آماده تنظیم افزایش فراوری نفت هستیم

به گزارش رپید دانلود، دبیرکل اوپک اظهار داشت اوپک و متحدانش آماده هستند برنامه افزایش دو میلیون بشکه ای فراوری روزانه در چند ماه آینده را بر اساس شرایط بازار تنظیم نمایند.

آماده تنظیم افزایش فراوری نفت هستیم

به گزارش خبرنگاران، دبیرکل اوپک یک روز پیش از ملاقات این گروه با متحدانش در روز دوشنبه، گفت اوپک ریسکهای نزولی فراوانی برای بازارهای نفت در نیمه اول سال 2021 می بیند. محمد بارکیندو گفت: با وجود نشانه های امیدوارنماینده، دورنمای نیمه اول سال 2021 بسیار درهم بوده و همچنان ریسکهای نزولی بسیاری وجود دارند.

این اظهارات بارکیندو در ملاقات با کارشناسان اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، مطرح شد. این گروه روز دوشنبه برای تصمیم گیری درباره میزان فراوری نفت در فوریه ملاقات خواهد نمود.

اوپک پلاس در دسامبر تصمیم گرفت به جای افزایش فراوری به میزان دو میلیون بشکه در ژانویه، فراوریش را تنها 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد اما بعضی از اعضا با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا و ضعیف شدن فرایند بهبود تقاضا برای نفت، ضرورت افزایش بیشتر فراوری را زیر سوال برده اند.

آمریتا سن، یکی از موسسان اندیشکنده انرژی اسپکتس در این باره گفت: با توجه به ضعیف شدن عوامل بنیادین، اوپک پلاس باید محتاطانه عمل نموده و فراوریش را ثابت نگه دارد و بعضی از اعضای عظیم این گروه ترجیح می دهند سطح فعلی فراوری را تغییر ندهند.

عربستان سعودی در ملاقات قبلی رویکرد محتاطانه تری را پیشنهاد کرد اما کشورهای امارات متحده عربی و روسیه گفتند ترجیح می دهند فراوریشان را افزایش دهند.

بارکیندو گفت: محدودیتهای اعمال شده روی فعالیت اجتماهی و اقتصادی در شماری از کشورها به قوت خود باقی مانده و نگرانی درباره بروز نوع جدید مسریتر ویروس کرونا وجود دارد. اقتصاد جهانی ممکن است در نیمه دوم سال 2021 بهبود قوی پیدا کند اما بخشهایی مانند سفر، گردشگری، تفریج و مهمانپذیری ممکن است به سالها زمان احتیاج داشته باشند تا به شرایط پیش از شیوع ویروس کرونا برگردند.

اوپک پلاس در نتیجه تدابیر قرنطینه جهانی که باعث فروپاشی تقاضا برای سوخت شد، در سال 2020 فراوریش را به میزان کم سابقه ای کاهش داد. این گروه از مه تا ژوییه فراوریش را 9.7 میلیون بشکه در روز محدود کرد و سپس میزان محدودیت فراوریش را از اوت به 7.7 میلیون بشکه در روز و از ژانویه به 7.2 میلیون بشکه در روز تسهیل کرد.

دبیرکل اوپک اظهار کرد اوپک اکنون انتظار دارد کشورهای در حال توسعه احیای تقاضای جهانی برای نفت را راهنمایی نمایند و تقاضای جهانی در سال 2021 به 95.9 میلیون بشکه در روز برسد که 5.9 میلیون بشکه در روز بالاتر از سال 2020 خواهد بود.

اگرچه ساخت و توزیع واکسنهای کووید 19 خوش بینی بازار را برانگیخته است اما رشد تقاضا هنوز ضعیفتر از آن است که مصرف را به سطح 100 میلیون بشکه در روز پیش از شیوع همه گیری برگرداند.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت برنت سال 2020 را در بالای 50 دلار در هر بشکه به انتها برد که بیش از یک پنجم کاهش سالانه داشت اما در مقایسه با رکورد اندک آوریل، بیش از دو برابر رشد داشت که نتیجه همکاری فراورینمایندگان در محدودیت عرضه و تصویب بسته های محرک اقتصادی به ارزش هزاران میلیارد دلار در آمریکا و اتحادیه اروپا بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 758

به "آماده تنظیم افزایش فراوری نفت هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده تنظیم افزایش فراوری نفت هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید