: قلعه پشتو یا پشتاب

قلعه پشتو یا پشتاب یکی از جاذبه های کلیبر است که در بین روستاهای پشتاب و کوجان و بر فراز یک کوه با ارتفاع 3000 متر قرار گرفته است. در این قلعه می توان آثاری از پلکان و اتاقک های کنده شده بر سنگ را مشاهده کرد. به اعتقاد بعضی باستان شناسان قلعه پشتو در زمان جنش بابک خرمدین برای ارسال پیام مورد استفاده قرار می گرفته است.

آدرس قلعه پشتو یا پشتاب: استان آذربایجان شرقی، 50 کیلومتری اهر، 12 کیلومتری غرب هوراند، روستای پشتاب

جاذبه های کلیبر: برج سنگی قارلوجا یا برج قشلاق قارلوجا

برج سنگی قارلوجا یا برج قشلاق قارلوجا در روستای قارلوجا و در کنار رود ارس واقع شده است. قدمت این بنای تاریخی به قرن هفتم و هشتم هجری بازمی شود. در ساخت این برج هشت ضلعی از سنگ های تراش خورده معمولی استفاده شده است و بسیاری معتقد هستند سردابه آن محل دفن یکی از بزرگان ایلخانان مغول است. این اثر در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و امروزه یکی از جاذبه های کلیبر محسوب می شود که جهانگردان علاقه مند را به این منطقه می کشاند.

آدرس برج سنگی قارلوجا: آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، کنار رود خانه ارس، روستای قارلوجا

جاذبه های کلیبر: پل های خداآفرین، دو پل تاریخی

پل های خداآفرین، دو پل تاریخی در بین منطقه قره باغ و قره داغ هستند. امروزه نصف یکی از پل ها به دلیل آسیب های فراوان از بین رفته است اما دیگری به واسطه بازسازی های انجام شده سالم است. طول پل سالم خداآفرین 160 متر بوده و 120 متر از آن در ایران و 40 متر از این پل قدیمی در جمهوری آذربایجان قرار گرفته است. جالب است بدانید طبق اسناد تاریخی بنای پل سنگی خداآفرین در دوره کورش هخامنشی ساخته شده اما پس از تخریب بنای اولیه در طول سالیان، پل بار دیگر در زمان خسرو اول تعمیر شده است.

آدرس پل های خداآفرین: شهرستان کلیبر،جاده دریاچه خداآفرین

جاذبه های کلیبر: مسجد جامع کلیبر

مسجد جامع کلیبر یکی از جاذبه های کلیبر است که در دوران صفویه و همزمان با حمام شاه عباس ساخته شده است. این مسجد تاریخی در گذشته مناره ای به ارتفاع 45 متر داشت اما متاسفانه در بمباران روس ها در سال 1320 تخریب شد. بعلاوه درخت 300 ساله داغداغان حیاط مسجد هم بعدها به وسیله امنای مسجد قطع شد.

آدرس مسجد جامع کلیبر: آذربایجان شرقی، کلیبر، مرکز شهر

جاذبه های کلیبر: حمام قدیمی کلیبر یا حمام شاه عباس

حمام قدیمی کلیبر یا حمام شاه عباس دقیقا روبروی مسجد جامع این شهر قرار گرفته است. گنبدهای کوچک این حمام که نورگیرهای آن هستند از کف زمین بیرون زده اند. جالب است بدانید این حمام تا سال 1352 شمسی مورد استفاده قرار می گرفت.

جاذبه های کلیبر: مقبره شاه قاسم

مقبره شاه قاسم در 65 کیلومتری شمال کلیبر و در روستای پیره لر واقع شده است. این مقبره روی بلندای تپه ساخته شده و مشرف به روستا است. بنای مقبره شاه قاسم شامل مسجد، حسینیه، اتاق ورودی، 3 باب انباری در زیرزمین و 2 باب زائرسرا است. گفته می شود شاه قاسم برادر امام رضا است و برای تبلیغ به این منطقه آمده بود.

آدرس مقبره شاه قاسم: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، روستای پیره لر

جاذبه های کلیبر: مجموعه آب درمانی متاللی یا مجموعه آب درمانی متعلق

مجموعه آب درمانی متاللی یا مجموعه آب درمانی متعلق یکی دیگر از جاذبه های کلیبر است که در روستای متعلق قرار گرفته است. این مجموعه با وسعت 12870 متر مربع، محل ایده آلی برای بهبود دردهای مفصلی و پوستی محسوب می شود. از امکانات و خدمات مجموعه متاللی می توان به استخرهای سرپوشیده یا سقف متحرک برای بانوان و آقایان، جکوزی، سونا، سالن های بدنسازی، سالن های ورزشی، پارکینگ، عبادتگاه، مجموعه رستوران، کافی شاپ، بوفه، واحدهای تجاری و فضای بازی بچه ها اشاره نمود.

آدرس مجموعه آب درمانی متاللی: آذربایجان شرقی، کلیبر، آبش احمد، روستای متاللی

جاذبه های کلیبر: آب گرم قلعه کندی در جنگل های ارسباران

آب گرم قلعه کندی در جنگل های ارسباران واقع شده است. این آب گرم یکی از جاذبه های کلیبر است که نقش موثری در درمان بیماری روماتیسم دارد. دمای چشمه اصلی آبگرم قلعه کندی به حدود 75 تا 80 درجه می رسد و دمای آب در استخرهای آن هم 65 الی 70 درجه سانتی گراد است. علاقه مندان به دمای پایین تر می توانند چشمه یل سوئی که دارای خاصیت درمانی بیشتر است را امتحان نمایند.

آدرس آب گرم قلعه کندی: آذربایجان شرقی، کلیبر، روستای قلعه کندی

جاذبه های کلیبر: قلعه فرخی مشهور به برج آجری کلیبر

قلعه فرخی مشهور به برج آجری کلیبر از دیگر جاذبه های کلیبر است که ارتفاعی حدودا 8 متری دارد. این قلعه در سال 1111هجری به وسیله محمد کاظم بن بوداغ ساخته شده است و در گذشته به عنوان محلی برای دیده بانی مورد استفاده قرار می گرفت.

آدرس قلعه فرخی: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، مرکز شهر

جاذبه های کلیبر:عمارت طومانیانس در روستای وینق

عمارت طومانیانس در روستای وینق در دوره قاجار ساخته شده است. این بنای دو طبقه دارای یک ایوان و چهار برج است و معماری آن شباهت زیادی به قلعه های قرن نوزدهم اروپا دارد. این عمارت متعلق به سرکیس طومانیانس ارمنی بود که از اربابان معروف دوره خود محسوب می شد.

آدرس عمارت طومانیانس: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، روستای وینق

دیگر جاذبه های کلیبر و ارسباران

  • رود کلیبر
  • قلعه کردشت
  • قلعه قهقهه
  • دژ خانلار خان که تخریب شده است.
  • درخت چنار کهنسال کوانق
  • ییلاق ایل بسطاملو
  • رود ارس و ساحل زیبای آن
  • چشمه ثریا
  • دشت گل
  • آبشار آسیاب خرابه
  • روستای صخره ای کندوان
  • روستای عباس آباد
  • روستای هجراندوست
  • قلعه مازون
  • روستای مردانقم
  • کاروانسرای شاه عباسی کلیبر
  • روستای کلاله سفلی
  • روستای مرزرود
  • اتراقگاه ایل بسطاملو
  • مراتع آغداش و چپرلی
  • روستای ییلاقی علی آباد
  • سنگ نبشته ای در قبرستان تاریخی روستای الهرد.
  • سنگ نبشته ای به زبان ارمنی در قبرستان متروکه گرمناب نشانگر حضور مذاهب مختلف در قره داغ است.
  • آرامگاه منسوب به مادر تیمور لنگ
  • بنای تاریخی قنتور در آینالو
  • پل تاریخی خدا آفرین در نزدیکی خمارلو
  • زیارتگاه بابا سیف الدین
  • ییلاق های عشایر ارسباران، یکی از منظره ها زیبا و سرشار از شور و زندگی تماشا کوچ عشایر و ییلاق رفتن این مردم شکیبا و زحمت کش است که مانند یک نقاشی زنده در مقابل چشم قرار می گیرد.

سوغات و صنایع دستی کلیبر

اگر در سفرتان به آذربایجان شرقی علاقه مند به خرید سوغات و صنایع دستی کلیبر هستید می توانید محصولات متنوعی را بخرید. زغال اخته یکی از معروف ترین محصولات این منطقه است و فرآورده های این میوه خوشمزه مانند شربت، ترشی، برگه، لواشک و ژله به عنوان سوغاتی در تمام نقاط شهر به فروش می رسند. بعلاوه جشنواره زغال اخته کلیبر هر ساله با هدف جذب جهانگرد در شهر برگزار می شود و علاقه مندان می توانند در این جشن شرکت نمایند. از صنایع دستی کلیبر هم می توان به ورنی بافی اشاره نمود.

جمع بندی درباره جاذبه های کلیبر

کلیبر یکی از مجذوب نماینده ترین و تماشای ترین شهرستان های استان آذربایجان شرقی است. این شهرستان سرسبز با قلعه های تاریخی و طبیعت بکر و تماشایی خود هر ساله از جهانگردان زیادی پذیرایی می نماید. در این مقاله درباره موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی کلیبر صحبت کردیم و جاذهای این شهر را معرفی کردیم. در سرانجام امیدوارم در سفرتان به کلیبر لحظات خوشی را تجربه کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1652

به "دیدنی ترین جاذبه های کلیبر، بهشت گمشده آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی ترین جاذبه های کلیبر، بهشت گمشده آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید