کتابخانه سبز؛ منشوری از محیط زیست

به گزارش رپید دانلود، به گزارش خبرنگاران در مشهد، نشست نقش کتابخانه های سبز در توسعه پایدار به همت اندیشگاه رضوی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ظهر دوشنبه با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور،در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار گردید.

کتابخانه سبز؛ منشوری از محیط زیست

رحمت الله فتاحی استاد علم اطلاعات و دانش شناسی در این نشست، فعالیت های سازمان کتابخانه های رضوی را برای اهل پژوهش و دانش آموختگان رشته کتابداری که این مهارت را تنها خلاصه در چیدمان کتاب می دانند آگاهی بخش دانست.

فتاحی توضیح داد: کتابخانه سبز باید در مکان یابی برای ساختمان، در معماری فضاها، در مواد و مصالح ساختمانی، در سیستم های گرمایش و سرمایش، در مصرف آب و برق و گاز و اینگونه موارد همه ملاحظات زیست محیطی و سبز اندیشی را فراهم کند و در دسترس قرار دهد و با برگزاری نشست ها، کلاس ها و کارگاه های آموزشی، بهره گیری از متخصصان و مشاوران زیست محیطی، خدماتی در زمینه توسعه و ترویج منشور سبز و محیط زیست ارائه دهد.

وی با اشاره به نقش کتابخانه سبز در ترویج آموزه های زیست محیطی برای بچه ها و نوجوانان، کتابخانه ها را از جمله مراکز ترویج دهنده این تفکر دانست که می توانند در سطح ملی تاثیرگذار باشند.

حداکثر سازگاری با محیط در کتابخانه های سبز

سید مهدی طاهری، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران که در این نشست به صورت وبیناری حضور داشت، ضمن تشریح ابعاد مختلف کتابخانه سبز دانشگاه علامه به عنوان نمونه ای از کتابخانه های سبز کشور، حداکثر سازگاری با محیط و بهره مندی از تمام انرژی های محیطی را از شاخصه های کتابخانه سبز برشمرد.

وی، استفاده از انرژی طبیعی و کم شدن هزینه ها، کمتر آسیب زدن به محیط زیست، حداکثر استفاده از انرژی و حداقل اتلاف آن را از محاسن کتابخانه های سبز مطرح نمود.

طاهری، کتابخانه سبز دیجیتالی را نمودی دیگر از کتابخانه سبز خواند و توضیح داد: در این فضا زیست بوم های دیجیتالی وجود دارد که تصویری از فضای فیزیکی هستند بنابراین کتابخانه های دیجیتالی باید در تطابق با فناوری های روز سبز بودن به معنای پایدار بودن خود را حفظ نمایند.

وب سایت های سبز کمکی در صرفه جویی انرژی

محسن زین العابدینی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی دیگر مهمان وبیناری این جلسه، فراوری محتوای سالم در وب سایت های سبز را کمکی برای کتابخانه های سبز خواند.

وی توضیح داد: برای دسترسی به محیط های شبکه ای، مراکز داده ای وجود دارد که رو به توسعه هستند و مراکز داده ای، وب سایت هایی با ترافیک بالا و محتوای ضعیف با عنوان سایت های کثیف، ربات های بد، ربات های تجاری انرژی های بسیاری را مصرف می نمایند که با حذف آنها می توان در مصرف انرژی ها صرفه جویی کرد.

آگاهی بخشی برای حفظ محیط زیست

سمیه رفیعی، رئیس کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز برای کتابخانه های سبز کارکردهایی را برشمرد.

وی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی پیرامون محیط زیست برای مردم و مسئولان را یکی از این کارکردها دانست و اضافه کرد: کتابخانه های سبز به لحاظ ساختار ساختمانی، ویژگی های خاصی دارند که در بحث تامین آب و جلوگیری از اتلاف انرژی تاثیری بسیار دارند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 19 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1402 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 1573

به "کتابخانه سبز؛ منشوری از محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه سبز؛ منشوری از محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید