خبرنگاران افزایش ظرفیت فراوری پتروشیمی ایران به 100 میلیون تن تا سال آینده

به گزارش رپید دانلود، تهران- خبرنگاران- وزیر نفت با بیان اینکه برای تکمیل زنجیره ارزش از هلدینگ ها خواستیم تا در این زمینه ورود نمایند، گفت: تا سال 1400 ظرفیت فراوری پتروشیمی ایران به 100 میلیون تن و ارزش 25 میلیارد دلار می رسد.

خبرنگاران افزایش ظرفیت فراوری پتروشیمی ایران به 100 میلیون تن تا سال آینده

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران، بیژن زنگنه امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با تبریک دهه مبارک فجر، ادامه داد: نمایشگاه ایران پلاست نگاه به صنایع پایین دستی پتروشیمی داشته و توجه به صنایع بالادستی برای تامین خوراک است.

وی اضافه نمود: برنامه ریزی لازم برای تامین انواع خوراک های هیدروکربوری بخش بالادستی پتروشیمی صورت گرفته است.

زنگنه با اشاره به اینکه تا سال 1400 ظرفیت فراوری پتروشیمی ایران به 100 میلیون تن و ارزش 25 میلیارد دلار می رسد، تاکید نمود: تا سال 1404 ارزش محصولات پتروشیمی فراوریی به 33 میلیارد دلار می رسد.

وی با بیان اینکه سال جاری سال طلایی پتروشیمی بوده، اضافه نمود: این در حالی است که با شدیدترین تحریم ها روبه رو بودیم، به طوری که افتتاح 17 طرح برای سال جاری برنامه ریزی شده که تا به امروز 11 طرح به بهره برداری رسیده و سایر طرح ها نیز در ماه های آینده بهره برداری خواهد شد، همچنین 9 طرح نیز در سال 1400 به بهره برداری می رسد.

وزیر نفت به طرح های جهش سوم نیز اشاره نمود و گفت: بعضی از این طرح ها تا 60 درصد پیشرفت دارند.

به گفته زنگنه، خوراک دریافتی صنعت پتروشیمی روزانه معادل 900 هزار بشکه نفت خام است که شامل گاز، ال. ان. جی و هیدروکربورهای مایع است.

وی ادامه داد: آنچه در پتروشیمی اتفاق می افتد همه اجزای اقتصاد مقاومتی شامل درون زا بودن و مردمی بودن را داراست و دولت نقش ناچیزی در مالکیت پتروشیمی ها دارد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه بیش از همواره باید شرایط را برای توسعه پایین دست پتروشیمی فراهم کنیم، گفت: البته این موضوع از وظایف ما نیست اما از آنجا که زنجیره ارزش را تکمیل می نماید از هلدینگ های پتروشیمی خواستیم تا در این موضوع ورود نمایند.

وی تاکید نمود: باید بتوانیم سازو کارها و صندوقی برای توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی ایجاد کنیم، از همین رو توسعه پایین دست در چهار زنجیره متانول، پروپیلن، اتیلن و بنزن در دستور کار است.

به گفته وزیر نفت، طرح های فراوری و انتقال پروپیلن به مناطق مرکزی از طرح های مهمی است که بر اساس آن یک میلیون تن پروپیلن در عسلویه فراوری و با خط لوله به مرکز کشور منتقل می گردد و می تواند توسعه مناطق کمتر پیشرفته را به دنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه شروع عملیات ساخت پتروشیمی اسلام آباد هم در همین راستا بود، گفت: در این طرح 2 زنجیره متانول و پروپیلن مورد توجه است و می تواند صدها صنعت پایین دست را در ادمه زنجیره توسط بخش خصوصی ایجاد کند.

زنگنه به اقدامات صورت گرفته برای توسعه پایین دست پتروشیمی اشاره نمود و ادامه داد: برای این کار، سود تسهیلات را یارانه داده و تضمین خوراک و تضمین خرید محصول می کنیم.

وی اضافه نمود: صندوق پژوهش و فناوری نفت قدمی بر می دارد و شرکت های پتروشیمی 50 درصد سهام آن صندوق را در اختیار دارند.

وزیر نفت تاکید نمود: باید با تکیه بر شرکت های دانش بنیان، فرآیند توسعه را تکمیل کنیم و این کار به وسیله پارک فناوری و نوآوری نفت در ری قابل انجام است و زمینه رشد صنایع پایین دستی را فراهم می نماید.

زنگنه بیان داشت: باید به اشتغال برای جوانان تحصیل نموده توجه کنیم و توسعه متعادل را در دستور کار داشته باشیم.

به گزارش خبرنگاران، چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست که بزرگترین نمایشگاه صنعت پلاستیک منطقه به شمار می رود، صبح امروز با حضور وزیر نفت شروع به کار کرد.

سفرای کشورهای روسیه، سوریه، تاجیکستان، عراق، ارمنستان، کنیا، بنگلادش، تایلند، افغانستان و ونزوئلا در آیین رسمی افتتاح حضور دارند.

ایران پلاست چهاردهم همچون ادوار گذشته در چهار گروه کالایی برگزار می گردد، 67 شرکت در گروه مواد اولیه، 26 شرکت در گروه ماشین آلات و تجهیزات، 97 شرکت در گروه محصولات ساخته و پیش ساخته و 10 شرکت در گروه خدمات فنی و مهندسی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

این نمایشگاه به مدت چهار روز از امروز تا چهارشنبه (22 بهمن) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 815

به "خبرنگاران افزایش ظرفیت فراوری پتروشیمی ایران به 100 میلیون تن تا سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش ظرفیت فراوری پتروشیمی ایران به 100 میلیون تن تا سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید