آب انبار باسیلیکا، شکوهی در زیر زمین استانبول

به گزارش رپید دانلود، آب انبار باسیلیکا، مکانی شگفت انگیز در زیر زمین شهری پر رمز و راز مانند استانبول قرار گرفته است. این بنای قدیمی و با شکوه در کنار مسجد ایا صوفیه واقع شده و بین مردم ترکیه به یره باتان سیسترن معروف شده است. اگر شما هم میخواهید در خصوص آب انبار باسیلیکا استانبول بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا خاتمه بخوانید.

آب انبار باسیلیکا، شکوهی در زیر زمین استانبول

تاریخچه آب انبار باسیلیکا استانبول

آب انبار باسیلیکا در استانبول و در بین سال های 527 تا 565 میلادی به دستور امپراطور دوران بیزانس یعنی ژوستینیانوس اول ساخته شد. این بنا در مکانی که قبلا کلیسایی قدیمی به نام بایسلکا قرار داشته، ساخته شده و به همین دلیل نامش را آب انبار باسیلیکا نامیده اند. به طور کلی در زمان عثمانی، اهمیت استفاده از آب انبار رفته رفته کم میشد و در مدتی نیز دولت عثمانی از آب انبار ها استفاده چندانی نمیکرد و از همین رو پادشاه فرانسوای اول فردی را به نام پتروس جولیوس به شهر استانبول فرستاد تا در خصوص حکومت و امپراطوری روم تحقیق کند. جولیوس در همین حال که مشغول گشت و گزار در سطح شهر بود، دید که بعضی مردم محلی از مکانی به نام آب انبار برای تامین آب مورد احتیاج خود استفاده می نمایند.

او بعد از کنجکاوی بسیار توانست با قایق وارد آب انبار گردد و از آن دیدن کند. جولیوس در هنگامی که معماری و ستون های مرمری با شکوه و ماهی های این بنا را دید، بسیار شگفت زده شد و در سفرنامه خود از آن یاد کرد. این امر باعث شد تا اهمیت این آب انبار نزد مردم بسیار بالا برود و برای حفظ آن کوشش نمایند. همچنین حضور ماهی ها درون آبِ این آب انبار به این دلیل بود که اگر دشمنی قصد مسموم کردن آب را داشته باشد، مردم با مرگ این ماهی ها متوجه مسمومیت آب شده و از خوردن آن امتناع می کردند.

معماری و طراحی آب انبار باسیلیکا استانبول

معماری با شکوه و بی نظیر این آب انبار چشم همه را به خود خیره میکند. طول 140 متری، عرض 70 متری به همراه 336 ستون مرمری که ارتفاع هر کدام به 9 متر میرسد، تنها بخشی از زیبایی های این بنا را به خود اختصاص داده اند. همچنین طراحی این آب انبار به گونه ای است که مساحتی در حدود 10 هراز متری را در برگرفته و ظرفیت 100 هزار تن آب را در خود جای داده است. این آب انبارها، دیواره های آجری به طول 5 متر دارند. کف آب انبار باسیلیکا، از آجر فرش شده است و روی آن را با ملاتی از آجر پوشانده اند. لازم به ذکر است، ستون هایی که در این آب انبار به کار رفته با نقشی از سر مدوسا که متعلق به افسانه های رومی و یونان است، طراحی شده اند. این ستون ها به قدری زیبا هستند که آنالیز هر کدام، دقایقی از زمان شما را به خود اختصاص می دهد.

بازدید از آب انبار باسیلیکا استانبول

به طور کلی آب انبار باسیلیکا از سال 1987 برای بازدید تمامی مردم افتتاح شد. بازدیدنمایندگان پس از پایین رفتن از پله های این آب انبار میتوانند از قدم زدن، معماری بی نظیر و هوای خنک آن لذت ببرند. همچنین باید بدانید که امروزه از این آب انبار به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد و حفظ و نگهداری این مکان برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

راه های دسترسی به آب انبار باسیلیکا استانبول

همانطور که گفته شد آب انبار باسیلیکا در مرکز شهر استانبول و در کنار مسجد سلطان احمد واقع شده است. برای همین کسانی که قصد بازدید از این مکان شگفت انگیز را دارند، می توانند از دیگر جاذبه های گردشگری مانند: کاخ دولماباغچه، مسجد سلطان احمد، مسجد ایاصوفیه و… که در نزدیکی این بنا قرار گرفته اند، دیدن نمایند.

هزینه ورود و ساعات بازدید از آب انبار باسیلیکا استانبول

برای بازدید از این آب انبار همه روزه از ساعت 9 صبح تا 17:30 بعد از ظهر میتوان اقدام کرد. همچنین، هزینه ورودی آب انبار باسیلیکا برای هر نفر حدود 30 لیر است.

در پایان باید اضافه نمود که شهر استانبول با همه جاذبه های توریستی که در خود جای داده، همه روزه مقصد گردشگرانی است که از سراسر جهان برای دیدن این مکان ها به این شهر سفر می نمایند. آب انبار باسیلیکا نیز به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های این شهر، از جمله مکانهایی است که باید در صورت سفر و خرید تور استانبول از آن دیدن کرد.

0

منبع: دلتابان
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 460

به "آب انبار باسیلیکا، شکوهی در زیر زمین استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب انبار باسیلیکا، شکوهی در زیر زمین استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید