احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در چارچوب تفاسیر منطقی باشد

به گزارش رپید دانلود، یک کارشناس مسائل حقوقی با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: باید بحث تشخیص و احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در چارچوب تفاسیر منطقی و عامه پسند شورای نگهبان باشد.

احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در چارچوب تفاسیر منطقی باشد

عباس تدین در گفت وگو با خبرنگاران درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: قانون اساسی همیشه کلیات را بیان می کند و بحث جزئیات را به قوانین عادی واگذار می کند. اینکه ما بگوییم قانون اساسی فقط ملاک خواندن و نوشتن را معیار نامزدبودن در انتخابات ریاست جمهوری قرار می دهد یا حداقل هایی را گفته که فقط به آن بسنده کنیم؛ قطعاً قابل پذیرش و قبول نیست.

وی اضافه نمود: رئیس جمهور یکی از مهم ترین مقامات و بالاترین مقام اجرایی کشور است و کسی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود و حداقل نامزد می شود باید از شرایطی برخوردار باشد که این شرایط را باید عامه مردم مورد تایید و پذیرش قرار بدهند. اینکه ما فقط به صرف خواندن و نوشتن بسنده کنیم اما مدارک دانشگاهی اشخاص یا سن آنها را مورد لحاظ قرار ندهیم قابل پذیرش نیست.

تدین شرح داد: به نظرم در طرحی که مطرح شده اولا بعد از حدود 40 سال که از انقلاب می گذرد؛ بیاییم مواضع قانون اساسی و مواضع مسئولین را در خصوص حضور بانوان به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به صورت شفاف در این طرح ارائه کنیم و به بانوان هم اجازه بدهیم به عنوان نامزد انتخابات شرکت کنند و شعارهایی را که داده ایم؛ در عرصه عمل نشان دهیم که به آن پایبندیم و آن را اجرایی می کنیم.

این وکیل دادگستری ادامه داد: حتما میزان تحصیلات دانشگاهی و سواد علمی اشخاص را همانطور که در این طرح آمده است تصویب کنیم و مورد پذیرش قرار دهیم و اجازه ندهیم افرادی که فاقد تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی هستند بتوانند وارد این حوزه شوند زیرا این موضوع قطعا قابل پذیرش نخواهد بود و نمی توانیم به چنین کسی بعنوان رییس جمهور رای بدهیم.

وی اضافه نمود: نکته دیگر این است که باید سن را برای نامزدها بگذاریم و کسانی که به عنوان نامزد انتخابات شرکت می کنند حتماً از یک حداقل سنی برخوردار باشند که متعارف و معقول باشد. اینکه بگوییم هر کسی با هر سنی می تواند به عنوان نامزد انتخابات شود قطعا محل ایراد است و حتماً باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد؛ لذا این ایراد هم وارد نیست و یا اینکه بگوییم با گذاشتن این شرایط قلمروی انتخاب مردم را محدود کنیم، این ایراد هم وارد نیست.

این وکیل دادگستری با اشاره به ضرورت مشخص شرایط برای نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گفت: برای اداره یک محلی که خدمات روزانه به مردم ارایه میکند بسیاری از شروطی را گذاشته می شود که هر کسی نتواند تصدی آن شغل عادی را برعهده بگیرد حال که بحث ریاست جمهوری و سرنوشت 80 میلیون جمعیت ایران و آبرو و حیثیت جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور است، نمی توان شرایط را نادیده بگیریم و بگوییم که این انتخاب مردم را محدود می کند؛ اگر محدود کردن مردم در چارچوب قانون و بصورتی باشد که عموم با آن موافق باشند هیچ اشکالی ندارد و این محدودیت عین صواب و درستی است و در حقیقت در چارچوب اداره کشور و یک انتخابات شایسته و بایسته است.

تدین تاکید کرد: نظارت هایی که در این خصوص می شود حتماً باید به آن دقت شود مخصوصا نظارت هایی که شورای نگهبان دارد. کسانی که به عنوان نامزد انتخابات مشخص می شوند احراز صلاحیت آنها و نحوه احراز صلاحیت شان شفاف باشد؛ فقط به عبارت های کلی که شرایط احراز نشد، نباید بسنده کنیم.

وی اضافه نمود: کسی که به عنوان نامزد در انتخابات ثبت نام میکند حتماً نباید از چهره های شناخته شده باشد که در صدا و سیما یا بارها در بین مردم دیده شده است این غلط است. ما در روال انتخاباتی که تا به امروز دیدیم متاسفانه کسانی به عنوان نامزد انتخابات معرفی شدند که چهره های شناخته شده بودند و کمتر چهره هایی را که حرف برای گفتن داشتند و چهره شناخته شده نبودند را در این موارد می بینیم؛ بنابراین باید بحث تشخیص و احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در چارچوب تفاسیر منطقی و عامه پسند شورای نگهبان باشد و معیار و ملاک هایی که مشخص می شود شورای نگهبان به آن توجه کند و اگر نامزدی را می گوید حایز آن شرایط نیست ببیند کدام شرط را ندارد و بطور دقیق مطلب تعیبن شود و شورای نگهبان به وظیفه اش در چارچوب این طرح عمل کند.

تدین در سرانجام گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، طرح خوب و مناسبی است و باید نکاتی که ابهام دارد مرتفع شود تا اقبال و استقبال مردم نسبت به شرکت در انتخابات ایجاد شود و یاس در دل مردم نباشد و اعتماد کنند و این فرایند را برای اعتلای کشور و اهداف آن دنبال کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 733

به "احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در چارچوب تفاسیر منطقی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در چارچوب تفاسیر منطقی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید