جاذبه های گردشگری لاهیجان؛ عروس شهرهای گیلان

به گزارش رپید دانلود، لاهیجان بزرگ ترین شهر شرق گیلان است. این شهر در ناحیه کوهپایه ای واقع شده است و تپه ماهورهای آن پر از بوته های چای است. بی شک لاهیجان یکی از مهم ترین مقصدهای گردشگری در گیلان و ایران محسوب می گردد.

جاذبه های گردشگری لاهیجان؛ عروس شهرهای گیلان

مریم ورشوئی: برای رسیدن به گیلان سه محور شرقی، جنوبی و غربی وجود دارد. محور شرقی از چابکسر شهرستان رودسر شروع می شود. کسانی که ازمازندران وارد گیلان می شوند در ابتدا وارد چابکسر، کلاچای، رودسر، املش، لنگرود و سپس لاهیجان می شوند. البته باید بدانیم که چهار بخش کلاچای، چابکسر، رحیم آباد و رودسر جزو شهرستان رودسراند. لاهیجان نیز شهر زیبایی است که جاذبه های گردشگری دیدنی دارد. فاصله لنگرود تا لاهیجان 15کیلومتر است.

شیطان کوه

شیطان کوه نام کوهی در شرق لاهیجان است. در گذشته به این منطقه شاه نشین کوه می گفتند که برکه ای با 200 متر عرض و 70 متر طول برای آبیاری در جلوی آن قرار داشت. این برکه امروزه به یک دریاچه مصنوعی تبدیل شده و از ارتفاع شیطان کوه دیدنی است. گردشگران بسیاری در سفر خود به لاهیجان به شیطان کوه می فرایند چون آب و هوای خوب و امکانات گردشگری دارد. در منطقه شیطان کوه، آبشار زیبایی هم از بدنه کوه به طرف پای کوه سرازیر می شود که لذت گردش را دوچندان می نماید. در کنار همین آبشار یک راه پلکانی قرار گرفته است و گردشگران با پشت سر گذاشتن بیش از 750 پله از کنار آبشار و پای کوه از دل درختان سرسبز می گذرند.

تله کابین و بام سبز

اگر می خواهید شهر زیبای لاهیجان را از ارتفاعی مناسب ببینید و لذت ببرید باید به بام سبز بروید. در بام سبز لاهیجان که در قسمت بالایی شیطان کوه واقع شده است علاوه بر نمای شهر، شیطان کوه، استخر لاهیجان و مزارع چای کوهستان های لاهیجان را خواهید دید. همچنین نگران این نباشید که تا رسیدن به بام ممکن است خسته شوید، زیرا انواع امکانات گردشگری برای رفاه حالتان موجود است. از سویی دیگر تله کابینی نیز از بام سبز تا قله تاج خروس وصل شده است. این تله کابین 2 ایستگاه دارد. ایستگاه اول همان بام سبز و ایستگاه دوم تاج خروس است. در ایستگاه بام سبز غرفه های صنایع دستی و خوراکی و در ایستگاه دوم کافی شاپ وجود دارد.

استخر لاهیجان

در بخش شرقی لاهیجان و در پایین قله شیطان کوه استخری بزرگ به وسعت 17 هکتار و عمقی در حدود 4 متر قرار گرفته است که در گذشته مخزن آبی برای آبیاری مزارع برنج بوده است. در وسط استخر جزیره زیبایی وجود دارد که از طریق یک پل سیمانی طویل، به حاشیه جنوبی استخر متصل شده است. این استخر در کنار بلواری زیبا قرار گرفته است که پیاده روی در این بلوار بسیار لذت بخش است.

تالاب سوستان

تالاب سوستان در روستایی به همین نام در یکی از روستاهای دهستان لیل در بخش مرکزی لاهیجان قرار گرفته است. این تالاب از تالاب های آب شیرین و در پاییز و زمستان پرآب است و در فصل تابستان از آب آن کاسته می شود. نیزارها و رویش گیاهان مردابی و درختان جنگلی بر زیبایی این تالاب افزوده اند. اما از ابتدای اردیبهشت تا سرانجام شهریور به دلیل رویش نیلوفرهای آبی بر سطح تالاب سوستان، زیبایی آن دوچندان می شود.

تالاب بین المللی امیرکلایه

تالاب طبیعی امیرکلایه در روستایی به همین نام در لاهیجان قرار گرفته است. در سال 1354 این اکوسیستم در کنوانسیون رامسر در فهرست تالاب های بین المللی قرارگرفته است. این تالاب نیز جزو معدود تالاب های آب شیرین است که در یک کیلومتری دریا قرار گرفته است. این تالاب در زمستان میزبان پرندگان مهاجر و بسیار دیدنی است. در تابستان نیز رویش نیلوفرهای آبی بر زیبایی آن می افزاید.

مقبره شیخ زاهد

بقعه شیخانور یا شیخ زاهدگیلانی مربوط به اواخر سده 9 ه. ق است و در روستای شیخانور واقع شده است. این اثر در سال 1347 به ثبت ملی رسیده است. این بنا یک گنبد هشت ترک فیروزه ای دارد و میان مزارع برنج و چای و جنگل احاطه شده است.

بقعه چهارپادشاهان

بقعه چهارپادشاهان به دلیل این که سیدرضا کیا پادشاه گیلان و سه نفر دیگر از اولیای مشایخ دین در آنجا مدفون شده اند به بقعه چهارپادشاهان معروف شده است. این اثر نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد در ابتدای خیابان کاشف و روبه روی مسجد جامع شهر لاهیجان و حمام گلشن قرار گرفته است.

حمام گلشن

حمام گلشن در مقابل مسجد جامع لاهیجان و بقعهٔ چهارپادشاهان قرار گرفته است که به دوره قاجار و زمان فتحعلیشاه برمی شود. این حمام در گذشته خزینه ها و حوضچه های متعددی داشت که امروزه فقط بخشی از آن باقی مانده است.

موزه چای و مقبره کاشف السلطنه

موزه چای لاهیجان، صنعت چای ایران را از ابتدای ورود به ایران تا زمان حاضر معرفی می نماید. محمد میرزا کاشف السلطنه برای نخستین بار در سال 1319 هـ. ق در لاهیجان چایکاری را بنیان گذاشت.

وی در 1314ه. ق با سمت کنسول ارشد ایران به هند رفت و هنگام بازگشت از چین و هند به ایران، با خود مقدار زیادی دانه و نهال چای آورد. او در زمان مظفرالدین شاه به ریاست سازمان چای منصوب شد. آرامگاه کاشف السلطنه و موزه چای لاهیجان در انتهای خیابان کاشف شرقی، بعد از میدان دکتر حشمت قرار گرفته است.

پل خشتی لاهیجان

پل خشتی لاهیجان مربوط به سدهٔ 9 ه. ق و مربوط به دوره کیاییان است که در میدان چهارپادشاه و محله پردسر واقع شده است. این اثر هم در سال 1355 به ثبت ملی رسیده است. در ساخت این پل از آجر قرمز، آهک و ساروج استفاده شده است.

  • سفر به گیلان
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 53

به "جاذبه های گردشگری لاهیجان؛ عروس شهرهای گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری لاهیجان؛ عروس شهرهای گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید