چرا سینمای ایران در اقتباس ادبی پیروز نبوده است؟

به گزارش رپید دانلود، عضو شورای داوری طرح حمایت از فراوری فیلم های اقتباسی گفت: اگر بین نویسنده رمان و فیلمنامه نویس تفاهم وجود داشته باشد، ما امکان بهره برداری از حجم زیادی از رمان ها و داستان هایی که در ادبیات ما وجود دارد، خواهیم داشت. این عدم تعامل، مهمترین عنصر در عدم توفیق ما در بهره برداری از ادبیات داستانی به شکل اقتباس است.

چرا سینمای ایران در اقتباس ادبی پیروز نبوده است؟

محمود اربابی فیلمنامه نویس و عضو شورای داوری طرح حمایت از فراوری فیلم های اقتباسی با اشاره به مهجور ماندن سینمای اقتباسی در کلیت سینمای ایران و لزوم اتخاذ راهکارهایی برای استفاده از ظرفیت ادبیات در فراوریات سینمایی به خبرنگاران گفت: بخشی از مهجور ماندن اقتباس در سینمای ما به ساختارهای سینمای ایران در فراوری، روابط بین تهیه نماینده، کارگردان، فیلمنامه نویس و نویسندگان داستان ها و رمان ها برمی گردد. از طرفی هم نسبت بضاعت سینمای ایران با ادبیات داستانی ما متناسب نیست.

او ادامه داد: در سینما، اقتباس در تسریع رسیدن یک متن به یک فیلم مطلوب، مشخص نماینده است؛ یعنی زمانی که شما می خواهید از یک مفهوم اقتباس کنید، باید راه طولانی تری را طی کنید در حالی که اگر قرار است از یک رمان که از نظر قصه و شخصیت آماده و طراحی شده است و فضایش برای یک اقتباس سینمایی مناسب به نظر می رسد، یک مرحله جلوتر هستید چرا که به مجرد آن که شما رمان را بخوانید و با آن ارتباط برقرار کنید، می توانید فیلمنامه را بنویسید.

این فیلمنامه نویس و مدیر فرهنگی گفت: اگر تفاهمی بین نویسنده رمان و فیلمنامه نویس وجود داشته باشد، ما امکان بهره برداری از حجم زیادی از رمان ها و داستان هایی که در ادبیات ما وجود دارد، خواهیم داشت. این عدم تعامل، مهمترین عنصر در عدم توفیق ما در بهره برداری از ادبیات داستانی به شکل اقتباس است.

اربابی با اشاره به آثار رسیده به نخستین طرح حمایت از فراوری فیلم های اقتباسیآکه به تازگی اسامی چهار کتاب برای ساخت فیلم اعلام شده،گفت: زمانی که من رمان ها و داستان های پیشنهاد شده را می خواندم، احساسم این بود که بسیاری از آن ها قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم دیدنی را دارند اما نکته ای که رمان نویس، فیلم نامه نویس و تهیه نماینده باید به آن توجه داشته باشد این است که نسبت آنچه اقتباس می گردد با مخاطبی که می خواهد این کار را تماشا کند چگونه باید برقرار گردد؟ اگر این اثر نتواند جوابگوی هزینه های سینما باشد، طبیعی است که اقتباس با شکست روبرو می گردد.

او ادامه داد: تا به امروز مجموعه آثار اقتباسی سینمایی ما نتوانسته اند جوابگوی نظام فراوری سینما باشند یا در برقراری ارتباط با مخاطب دچار سستی شده اند که این سستی منجر به این شده که چرخش مالی آن پروژه سینمایی محقق نگردد. فیلمسازان، رمان نویسان و تهیه نمایندگان باید به این دو محور یعنی مسیری که ما باید برای اقتباس به وسیله مراجعه به ادبیات داستانی کوتاه کنیم و اینکه این فرایند باید جوابگوی نظام مالی خود باشد، توجه نمایند، که اگر این اتفاق بیفتد می تواند منجر به توفیق ما در انجام اقتباس های خوب در سینمای ایران بگردد چون واقعیت این است که ما نویسندگان و فیلمنامه نویسان توانایی داریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: rapidownload.ir شناسه مطلب: 543

به "چرا سینمای ایران در اقتباس ادبی پیروز نبوده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سینمای ایران در اقتباس ادبی پیروز نبوده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید