بهرام شاه محمدلو: اتفاقات خوبی در راستا جشنواره قصه گویی است، محبوب ترین قصه گوی من، مادرم بود

به گزارش رپید دانلود، داور بخش ملی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی گفت: گرچه امروز من را با قصه ها به یاد می آورند، اما مادر برای من شیرین ترین خاطره ام از قصه است، زیرا از نخستین قصه گویان همراه من بوده که با هم به صورت اشتراکی قصه می گفتیم. در واقع مادرم محبوب ترین قصه گو برای من است.

بهرام شاه محمدلو: اتفاقات خوبی در راستا جشنواره قصه گویی است، محبوب ترین قصه گوی من، مادرم بود

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، بهرام شاه محمدلو داور بخش ملی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی است. او از دهه 60 تا به امروز سمبل قصه گویی در ایران شناخته می گردد که این بُعد از شخصیت او بی شک متأثر از اجرای برنامه و قصه گویی اش در تلویزیون است. آقای قصه گو، اما مادرش را محبوب ترین قصه گوی زندگی اش می داند.

شاه محمدلو درباره اولین خاطره اش از واژه قصه در مصاحبه با فارس گفت: گرچه امروز من را با قصه ها به یاد می آورند، اما مادر برای من شیرین ترین خاطره ام از قصه است، زیرا از نخستین قصه گویان همراه من بوده که با هم به صورت اشتراکی قصه می گفتیم. در واقع مادرم محبوب ترین قصه گو برای من است.

شاه محمدلو در ادامه درباره شیوه قصه گویی شرح داد: هر عنصر و عمل خلاقانه ای اگر با طبیعت انسان ارتباط مستقیم و واقعی داشته باشد، بر دل مخاطب می نشیند، حال این انسان در هر سنی که باشد، جذب می گردد. ما شیوه های قصه گویی را به تناسب گروه های سنی مخاطب در نظر می گیریم.

زمانی مادربزرگ ها دور کرسی می نشستند و قصه گویی می کردند و به این شیوه مادربزرگ نماد قصه گویی شد، اما کودک امروز بنا به شرایط جدیدی که دارد، چندان مشتاق پذیرش این شیوه نیست. ارتباط انسانی به درک ما از مخاطب و آماده سازی خوراک مناسب برای روحش یاری می نماید. احتیاج های کودک باید شناخته گردد تا امکان برقراری ارتباط نزدیک با کودک مهیا گردد و بر این اساس قصه برای کودک گفته گردد. در غیر این صورت قصه گویی نتیجه و تاثیر ندارد. اگر فاکتور های لازم در قصه گویی رعایت گردد، احتیاج کودک با قصه شنیدن رفع خواهد شد.

این قصه گو درباره تاثیر قصه گویی بر تربیت بچه ها و نوجوانان تاکید نمود: قصه گویی به شدت بر تربیت بچه ها در هر دوره ای از تاریخ تاثیر داشته است. ابزار قصه گویی مغز انسان و بیان خلاق و توانمندی هایش در زمینه قصه گویی است. هر چه کار قصه گو غنی، به روز و مختص مخاطب باشد، آموزش به وسیله قصه اثر گذارتر خواهد بود. در این دوران محتوای قصه باید بالاتر از میانگین فرهنگی زمانه باشد تا امکان تاثیر گذاری قصه بر مستمع بیشتر گردد. ما امروز در حوزه هایی که فراتر از سطح متوسط پیش می رویم، مخاطب را بیشتر جذب می کنیم و شیوه های تازه زیستی را به بچه ها می آموزیم.

این هنرمند درباره ابزار های جذب نسل های جدید به قصه گویی گفت: قصه گو امروز باید از راه های مختلف مخاطبان خود را مطلع کند. نسل امروز باید قصه را به عنوان یک سرگرمی بشناسد. مسئولیت این آشنایی در بعد وسیع بر عهده رادیو، تلویزیون، شبکه های مجازی و صحنه های اجرا و همچنین جشنواره هایی مانند جشنواره قصه گویی است.

وی در ادامه اضافه کرد: البته پیش از هر اتفاق و اطلاع رسانی باید بدانیم که ما در این قصه ها چه پیغامی داریم و هدف مان از این پیغام ها چیست. اگر از نخستین عوامل لازم برای جذب مخاطب مورد نظرمان از جمله تناسب پیغام، بیان و تنوع موضوع قصه ها اطمینان داریم، در این صورت باید به فکر دیگر راه های جذب نسل جدید مانند، تبلیغات و رسانه ها باشیم.

شاه محمدلو درباره تاثیر جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری بر جامعه اشاره نمود: جشنواره قصه گویی حتماً تاثیراتی بر جامعه خواهد گذاشت، گرچه به نظرم هنوز برای رسیدن جشنواره به نقطه مطلوب راه باقی است، اما با دست اندرکاری گروه های جدید، احساس می کنم اتفاق های خوبی در راه است و در این دو دوره با نظم بیشتر و به نحوی جدی تر درباره این جشنواره اطلاع رسانی شده است.

وی همچنین یادآور شد: برپایی جشنواره ای مثل قصه گویی یاری می نماید علاقه مندانی که می خواهند در این عرصه تجربیات جدید و جدی تری داشته باشند، بیاموزند و بیاموزانند و این فرصت برایشان فراهم گردد تا بتوانند جایگاهی پیدا نمایند و راه پیشرفت شان در این حوزه بازتر گردد. واقعیت این است که قصه و قصه گویی متعلق به همه افراد و فرهنگ هاست و همه حق دارند از فرصت هایی که در این زمینه ایجاد می گردد استفاده نمایند.

شاه محمدلو در سرانجام در رابطه با آنچه هنگام داوری آثار برایش اهمیت دارند، گفت: در جریان داوری برای من پیغام قصه، بیان واضح و به روز بودن قصه، اهمیت زیادی دارد. نکته دیگری که به آن توجه دارم این است که قصه بتواند ارتباط نزدیکی با مخاطب برقرار کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 22

به "بهرام شاه محمدلو: اتفاقات خوبی در راستا جشنواره قصه گویی است، محبوب ترین قصه گوی من، مادرم بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهرام شاه محمدلو: اتفاقات خوبی در راستا جشنواره قصه گویی است، محبوب ترین قصه گوی من، مادرم بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید