به گزارش رپید دانلود، عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در قالب طرح علمی دانشجویی پیروز شدیم در منطقه شیمبار شهرستان مسجدسلیمان، برای اولین بار در دنیا، یک گونه گیاهی جدید را کشف کنیم.

گروه دانشگاه خبرنگاران؛ گیاهان، گروه بزرگی از گونه های زنده هستند که علاوه بر نقش زینتی که دارند در انواع روش های درمانی نیز از آن ها استفاده می شود. امروزه موضوع علم زیست شناسی به سمت کشف و شناسایی گونه های گیاهی جدید و درک خواص دارویی در حرکت است تا در زمینه رفع معضلات درمانی به روش های طبیعی و سنتی گام بردارد و علاوه بر آن، از این طریق به درآمدزایی برسد و اقتصاد را رونق دهد.

در ایران نیز پژوهشگران و محققان گروه زیست شناسی از بستر های لازم بهره می گیرند تا به کشف و شناسایی گونه های جدید گیاهی بپردازند و اغلب پیروز می شوند تحقیقاتی روی خواص این گیاهان انجام دهند و در زمینه های دارویی و درمانی و اقتصادی از آن ها استفاده کنند، اما این مهم به اندازه کافی در ایران رشد نکرده و فعلا منتهی به کشف و شناسایی این گونه ها است و اغلب پژوهشگران پیروز نمی شوند به خواص گیاهانی که کشف کرده اند به طور صحیح و اصولی پی ببرند.

پژوهشگران دانشگاه شهید چمران اهواز در چند سال اخیر در این زمینه گام های موثری برداشته اند و قدم در راه کشف گونه های جدید گیاهی گذاشته اند و حتی توانسته اند انواع مختلفی از گیاهان را که در جهان نظیر ندارند در سطح استان خوزستان کشف و به جهان معرفی کنند.

محمدرضا پریشانی، عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز است که در قالب طرح های علمی دانشجویی در این زمینه فعالیت دارد و حتی توانسته گونه ای گیاهی را کشف و شناسایی کند و آن را به جهان معرفی کرده است.

پریشانی در این باره به خبرنگار ما می گوید: از سال 82 تا به امروز در گروه زیست شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز شروع به تحقیق روی گونه های گیاهی مختلف کرده ام و طی گردش علمی و مطالعه پژوهشی که در مناطق مختلف استان خوزستان برای دانشجویان برگزار کردیم در سال 94 متوجه نوعی جدید از گونه های گیاهی شدیم که نظیر آن را ندیده بودیم. بعد از بررسی های مختلفی که انجام دادیم در سال 95 این موضوع اثبات شد که این گیاه، گونه ای جدید است که خاص منطقه شیمبار شهرستان مسجدسلیمان استان خوزستان است.

عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز می افزاید: طبق بررسی هایی که انجام شد و تحقیقاتی که روی این نوع گونه گیاهی انجام دادیم، تعیین شد که این گیاه از انواع گل آفتابگران است، اما به طور دقیق نمی شد اطلاعاتی از ویژگی های آن به دست آورد. بررسی ویژگی های این گونه گیاهی زمان بر بود البته این زمان بر بودن مختص همین نوع گیاه نیست و اغلب گونه هایی که توسط پیوهشگران کشف و شناسایی و ثبت می شوند نیاز به پروسه زمانی طولانی دارند و این طولانی بودن به معنای تحقیق چندین ساله نیست، اما بسته به نوع گونه گیاهی از یک تا سه سال زمان نیاز است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به نتایج دقیق و کشف بی چون و چرای گونه های گیاهی نیاز به دقت بالا است و همین مسئله باعث زمان بر شدن این پروسه می شود، اضافه می کند: البته طی این راستا بی خطر نیست و حتی در جریان مطالعه روی گیاهان دارویی ممکن است حوادثی برای محققان پیش آید و ممکن است جان آنان به خطر افتد و همین مسئله دلیلی برای حمایت بیشتر از محققان این حوزه است و به طور جد نیازمند این حمایت ها از سوی مسئولان هستیم. در جریان شناسایی این گونه گیاهی در سال 84 از صخره سقوط کردم و همین مسئله باعث شد پروسه شناسایی و تحقیق روی این گونه زمان بیشتری ببرد.

پریشانی ابراز می کند: بعد از تحقیقاتی که روی این گونه انجام دادیم تعیین شد که این گیاه از تیره Tricholepis است و زمانی که از کشف آن برای اولین بار در جهان مطمئن شدیم، تصمیم گرفتیم نام استان خوزستان را برای آن به کار ببریم چرا که این گونه تا به امروز فقط در منطقه شیمبار شناسایی و کشف شده است و بر همین اساس نام Tricholepis khuzistanica Parishani را برای آن انتخاب کردیم و با این اصطلاح به معرفی آن به پژوهشگران گروه زیست شناسی کشور های مختلف معرفی کردیم.

وی ادامه می دهد: حتی تحت عنوان Tricholepis khuzistanica Parishani اواخر سال 2018 تصویر و ویژگی های ظاهری این گونه گیاهی در عرصه های بین المللی به نمایش درآمد و بنابر بررسی های انجام شده این گیاه، گونه بومزاد (Endemic) منطقه شیمبار استان خوزستان بوده و تنها در یک وسعت نسبتاً کوچک دیده می شود.

عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز اذعان می کند: در بخشی از تحقیقات گیاه شناسی، شرایط مناطق مختلف ازنظر فلوریستیک مورد بررسی قرار می گیرد. در چنین مطالعاتی، به ویژه در نقاط صعب العبور و با دسترسی سخت مناطق تحت بررسی، احتمال آن وجود دارد که گونه های گیاهی جدید جمع آوری و شناسایی شود.

وی یادآور می شود: ناگفته نماند که برای معرفی نمونه های جدید گیاهی، قواعد و قوانینی وجود دارد که باید لحاظ شود که مراحل لازم برای ثبت این نمونه انجام شده و درنهایت بصورت مقاله ای در مجله علمی NORDIC JOURNAL OF BOTANY به چاپ رسید و به عنوان گونه ای جدید به عالم گیاه شناسی معرفی شد.

پریشانی با اشاره به ویژگی های گیاه Tricholepis khuzistanica Parishani بیان می کند: این آرایه گیاهی دولپه ای، چندساله و صخره زی متعلق به تیره Asteraceae است. این تیره یکی از تیره های بزرگ گیاهی جهان است که تا پیش از این نزدیک به 24 هزار گونه برای آن معرفی شده و بر اساس کار انجام شده در این دانشگاه، یک گونه جدید دیگر به این تعداد افزوده می شود.

وی خاطرنشان می کند: این گیاه براساس مطالعات انجام شده محدوده پراکنش گسترده ای ندارد و لازم است سازمان های مربوط مانند منابع طبیعی، محیط زیست، سازمان جنگل ها و مراتع کشور نسبت به حفاظت آن توجه داشته باشند و از محدوده گسترش آن محافظت به عمل آورند. در غیر این صورت ممکن است این آرایه همچون بسکمک از موارد مشابه به ورطه انقراض کشیده شود. مسلماً دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با توجه به وظایف ذاتی خود با این ارگان ها همکاری می کند.

پریشانی ادامه می دهد: کشف گونه های گیاهی جدید در جهان به وفور انجام نمی شود. در اروپا تقریباً دیگر نمونه ای برای کشف شدن وجود ندارد، اما در ایران به دلیل تنوع اقلیمی و اکولوژیک، گونه های گیاهی زیادی وجود دارد که به دلیل مسائلی از جمله صعب العبور بودن و در دسترس نبودن، مستعد کشف جدید هستند. در حال حاضر نزدیک به هشت هزار گونه گیاهی در ایران معرفی شده که هرساله ممکن است به تعداد این گونه ها اضافه شود.

وی ضمن بیان اینکه مسئولان دغدغه زیست شناسی ندارند، تصریح می کند: تحقیق روی این گونه گیاهی همچنان ادامه دارد، اما بستر لازم برای تکمیل آن فراهم نیست و بهتر است دانشگاه و سایر نهاد ها این زمینه را ایجاد کنند که بررسی دقیق علمی روی این گونه انجام شود و به خواص درمانی آن پی ببریم تا از این طریق به درآمدزایی برسیم و به رونق اقتصاد کشور کمک کنیم. بهتر است مسئولان دانشگاه شهید چمران اهواز از تحقیقات بنیادی و پایه گروه زیست شناسی حمایت های بیشتری داشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو