جنجال ETF و بورس خونین نتیجه ناهماهنگی دولت ، اعتماد عمومی قربانی خلف وعده زنگنه و دژپسند

به گزارش رپید دانلود، خلف وعده و ناهماهنگی مسئولین بر سر نحوه عرضه سهام دولتی شرکت های پالایشی در بورس باعث شد تا اعتماد عمومی به دولت بیش از پیش رنگ ببازد.

جنجال ETF و بورس خونین نتیجه ناهماهنگی دولت ، اعتماد عمومی قربانی خلف وعده زنگنه و دژپسند

گروه اقتصادی خبرنگاران- سینا احدیان؛ حدود 4 ماه از طرح دولت برای واگذاری سهام دولتی در شرکت های عظیم در راستای خصوصی سازی و مولدسازی دارایی ها و به منظور تامین اقتصادی و جبران کسری بودجه می گذرد. دولت با اخذ مجوز برای تامین منابع بودجه سال 99 در نظر دارد در امسال حدود 100 هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی خود را که به صورت سهام در شرکت های عضو بورس قرار گرفته است به روش ارائه در قالب صندوق های واسطه گری اقتصادی در اختیار عموم مردم قرار دهد به همین منظور طبق آنالیز ها و اعلام ها در ابتدای سال این واگذاری ها را به صندوق های موسوم به دارا یکم، دارا دوم و داراسوم تقسیم کرد و مقرر شد هر کدام به ترتیب درابتدا اواسط و انتهای سال در بازار سرمایه عرضه گردد.

دارایکم متشکل از سهام بانک و بیمه، دارا دوم متشکل از پالایشگاه ها و دارا سوم متشکل از شرکت های خودرویی و فولادی است.

در عرضه صندوق واسطه گری اقتصادی یکم موسوم به دارایکم گرچه دولت صندوق را با تخفیف 20 درصدی ارائه داد، اما به دلیل بی اعتمادی مردم تنها سه و نیم میلیون نفر با ارزش بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان شرکت کردند. بعد از اینکه دارایکم پس از 2 ماه در بورس قابل معامله شد ارزش آن به دو برابر افزایش یافت و در کمتر از یک ماه بعد تا رقم 7 میلیون تومان یعنی چیزی حدود سه و نیم برابر رسید به همین دلیل نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کرد و برای مدت زیادی منتظر عرضه صندوق بعدی یعنی دارادوم ماندند. بار ها و بار ها از سوی مسئولین دولتی بویژه مدیران وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی وعده پذیره نویسی دارادوم که متشکل از پالایشی ها بود تا مرداد یا نهایتا شهریور ماه داده شد.

آنچه که رخ داد این بود که یکشنبه شب همین هفته صدا و سیما خبری به نقل از صالح رئیس سازمان خصوصی سازی از عرضه دارادوم تا سرانجام مرداد اطلاع داد. به دنبال وعده های مسئولین و انتشار خبری مثل همین خبر ذکر شده سهام 4 شرکت پالایشی تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس که در دل صندوق دارادوم قرار دارند برای سهامداران جذاب شد و بسیاری از آن ها به منظور انتفاع بیشتر و با تحلیل درست آغاز به خرید سهام این شرکت ها کردند. روز دوشنبه و بعد از خرید چند صد میلیونی سهم شرکت های پالایشی از سوی مردم، اما سازمان خصوصی سازی خبر را تکذیب کرد و از عرضه دارادوم به روش بلوکی اطلاع داد چرا که وزارت نفت صندوق را تشکیل نداده و هیات واگذاری مجبور به تصویب این روش شده است.

ساعتی بعد، اما وزارت نفت در اطلاعیه ای از اظهارات سازمان خصوصی سازی ابراز تعجب کرد و مسئول عدم عرضه دارادوم را وزیر اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد که ما هنوز هم آماده همکاری و تشکیل صندوق هستیم!

در ادامه، اما محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از پیگیری ماجرا اطلاع داد.

عرضه دارادوم در تاریخ5 شهریور

محسن عیزاده صبح امروز با بیان نتیجه پیگیری ها از منتفی شدن روش بلوکی برای عرضه سهام شرکت های پالایشی اطلاع داد و تسریع انجام کار های مربوط به آماده سازی صندوق را در دستور کار دو وزارتخانه و پیگیری مجلس عنوان نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 496

به "جنجال ETF و بورس خونین نتیجه ناهماهنگی دولت ، اعتماد عمومی قربانی خلف وعده زنگنه و دژپسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال ETF و بورس خونین نتیجه ناهماهنگی دولت ، اعتماد عمومی قربانی خلف وعده زنگنه و دژپسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید