تقویت دیپلماسی مالی با همسایگان فراموش نشود

به گزارش رپید دانلود، برنامه داشتن و حرکت بر اساس آن یکی از مهم ترین اصولی است که به موفقیت افراد در هر مسیری یاری می نماید. در این راستا دولت سیزدهم برای موفقیت و رهایی از چالش های جدی مالی موجود نیازمند نقشه راهی دقیق و منسجم است.

تقویت دیپلماسی مالی با همسایگان فراموش نشود

این دولت باید در مسیری که برای اقتصاد ترسیم می نماید بیش از هر چیز بر رونق فراوری و تقویت دیپلماسی اقتصادی متمرکز گردد. دیپلماسی اقتصادی نیازمند یک برنامه دقیق به اسم نقشه راه است و بر همین اساس اتاق ایران به اسم نماینده بخش خصوصی آماده همکاری با تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی برای تدوین این برنامه هست.

اینکه شرایط اقتصادی در گفتمان رئیس جمهور تازه کشور مورد تاکید قرار گرفته جای امیدواری دارد؛ اما سخن گفتن از چالش ها و مسائل کافی نیست و ضروری است در سطح کلان مسئله، راه چاره و استراتژی معرفی گردد.

برطرف موانع فراوری و ارتقای بهره وری از مهم ترین مسائل اقتصادی کشور بوده و دولت تازه با پشتیبانی از فراوری داخلی باید مانع از صدور بخشنامه های خلق الساعه گردد. مهار تورم و اثرات نامساعد آن بر سطح رقابت پذیری محصولات صادراتی هم باید در اولویت برنامه های دولت قرار بگیرد.

باید بر انتخاب کارآمدترین افراد به اسم مشاوران رئیس جمهور و برقراری ارتباط مجدد شبکه بانکی کشور با SWIFT هم تاکید نمود. این قطع ارتباط به سبب تحریم های بین المللی، مسائل متعددی برای واردات و صادرات کشور از منابع دست اول ایجاد نموده و هزینه های دادوستد را حداقل 30 درصد افزایش داده است.

در این راستا پیشنهادهایی هم مطرح است.

1- کاهش نرخ تسهیلات بانکی صادرات که دست کم 6 برابر نرخ تسهیلات رقبای تجاری ایران است.

2- کاهش نرخ تعرفه ریسک های صندوق ضمانت صادرات ایران و افزایش سرمایه این صندوق تاسطحی که بتواند 20 درصد کل صادرات بخش خصوصی را تحت پوشش تضمین خود قرار دهد.

3- حذف پیمان ارزی برای صادرنمایندگان بخش خصوصی که ارزش کل صادرات سالانه آنها حداکثر تا 5 میلیون دلار در سال است و موافقت با استفاده از این ارزها برای خرید قطعات یدکی واحدهای فراوریی صادراتی و تعویض قطعات فرسوده.

4- بازگشایی بازارچه های مرزی در استان های محروم مرزی به منظور انجام مبادلات بازرگانی با همسایگان تا سطح مشخص.

5- پیوستن به موافقت نامه FITF که از 190 کشور دنیا 188 کشور به آن پیوسته اند و تنها ایران و کره شاقتصادی آن را نپذیرفته اند. (شرح آنکه تعدادی از کشورهای عضو، در عمل مفاد آن را رعایت نمی نمایند.)

6 - واگذاری ارز به نرخ ترجیحی برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی تخصصی در کشورهای همجوار (ترکمنستان، آذربایجان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ارمنستان، عراق و اقلیم کردستان)

7- حمایت از تشکل های صادراتی و اعطای پاره ای از اختیارات به آنها برای نظارت بر فعالیت های اعضا و جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب و قیمت شکنی آنان.

8- اعطای تسهیلات اعتباری کافی به صادرنمایندگان خدمات فنی، مهندسی باتوجه به ارزش یا طرح هایی که در مناقصه ها برنده می شوند.

9- تدوین سیاست های پولی و اقتصادی کشور با درنظر گرفتن مصالح تجارت خارجی کشور و در نهایت

الف - کاهش ضرایب اقتصادیاتی بخش خصوصی

ب- بخگرددگی اقتصادیات های واحدهای فراوریی خرد، کوچک و میانه که در اثر رکود چندساله نه تنها درآمدی کسب ننموده اند بلکه به دلیل همه گیری کرونا متحمل زیان های فاحش شده اند.

10- تدوین دیپلماسی اقتصادی کشوربا همکاری معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، اتاق ایران و سازمان توسعه تجارت ایران.

11- تقویت بخش اقتصادی نمایندگی های سیاسی کشور در خارج به گونه ای که بتواند خدمات مورد نظر را به تجار ایرانی ارائه دهند.

12- مهار تورم که اثرات نامساعد شدیدی در رقابت پذیری صادرات کشور ایفا نموده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1051

به "تقویت دیپلماسی مالی با همسایگان فراموش نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت دیپلماسی مالی با همسایگان فراموش نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید